Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel med hub, timeouts og treghet på PC2


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg ser dette er et nokså aktivt forum så jeg vil prøve å forhøre meg litt her.

 

Vi skiftet idag fra Bluecom til Nextgentel ADSL, 1024/256 til 2400/640 samt billigere. Jeg deler ADSL med broren min, med bluecom hadde modemet innebygget HUB og begge fikk hver sin eksterne IP tildelt av DHCP.

 

Nå derimot, er det en liten modem/ rutersak, Netopia eller hva dem heter. Siden vi skulle dele og hadde en HUB liggende koblet vi opp det. Først en ledning som ble krysset inn i DSLen, den fikk link, aktivering og alt det fungerte fint, broren min fikk 10.0.0.2 IPen og sånn. Så koblet vi til HUBen, først prøvde jeg å ta ethernet fra modem/ruteren inn til uplink på 3Com Huben og valgte krysset på knappen. Da fikk ikke jeg IP med maskin nr 2, men broren min hadde ingen problemer whatsoever. Så leste jeg noen plasser at man heller burde ha ethernet ut fra modem/ruter inn til en hvilken som helst port. Så da gjorde jeg det. Nå får jeg da IP, men det går ufattelig tregt å downloade, + at jeg får timeout og slikt hele tiden på nettet. Det ser man også når jeg pinger 10.0.0.1 , får timeout i 10 sekund i strekk i blant, så litt annenhver, så en liten periode med ingen brudd.

 

Jeg har holdt på med PCer i 15 år, og jobber også med nettverk, svitsjer osv. Men har ikke vært borti huber og slikt på LENGE. Men jeg nekter og tro at kollisjoner og det at den sender alt til alle uten noe kontroll som HUBer gjør at dette er så ødelagt. Får knapt over 10KB/s, samt alskens problemer. Noen som har noen ide? Jeg er frista til å prøve å bare kjøpe en svitsj, men det virker da rart at det skulle være SÅ tafatt med den HUBen. Jeg er litt usikker nå om broren min også har det nå etter at jeg skiftet ledningen vekk fra uplink og til en vanlig port. Jeg prøvde statisk IP og en del sånne saker også, uten mer suksess.

 

Takker for enhver hjelp og tips. Huben er en 3Com Office Connect Dual Speed.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du den kryssede kabelen som du fikk fra nextgentel, mellom Router og hub ? Hvis ikke gjør dette.

 

Bruk 2 vanelige cat 5 fra hub til pcer.

 

 

Har du prøvd med andre kabler ?

Tror bare det var en kryssa, og den gikk fra veggen til ruteren.

 

Men den kunne vi ikke bruke så vi brukte den gule ukryssa og kryssa den med en dings. Den som går til huben er nå helt vanlig og går i en vanlig port. Som sagt prøvde vi den i uplinken som krysser, da virket det fint på bare en PC.

 

Har heller ikke upgrada firmware på routeren nei, skal få broren min til å prøve det nå.

Lenke til kommentar
Ref Nextgentel:

 

Dersom du har Hub/Switch

Den gule Rj-45 kabelen kobles mellom ADSL routeren og uplink porten på HUBen

Ok, men jeg så på den gule kabelen, og den er ikke kryssa. Så dermed vil det være det samme som den andre vi prøvde mot uplinken, og da fikk ikke jeg IP. Forresten så funker det fint for broren min nå fremdeles, det er bare jeg som har problemer.

Lenke til kommentar
Sjekk diverse innstillinger:

 

Kabel

Nettverkskort

Fjerne eventuelle gamle oppkoblinger

DHCP innstillinger

 

pinge 127.0.0.1 (nettverkskort) time 1ms

Pinge 10.0.0.1 (Router) time 1-3 ms

Pinge www.vg.no - time 20 - 30 ms

Har 1ms fin ping mot 10.0.0.1, problemet er vel at når jeg sender 20 pakker, så kommer 6 frem og 14 blir lost. :hrm:

 

Samme skjer mot VG, der er tiden 18ms men omtrent samme loss. Jeg prøver å komme meg inn på Windows update nå for å oppdatere nettverksdriveren(e) mine, men det er ikke akkurat lett å få lastet ned noe slik det er nå.

 

Kabelen funka perfekt i går og har gjort det lenge, den er dessuten et helvete å bytte :(

Har fjernet gamle innstillinger og sånt flere ganger. Har to nettverksporter i PCen og har prøvd begge.

Lenke til kommentar
Har fjernet gamle innstillinger og sånt flere ganger. Har to nettverksporter i PCen og har prøvd begge.

Dualspeed-hub er den 100Mbit/s ?

Hvis ja så prøv lås kortet ditt på 10Mbit/s halvduplex og sjekk.

Den er dualspeed 10/100, men ikke dual switching såklart, så alle må kjøre 100 er det ikke sånn det er. Men den blinker på 100 på alle. Og jeg testa med 10 half nå, da fikk jeg ikke kontakt. Tror du det er autoswitchingen som er problemet?

Lenke til kommentar
Tror du det er autoswitchingen som er problemet?

Det er veldig typisk for dårlige eller feilkoblede kabler at du sliter med og få det til og kjøre på 100Mbit/s, vet du om de er koblet korrekt med hensyn til par osv?

De skal være korrekt koblet ja. Nå forstår jeg virkelig lite her. Nå har jeg prøvd min PC som har to nettverkskort, får IP, men elendig fart, ping mot ruter mister 14/20 pakker, klarer ikke koble til noen nettsider eller bruke MSN eller noe. Prøver det samme på min bærbare, ingenting bedre der, skjer akkurat det samme, kommer ingen vei på nettet. Har testet ledningen, den er iorden, har testet med en annen ledning, samme problem, men det virka som mer pakker kom igjennom der på den bærbare, kan være tilfeldig. Jeg tror uansett vi kjøper en svitsj idag, fordi vi ville ha noe mindre, men jeg tror problemet kan være med ruteren, da jeg har prøvd med ledningen rett i ethernet porten på den uten at det virket til noe forbedring.

 

Har noen en eneste ide? Er det noen innstillinger på Nextgentel sine rutere som kan gjøre dette? Forøvrig har de satt farten vår til 8xx/3xx som er HELT feil da vi skal ha 2400/640 og 3000/7xx i de 3 første månedene, så det har vi uansett kontaktet dem om. Den eneste forskjellen jeg kan tenke meg på meg og broren min er at han får IP 10.0.0.2, den har aldri jeg fått, og han er 1,5m fra ruteren, jeg er 15m ifra. Men vi har som sagt testet to kabler som er i orden og allslags. Alt fungerer flott for broren min.

Endret av biXen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...