Gå til innhold

er hovedkort defekt..? *løst*


Anbefalte innlegg

hei!

 

kjøpte meg noen deler til bygge-pc. har ikke gjort dette før, så jeg gikk frem veldig forsiktig, og fulgte håndbøkene til punkt og prikke. jeg monterte alt (inkl. ide-kontroller, agp-kort, osv..), og når jeg startet opp pcen gikk ikke skjermen på. det er ikke integrert skjermkort på hovedkortet, så jeg kunne bare prøve med et agp-kort. i tillegg ville ikke cd-romen åpnes med ide-kabelen ikoblet. jeg prøvde senere med et gammelt pci-skjermkort, og tok ut ide-kontroller og alt sånt, men det hjalp ikke. ingenting skjer. dvs, alle vifter, harddisker, alt går på (inkl. spdif-utgangen), så alt ser for så vidt ut til å fungere. bare ikke likevel.

 

trodde lenge det var psu'en som var defekt, men den fungerer. kan det hende hovedkortet er defekt? håper jo så klart det bare er en bagatell, men hvis det er hovedkortet må jeg finne ut av det fort så jeg kan få brukt bytteretten. den går ut om mindre enn en uke..!

 

all hjelp blir satt pris på. her er mine data:

 

AMD XP3000+

Abit NF7 v2.0

768MB RAM

R9800 Pro 128

Mist 480W PSU

 

på forhånd takk!

loke.

Endret av loketing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har en liten høyttaler liggende, lik de som vanligvis finnes i kabinetter, så forsøk å koble til denne på kontakten på hovedkortet. Den vil da gi fra seg "beeps" som ofte kan gi en pekepinn på hva som er feil.

Ellers viser det seg av og til at skjermkort / AGP-slot kan gi problemer. Sjekk en gang til at kortet virkelig sitter der det skal.

Har du fler enn én minnebrikke (768Mb tyder på det), så monter bare én av brikkene for å eliminere en mulig feilkilde.

Prøv dette, og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

hmm.. nei.

 

gjorde som du sa, tok ut den ene ram-brikken, byttet ram-brikke og ram-slot (er ikke sikker på om det har noe å si..), sjekket at pc-speaker er koblet i, tok ut batteriet til biosen og lot det ligge i noen min før jeg satt det i igjen.. testet m agp-kort og pci, uavhengig av hverandre, med alt utenom hovedkortet og kabinettvifter frakoblet. ingenting. ingen indikasjon på pc-speaker. alle kort er trykket GODT på plass.

 

begynte å lure på om det kan ha noe med prosessoren å gjøre..? i så fall har jeg et problem for det var latterlig vanskelig å få¨av cpu-kjøler.. :hrm: hvis denne må av, har noen noen gode tips?

 

edit: ser andre steder at ramen har vært inkompatibel med hovedkortet. kan dette stemme? har to brikker, en på 256MB og en på 512, og de er kjøpt brukt. de er ca ett år gamle. skal kjøpe nye, hadde bare håpt disse fungerte midlertidig.. innspill, noen?

 

edit2: kortet sendes i retur til komplett.no, etter anbefaling fra deres support-tlf..

Endret av loketing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...