Gå til innhold

hvor høyd kan jeg klokke en xp2600+


rmacvest

Anbefalte innlegg

Jeg har en amd XP 2600+ og fikk inn en Thermlake Extreme volcano 12

vifta er til en amd XP3200+.

har abit kv7 hovedkort

2X512MB RAM 333MHZ CL3

 

noen som vet noe??

 

hva må jeg sette opp i biosen da??

holder det og bare velge f.eks. Xp2600 og bytte til XP3200??

 

håper på svar

rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en amd XP 2600+ og fikk inn en Thermlake Extreme volcano 12

vifta er til en amd XP3200+.

har abit kv7 hovedkort

2X512MB RAM 333MHZ CL3

 

noen som vet noe??

 

hva må jeg sette opp i biosen da??

holder det og bare velge f.eks. Xp2600 og bytte til XP3200??

 

håper på svar

rune

synd du har så treg ram,hadde du hatt DDR400 (pc3200)

burde du kunne klart 2.2ghz med fornuftig kjøling (kab vifte+god cpu vifte)

 

Multiplier = 11.0X

FSB = 200 og du hadde hatt Xp3200+ hastighet, det burde de fleste klare, hvis dem har kabinettvifter og litt ryddig, og en god cpu kjøler.

vet du noe om du har en låst eller Ulåst prossesor?

orginalt på XP2800+ er

Multiplier 12.5X 166FSB(333mhz bus)

Lenke til kommentar

Jeg Vet ikke, det jeg vet er at jeg kjøpe den boxed pakka amd 2600+ med vifte.

men jeg lurte på om å bruke den andre prosessorvifta en Thermaltake Extreme volcane 12. det er til en amd 3200+, justerbare vifte 2000-5500 rpm.

Her er link volcane 12. er den god nok??

 

jeg har 2 ide cd-rom og 1 ide 120gb HD og skjermkort i et miditower

så det er god plass i pc.

 

noen små spr.

må jeg bytte ut/eller kjøpe bedre kjølepasta??

hvordan renser du cpu da??

Lenke til kommentar
Jeg Vet ikke, det jeg vet er at jeg kjøpe den boxed pakka amd 2600+ med vifte.

men jeg lurte på om å bruke den andre prosessorvifta en Thermaltake Extreme volcane 12. det er til en amd 3200+, justerbare vifte 2000-5500 rpm.

Her er link volcane 12. er den god nok??

 

jeg har 2 ide cd-rom og 1 ide 120gb HD og skjermkort i et miditower

så det er god plass i pc.

 

noen små spr.

må jeg bytte ut/eller kjøpe bedre kjølepasta??

hvordan renser du cpu da??

er du litt Ny på overklokking? åsåfall vet jeg ikke om du burde klokke så mye, du har for treg ram, men hadde du fått tak i Pc3200 minne (DDR400). og også har et hovedkort med AGP/PCI lås. kunne du fint prøvd deg litt fram. Åsen Hovedkort har du foresten?

 

du har for terg ram til å overklokke noe særlig med FSB som er 166 (333mhz bus hastig). for minne har samme hastighet altså DDR333. men er det lenge siden du kjøpte Cpu'en så kan det hende du har en cpu med Ulåst Multiplier, som vil si at Du kan overklokke ved å bruke multiplier, men dette gir ikke så mye effekt som ved å øke Bus hastigheten.

 

og Viften Volcano 12 er god nok i massevis, men du burde ha en Kabinett vifte ved cpu viften også, da holder det seg endel kaldere ennda. det å bytte kjølepasta er ikke verdens viktigste, det viktigste er å ha på kjølepasta, det kan redusere temperturen med opptil 10C grader+.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Har et Abit KV7 hovedkort. sjekket rammen var 333mhz og cl2,5 men har 2x twinmos 256mb 400mhz cl2,5 som står i en annen maskin.

 

men mekkern, hvis du ville ha prøvd, hvilke instillingerhadde du gått for da??

 

kjøpte prossesoren i februar/mars

Endret av rmacvest
Lenke til kommentar
Har et Abit KV7 hovedkort. sjekket rammen var 333mhz og cl2,5 men har 2x twinmos 256mb 400mhz cl2,5 som står i en annen maskin.

 

men mekkern, hvis du ville ha prøvd, hvilke instillingerhadde du gått for da??

 

kjøpte prossesoren i februar/mars

hvis du kjøpte prossesoren i mars, så er den mest sansynlig Låst. noe som betyer at du ikke Kan øke multiplier'n. og hvis du bruker 333mhz rammen, vil du ikke få klokket noe særlig på FSB (front Side Bus)

 

men Hvis du kan finne ut om Kortet ditt har både AGP og PCI lock, slik at ikke du får ødlagt harddisker og skjermkort blant annet. vil anta det har dette, men for å være helt sikker, sjekk opp dette, finner du ut at du ikke har AGP/PCI lock så ville jeg latt være, siden du kan risikere å ødlegge harddisker og skjermkort ved klokking da PCI og AGP hastighen også vil stige, og dette er ikke ønskelig.

 

men hvis du finner ut at du faktisk har AGP/PCI lås, så er det mye tryggere, og harddisker, skjermkort vil ikke plages ved klokking. da ville jeg prøvd meg litt forsiktig fram med denne 400mhz rammen, ikke bruk 333mhz rammen.

FSB = 166mhz + ram 166mhz =332mhz bus hastighet. så øker du FSB til f.eks 170mhz så blir også rammen med. altså 170+170mhz = 340mhz bus hastighet

 

du vil altså ved en FSB på 170mhz X antal ganger multiplier altså 12.5 få 2.125mhz

 

du burde prøve sånn ca 4-5mhz om gangen til du når rundt ca2.15 - 2.2ghz etter det tar du et og et steg til det blir ustabilt, når det er ustabilt senker du 1mhz hver gang, og tilpasser altså maks stabile hastighet slik. ta gjerne tester og slik, for å se at alt ikke "henger" seg.

 

du burde også passe på temperaturen på prossesoren din, ved klokking så helst ikke overstig 50C grader. Husk også at Desto kaldere prossesoren din er, desto lengere får du klokket den. :). du kan også komme lengere ved å øke spenningen (strømmen som cpu'n får), men dette øker varmen betrakelig så være forsiktig når det gjelder spenning. siden du kansje ikke har klokket så mye før, ville jeg holdt meg på helt maks 1.7 -1.75vcore.

 

håper da det var mulig og fortså selv om noe kansje er litt innviklet her. :)

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Bare til info så er det ikke noe lock på kt600 chipsett .

dvs

divider 5:2:1 fra fsb166-199 agp=66mhz-80mhz , pci=33mhz-40mhz ,vær forsiktig

og

divider 6:2:1 fra fsb200

 

...

ok, så da er det altså ikke noe Lock på Kt600, da ville jeg latt være klokkingen egentlig. siden du må nødt til å nå helt oppe i 200FSB x12.5 som vil bli hele 2.5ghz, for å få lik PCI og AGP hastighet igjen. og det skal det nok bli vanskelig og klare. skal du Klokke, får tak i et Nforce2 400kort f.eks ABIT NF7 v2.0 som er ypperlig til dette. dette er det ihvertfall lås på, har kortet selv.

Lenke til kommentar

ersa!

Det er flere modeller xp2600.

 

Sjekk artikkelnummeret på den først (må ta av heatsinken da men..)

 

1. AXDA2600DKV3C = Thoroughbred , fsb266/133 , 16x133 , 2133mhz

2. AXDA2600DKV3D = Thoroughbred , fsb333/166 , 12,5x166 , 2083mhz

3. AXDA2600DKV4D = Barton , fsb333/166 , 11,5x166 , 1917mhz

 

Og siden du sier den er kjøpt i fjor sommer er den med ulåst multiplier da jeg antar at du kjøpte den før september.(Uke 39 i 2003 var i September mnd.)

 

Siden du har 266DDR minne vil jeg anta at du har nr.1 .

Da kan du overklokke den med å øke multiplier fra 16 til 16,5 , 17 osv ,og la fsb stå på 133.

Vet egentlig ikke hvordan AXDA2600DKV3C går med fsb 200 , søk litt på nettet etter erfaringer med den .

 

Har du Barton cpuen er det klart best å skifte til DDR400 minne ,

kjøre fsb200 og minnet i synk.

 

...

Lenke til kommentar

Med den samme rammen prøv med fsb=133

cpufsb ratio 6/6 .

16,5 x 133

vcore fra 1.75v til 1.85v

(begynn med 1,75 følg med på temperatur , sjekk stabilitet i windows etc)

 

Det vil gi ca 2.2ghz

 

Man må prøve seg frem , er ingen fasit , alle cpu'er og systemer er ulike.

 

 

Viktig at du holder fsb på 133 og ratio 6/6 for at minnet hele tiden

går med 133/266DDR .

Skal du overklokke minnet begynn med å sette manuell volt vdimm

på det til minst 2.7v eller 2.8v .Deretter kan du øke fsb 5mhz av gangen , save bios , boot til windows , teste stabilitet etc.

 

...

Lenke til kommentar

Nei men cpuen må ha mere enn standard volt for å overklokkes.

Hvor mye mere avhenger av hvor god cpuen er og hvor mye

den klokkes i megahertz .

 

Det jeg mener er at hvis du er førnøyd med 2.2ghz prøver du å

ha vcore så lav som mulig for å unngå at den blir varmere enn nødvendig , samt at den bruker mindre strøm fra PSU .

Ofte har folk ustabilitet med masse vcore og mhz på cpu fordi at

powersupplien "jobber overtid" for å si det sånn .

En Athlon xp på default speed og vcore benytter ca.70W ,mens i f.eks ekstreme overklokkinger (høy vcore+høy mhz) kan de bruke 120w .

Poenget er å få den til å yte mest mulig mhz med minst mulig økning

av vcore .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...