Gå til innhold

Kjøling med peltier og luft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Athlon 1.4 produserer så mye varme at luftkjøling ikke vil være kraftig nok til å kjøle ned peltieren.

 

Et 156w peltier vil også kreve VELDIG mye strøm. Hvis du har en 250w dedikert til peliteren så kan det kanskje gå, men jeg ville ikke tro det.

 

Så; setter du på peltier på athlonen din og så en WBK38 så risikerer du faktisk å drepe CPUen din.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-06 18:40, ZkedaR skrev:

ok, hmmm... hva skulle jeg ha gjort da...

må ha bra kjøling!


 

Vannkjøling! Det er ikke så vrient som det høres ut som, det kjøler bedre enn noen luftkjøler, det bråker ikke (dvs. det kommer jo an på valg av vifte til radiatoren da), og du slipper p tenke på å kjøpe ny vifte til neste oppgradering! Dessuten er det ganske morro å drive med når du kommer inn i det :smile:

 

Da kan du jo etterhvert utvide med peltier hvis du vil ha bedre kjøling...

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å kjøle en 1,4GHz T-Bird med peltier.

Det som kan være problem er å kjøle peltieren med luft...

En T-Bird produserer litt over 50w varme

En 156w peltier produserer 156w varme.

Hvis du har en peltier som overfører mindre varme enn CPU'en får du en motsatt virkning, men jeg tror det skal gå bra å blekke enn god vifte oppå den peltieren (kanskje du burde vurdere en mindre, ved luftkjøling).

SPØRSMÅL: Hvem gidder å peltier/vann -kjøle en Intel som produserer mindre enn 5w varme? :?:

Lenke til kommentar

Hvis du hadde satt en 156w peltier på en prosessor med en vanlig kjøleribbe, så hadde den gått rett til hælvete.. Den nyeste Alpha 8045 klarer å avgi litt i underkant av 100w med varme, og det er en STOR kjøleribbe - 156w med varme hadde nok vært litt i meste laget da, og det ville fort gått galt.. Vannkjølig er bra, men desto dyrt, og ting kan skje hvis du ikke har tette kabler :smile: en taisol vifte til et par hundre kjøler ned det du trenger, om du har nok ventilasjon, og ikke har tenkt til å klokke så mye.. Jeg får min TBird 1400 opp på 1610 med god ventilasjon og Alpha 8045 vifta, uten peltier eller noe.

Lenke til kommentar

Lønner seg og lønner seg.. kan jo kjøpe 2 tordenfugler av prisen det koster å ha vannkjøling :smile: Min Alpha 8045 har jeg en nesten lydløs YsTech 80mm vifte på, fordi 8045 er konstruert på en så genial måte at den ikke trenger de enorme Delta Black Label viftene for å kunne prestere.. Temperaturen ligger på rundt 40 grader med 1400mhz, og 46grader med 1610mhz.. Dessuten lyser den så fint inni kassa :smile:

 

cool%20UV2.jpg

Lenke til kommentar

:eek: Prøv å feste en 12 cm vifte på Alpha 8045. Jeg skal love dere at tempen og støynivået synker betraktelig.

 

Glem adapterovergang; det er bare tull! Det beste resultatet oppnås ved at den stor vifta festes helt inntil ribba, men ikke midt på.

 

Har kjørt en 12cm (5-volt) vifte på en Global Win WBK38 ribbe i lang tid nå. Dette er mye mer støysvakt og kjøligere enn med en mindre vifte. Litt vanskelig å feste den kanskje men det går med plastikk-strips.

 

Jeg har aldri hørt om noen andre som bruker 12 cm vifte på CPU-ribbe. Er det noen andre her som har prøvd dette?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-15 07:52, qwerty skrev:

:eek:
Prøv å feste en 12 cm vifte på Alpha 8045. Jeg skal love dere at tempen og støynivået synker betraktelig.


Glem adapterovergang; det er bare tull! Det beste resultatet oppnås ved at den stor vifta festes helt inntil ribba, men ikke midt på.


Har kjørt en 12cm (5-volt) vifte på en Global Win WBK38 ribbe i lang tid nå. Dette er mye mer støysvakt og kjøligere enn med en mindre vifte. Litt vanskelig å feste den kanskje men det går med plastikk-strips.


Jeg har aldri hørt om noen andre som bruker 12 cm vifte på CPU-ribbe. Er det noen andre her som har prøvd dette?


 

Jeg kjører 120mm vifte på ribba mi, og det kjøler like mye som det bråker (les: jævlig mye) Har man plass, og klarer å leve med bråket, så er 120mm et must.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...