Gå til innhold

Power med "knalltilbud"...


Anbefalte innlegg

Alltid like artig når en av de store elkjedenes lefser detter nedi postkassa... :razz:

 

Idag var det Power som kom med avisen sin...og på datasidene er det som vanlig skikkelige tilbud...

 

Spesielt en HP til 14995,- blanke kroner.

Først står det med stor skrift: "1800 MHz"...så leser du litt nedover specs'ene og der står det jo da XP1800+ (1.53GHz). Villedende sa du? :roll:

 

Men prisen må vel være bra da? Bah...jeg hivde sammen noe tilsvarende (heller mye bedre) på Komplett sine sider (og Komplett er langt fra de billigste på disse delene...), og fikk følgende:

 

HP'en fra Power:

XP1800+

256MB DDR

80GB hdd

GF2MX400 (64MB/TV-ut)

16X DVD

16X/8X/40X CD-RW

17" (regner jeg med...sto faktisk ikke)

I tillegg FireWire og nettverkskort, XP home ed. og Worksuite2001, trådløst tastatur, onboard lyd

Sum: 14 995,-

 

PC fra Komplett:

XP1800+

ASUS A7V333 med IEEE1394, USB2.0, RAID

256MB DDR-PC333

WD800BB (80 gig 7200rpm)

Gainward GF4TI4200 64MB (Ultra650/TV)

16/40 DVD

24/10/40 CD-RW

Hansol 17" CRT

I tillegg Chieftec Dragon sort midi, nettverkskort, MS trådløst tastis/mus, floppy, CPU vifte.

Sum: 12 591,- + frakt

 

 

Garantert bedre HK og grafikkort enn HP'en...også bedre kabinett vil jeg tro. Eneste som mangler fra HP'en er OS og software (Worksuite2001). Og du kan få det billigere også...både deler og stedet du kjøper fra.

 

 

Hvorfor gidder jeg å sitte her og kaste bort tid på sånn pjatt? Lol si det...det er bare det at jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser Elkjøp/Power/Expert sine tilbudsaviser. Men for førstegangskjøperene er det vel greit nok...ikke alle som kan/vil bygge selv...men kom ikke her og kall de for "billig"!

 

Det var min enetale for idag, takk og farvel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-30 02:10, president skrev:

For en som ikke bygger selv vil jo det at det er ferdig montert og kommer med programvare sikkert være verdt prisforskjellen og vel så det. Ikke alle som er komfortable med å skru sammen selv og installere windows.


 

Du har vel egentlig rett i det. Og langt de fleste vil sikkert klare seg med en slik løsning også?

Det som imidlertid kan være litt kjedelig, er den dagen spørsmålet om oppgradering oppstår.

Har opplevd noen eksempler på det... :sad:

Lenke til kommentar

Husk også på det fordyrende mellomleddet her, Power skal sikkert ha 15-20% avanse for å selge maskinen hvis dette er en butikk aka Elkjøp eller Expert

 

Litt små pirk, men... "aka" betyr "also known as". Det passer ikke helt å bruke aka i den sammenhengen som er brukt her. "ala" passer nok litt bedre.

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-04-30 07:27 ]

Lenke til kommentar

Quote president:

> For en som ikke bygger selv vil jo det at det er ferdig montert og kommer med programvare sikkert være verdt prisforskjellen og vel så det. Ikke alle som er komfortable med å skru sammen selv og installere windows. <

 

Neppe verd programvaren - se kvaliteten på maskina til RogueFreak + prisforskjellen + at dette dumper ned i postkassa som _gode tilbud_ ( kunden betaler kampanjen )... i tillegg kommer support-biten - som kjent har kunden dårlige odds m.t.p. support av betydning.

 

------

 

Quote Skrue: > Og langt de fleste vil sikkert klare seg med en slik løsning også? <

 

- de fleste klarer seg med et system til under halve prisen, men reklame av dette slaget innbiller folk at de må ha sakene for å henge med. Og så leverer de systemer med 'trebein'.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-04-30 05:44 ]

Lenke til kommentar

Egentlig er ikke disse tilbudene så ille. Det er trossalt en fordel med ferdig-PC. Ellers så hadde de ikke solgt :razz:

OS er innstalert

Norsk supportelefon for hele systemet.

Ofte hendig garantiordninger osv.

 

Manglene oppgraderingsmuligheter, er "oppskrytt"

Hvem spander egentlig en ny CPU på et 2 år gammelt HK om jeg tør spørre?

Nytt skjermkortet putter vi som normalt i AGP.

Ny og stor HD klarer en BIOS oppgradering. ja de finnes også til IBM og DELL :wink:

Ram oppgradering kan derimot være den trøblete delen, men det trenger ikke være det.

 

For en nybegynner så vil en ferdig-PC, som er valgt med omhu (Dell anbefales) virke akkurat som den skal, til brukeren har opparbeidet seg datakunnskapen(og stjælt softwaren) han trenger til og bygge en selv :wink:

Lenke til kommentar

Ang. garanti osv.:

Ferdigpc har ofte "et år garanti", men iflg kjøpsloven så har du 5års reklamasjonsrett (vedtatt at en pc er forventet å leve mer enn 2 år)

 

"garantien" forsvinner (ofte) hvis du endrer så mye som en skrue på utsiden!

 

Hjemmebygd:

på en av webshop'ene så jeg for en god stund siden at noen av RAM-brikkene ble levert med _10 års garanti_ og da setter du den inn selv :eek:

 

Du kan sette inn og ta ut alt du vil av HW uten at garantien ryker. (forutsatt at du ikke er dum)

 

Du kan få maskinen ferdigbygd og testet for en liten penge.

 

Du vet _nøyaktig_ hva du har og ikke, og er i en bedre stilling til å flashe BIOSer og oppdatere drivere.

 

osv osv. Derfor anbefaler jeg "hjemmebygd hos butikken" for personer som ikke tør å bygge selv.

 

OS har de hjemme fra før, bare å innstallere på maskinene etter hvert som de kommer. (Lisens: GPL :wink: )

Lenke til kommentar

...urk, skulle tro halve forumet jobba i Elkjøp - Her har reklamen gjort jobben sin !

 

- er det ingen som bryr seg om klasseforskjellen på maskinene i eksemplet, og i tillegg prisforskjellen ?

 

jester: her trengs ingen kompensering for software - tvertimot er det plenty margin i eksemplet, + penger til at shopen kan skru sammen en bedre maskin.

 

Arctic: du vet likegodt som alle andre, at hverken Dell eller noen annen, qoute: 'virker akkurat som den skal'. Jøss, det er jo svær industri som lever av feil. Poenget er at pakkePC er altfor dårlig og dyrt, slik eksemplet i topicen viser :smile:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-04-30 08:57 ]

Lenke til kommentar

Dollar:

Ja du kan gjera det :smile: Eg har vore med på å gjort det (slektning sin maskin) hos elkjøp.. eg var med inn på "labben" og fortalte at CPU-vifta ikkje gjekk.. (det var det som var prob. ja..)

Faktisk så fekk dei ein _ny_ PC (som virka) etter berre 2mnd!! (totalt 3mnd etter at dei kjøpte den ny :wink:)

 

Ellers så kjøpte ein annan slektning pc hos elkjøp til den nette sum av ca. 24000,- (dette var når T-bird 1.x GHz var det beste og dyreste på markedet..)

 

Det var PackardBell, med skriver, skanner, 19" skjerm + diverse programvare..

 

Slektningen min var stolt og sa ca.: "Ja, eg kjøpte meg ein ny pc (hehe..) Me fant ut at me måtte ha nåke som kunne holda i mange år, så me kjøpte ein dyr ein (hehe..) Det var ein Pentium 4 1GHz maskin og blabla (litt ukorrekt teknisk info).." (hehe, var småhumringa hans :wink:)

Eg prøvde pc'n hans eg ja.. det var ein AMD T-Bird 1GHz med 128 el. 256MB PC 133 (trur ikkje det var så mykje DDR på den tida?), TNT2 kort (med 16MB ram!!!) ++

Det eg la merke til var at maskina mi (duron 800@1000, 10x100, 256MB ram, GF2MX++) var _mykje_ raskare i ca. alt :smile:

 

Og supporten på den PackardBell P4 1GHz maskina hans var heller dårleg.. stort sett uhøflege folk, uten support kunnskap både hos packardbell og elkjøp.

 

På den andre sida, får ein kjøpt ein ferdig pc (som virker) og slepp å snakke med supportn går det meste greit.

Lenke til kommentar

TRAM: For en som ikke skrur selv hjelper det ikke om han får verdens beste PC til 1,- hvis han ikke får til å montere den. Mange er langt mer komfortable med å kjøpe en ferdig pakke enn å få naboen til å skru sammen en pc med mer eller mindre lovlig programvare.

Men som sagt, jeg ville selvfølgelig aldri kjøpt PC på Elkjøp eller Power eller hva det måtte være, men det er kanskje det beste alternativet for en gjennomsnittlig pc-bruker, selv om man ved å bygge selv kan få bedre komponenter til samme pris eller billigere.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-30 17:44, president skrev:

TRAM: For en som ikke skrur selv hjelper det ikke om han får verdens beste PC til 1,- hvis han ikke får til å montere den. Mange er langt mer komfortable med å kjøpe en ferdig pakke enn å få naboen til å skru sammen en pc med mer eller mindre lovlig programvare.

Men som sagt, jeg ville selvfølgelig aldri kjøpt PC på Elkjøp eller Power eller hva det måtte være, men det er kanskje det beste alternativet for en gjennomsnittlig pc-bruker, selv om man ved å bygge selv kan få bedre komponenter til samme pris eller billigere.



 

problemet er at de som ikke skrur selv gjerne ikke vet at de kan ta kontakt med en webshop, be om en anbefaling og be dem om å skru og teste, så får du en maskin som er minst like bra som elkjip, minders, "expert", siba osv

 

plager meg litt :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-30 07:37, sjanten skrev:

Ang. garanti osv.:

Ferdigpc har ofte "et år garanti", men iflg kjøpsloven så har du 5års reklamasjonsrett (vedtatt at en pc er forventet å leve mer enn 2 år)


"garantien" forsvinner (ofte) hvis du endrer så mye som en skrue på utsiden!


Hjemmebygd:

på en av webshop'ene så jeg for en god stund siden at noen av RAM-brikkene ble levert med _10 års garanti_ og da setter du den inn selv
:eek:

Du kan sette inn og ta ut alt du vil av HW uten at garantien ryker. (forutsatt at du ikke er dum)


Du kan få maskinen ferdigbygd og testet for en liten penge.


Du vet _nøyaktig_ hva du har og ikke, og er i en bedre stilling til å flashe BIOSer og oppdatere drivere.


osv osv. Derfor anbefaler jeg "hjemmebygd hos butikken" for personer som ikke tør å bygge selv.


OS har de hjemme fra før, bare å innstallere på maskinene etter hvert som de kommer. (Lisens: GPL :wink:


 

10 års garanti?? jeg har sett en brikke med LIVS garanti. husker ikke hvor men VET jeg har sett det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...