Gå til innhold

Lynnedslag, noen som kan noe om det?


Anbefalte innlegg

Her om dagen så tror jeg at lynet slo ned i min pc, for etter uværet så funket den ikke. (Var forsen med å trekke ut kontakter.) Derfor lurer jeg på om det er noen som vet hva som mest sannsynlig er skadet? Hva må jeg regne med å kjøpe nytt av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti mange maskiner som er tatt av lynet.

I heldige tilfeller er det bare strømforsyningen som har røket. Men jeg har også vært borti at kun hd og floppy var ok, alt annet var røket.

 

Dersom det er en alvorlig skade, og maskinen er ganske ny, er det sannsynlig at du kan få dekket en del på innboforsikringen.

 

Hvis du åpner maskinen, og kan se skader, er det antakelig alvorlig. Ved kraftige nedslag, kan man av og til se at deler har blitt svarte, og i sjeldne tilfeller at prinkortet har kokt (fått bobler i overflaten).

 

Hvis du har grei tilgang på deler, er det bare å begynne med PSU, deretter HK, så ram, og cpu.

 

Lykke til.

 

Erik

Lenke til kommentar

Som regel tar strømforsyningen støyten, men som de sier over kan det gå videre til hovedkort og andre komponenter. Lynet kommer også ofte gjennom nettverket, og da vil modem, switcher, routere, nettverkskort være spesielt utsatt, men også hovedkort og andre komponenter kan få skader da også.

 

Og selvfølgelig skjermer, siden de er koblet direkte til strømnettet...

 

Jobber selv på en høgskole som ble rammet av lynet i fjor sommer. Da var det mange strømforsyninger som tok kveld, men ingen andre PC-komponenter tok skade. Ellers mista vi et par skjermer og switcher, og fikk noen brente kort i telefonsentralen.

Lenke til kommentar

Kanskje like godt det ja BopZ...

 

Opplevde dette selv en gang. Det tok knekken på en trådløs ISDN-telefon og en DVD-spiller.

 

En nabo av meg som jobber med reparasjon av TV/radio sa det ikke ville lønne seg å reparere. Hans erfaring var at el.komponentene inni utstyret ofte har fått nedsatt levetid slik at man må reparere stadig vekk etter hvert som nye komponenter ryker. (Litt ála statisk elektrisitet på f.eks minne?)

 

Men en forsterker koplet på akkurat samme kurs overlevde og fungerer like fint nå 3 år senere

 

Håper egenandelen ikke var for stor ditt tilfelle, så får du i hvertfall glede av noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...