Gå til innhold

PSU og kjøling til HD...


Anbefalte innlegg

Regner med det finnes en del ekspertise her, så jeg prøver meg selv om jeg ikke trenger kjøling i forbindelse med overklokking.

 

Jeg har en Seagate 120GB S-ATA som jeg vil ha litt kjøling på. Den henger i en slik i en 5 1/4" brønn. Hva kan dere anbefale?

 

Jeg har også litt problemer med støy fra PSU, og har vurdert å skifte. Hva kan dere anbefale?

 

Hvor mange watt bør jeg ha for å drive:

 

AOpen HQ45 Pro med

- MSI 865PE Neo2 hovedkort

- Intel P4 2,6 GHz CPU (med standard vifte)

- Seagate 120GB S-ATA harddisk

- Sapphire ATi Radeon 9600 Pro Fireblade grafikkort

- MSI CD-ROM

- ekstra PAPST 80mm til "kabinett-kjøling"

 

CD-brenner står i en annen maskin, men det kan være jeg vil flytte den (evt. at jeg setter inn en DVD-brenner), så det bør PSU kunne håndtere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skift vifter til mere stillegående, eventulet modd dem som står i til å kjøre på  7 eller 5 volt!

 

Jeg har bare en ekstra vifte i kabinettet, og det er en PAPST. Er ikke de ganske stillegående?

 

En god 350W PSU burde holder i massevis.

Angående HD-kjøling; Setter du en vifte til å blåse på den holder det.

Og hva er en god PSU? Kan du anbefale noen?

En vifte til å blåse på HD hadde sikkert vært en god idé hvis jeg hadde hatt en ekstra liggende. Når jeg nå likevel må kjøpe, kan jeg vel like godt kjøpe noe som er beregnet til HD-kjøling? Hva kan i så fall anbefales?

Lenke til kommentar
HD-kjøling som selges er omtrent kun vannkjøling.

 

Fortron/Source 350W Psu'en er vel av de beste med såpass lite effekt.

Det finnes noen "luft-alternativer" også, og det var blant dem jeg håpet på en anbefaling.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?UGID=3880&GID=3800

 

Fortron/Source PSU har jeg kikket litt på, men de finnes i flere modeller, og det finnes jo også andre merker, så jeg håpet på litt veiledning.

 

 

Ser ikke dum ut - skal kikke litt mer på den.

Endret av eivindbirkeland
Lenke til kommentar

Jeg brukte det Sunbeam opphenget før, men Hd`n ( Seagate Barracuda 160GB S-ATA)

ble ganske så varm, noe som kommer av at Hd sidene ikke har direkte kontakt med drevbrønnen og resten av kabinettet som vill gi den tilstrekkelig kjøling i mange tilfeller,

 

Jeg la en Chieftec vifte som gikk på 5v over disken, noe som fungerte utmerket, det er ikke store luftmengden som skal til for å kjøle en Hd. En liten "bris" gjør undermerker.

I dag bruker jeg den Zalman drevrammen, det eneste jeg bruker til å lage luft gjennomstrømning i kabinettet er en 120mm Papst i strømforskyningen ( Fortron/Source FSP35060PN ) denne er knapt hørbar.

 

Med andre ord, den drevrammen gjorde at jeg kunne kvitte meg med en vifte.. Jeg hater pc støy :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...