Gå til innhold

RAM kontra MHz - Svar mottas med barnlig glede!


Anbefalte innlegg

Skal i disse dager skaffe meg ny prosessor til min pc. Har allerede bestemt meg for p4 northwood cpu, så ikke mas om å velge noe annet :smile:

 

Da lurer jeg på; en p4 1.6ghz ligger nå på ca 1600 kroner, og hvis jeg slenger på 1stk 256mb pc133 ram i tillegg, havner jeg på pene 2300. Til sammenligning koster en p4 1.8 ghz OGSÅ 2300.

 

Mitt store spørsmål er; bør jeg gå for 256 ekstra ram, eller 200 ekstra mhz?? Hva yter best?

 

Kan nevne at jeg har 192mb ram fra før, (ikke mobb) samt at dataen mest brukes til 3D-spill & photoshop/videoredigering. Råd ønskes av dere der ute med peiling!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-29 05:25, PcProffen skrev:

Da lurer jeg på; en p4 1.6ghz ligger nå på ca 1600 kroner, og hvis jeg slenger på 1stk 256mb pc133 ram i tillegg, havner jeg på pene 2300. Til sammenligning koster en p4 1.8 ghz OGSÅ 2300.


Alltså, for å ha en ting klart, jeg anbefaler absolut ikke å kjøre for sd ram på en p4. Det er vist gang på gang at DDR ram yter mye bedre på minnekrevende applikasjoner (alà tunge spill).

 

Så, mitt tips, sleng bort SD ram brikkene og gå for DDR ram. Det er det minste du burde ha om du tenker på en P4.

 

Om du allikevel kjører for SD ram, kjøp mer ram istedet for 200 mer mhz, det er fryktelig lite når du allerede er over 1,5 GHz. Du klokker sikkert opp den uansett?

 

Mvh kjello2

Lenke til kommentar

Enig , siden du skal kjøpe P4 Hovedkort er det smart av deg og kjøpe DDR ram.

Selg de 192 mb SD ram du har på qxl , så kjøpe du deg Ett hovedkort med støtte for DDR ram.

Sleng så med 256 MB med DDR ram og en P4 1600 MHZ pluss en god CPU-kjøler.

Etterpå yberklukker du til over 2200-2400 MHZ :grin:

PS: Med ett Godt Skjermkort blir jo det en Pro "fragger" maskin :grin: ,,,

 

_________________

eyeflash.gif

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-04-29 09:45 ]

Lenke til kommentar

Hadde vært nyttig å vist litt mere om maskinen din, fx hovedkort/chipset, hvilke prosessor du bytter fra osv. Men jeg er enig med de andre i at det er minne du skal ha. Hvis du har et hovedkort som støtter DDR-SDRAM så ville jeg ha byttet til det.

 

Jobber bland annet med testing av PC'r, og ytelsesmålinger jeg har gjort indikerer at en 1,5ghz P4 på I845 chips og 128meg SDRAM oppleves å ha omtrent samme ytelse som en 1ghz P3 på i815 chips med samme minne!

Med i845D og DDR-SDRAM eller I850 og RDRAM blir det en helt annen historie :)

Lenke til kommentar

Kjører selv en P4 1,7 Ghz på SDRAM. Med et Asus V8200 GF3 kommer jeg rundt 6000 poeng i 3D Benchmark.

 

Min klare anbefaling er å velge Ramburs eller DDR SDRAM. Hvis jeg skulle ha gjort et bytte nå vile jeg gått for et Asus P4B266 HK og en 1,6 Ghz NW.

 

En annen sak er at NW er OC-vennlig, men med SDRAM får du ikke utnyttet oc-egenskapene.

 

Yoda

Lenke til kommentar

Ikke kjøp GeForce 3 TI 200

Kjøp heller GeForce 4 TI 4200

Bedre ytelse til samme pris :grin:

 

Sjekk selv på denne testen:

http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/...4ti4200-04.html

 

 

Totaloversikt og sammenligning av alle de vestentlige korta finner du her:

http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/...acharts-02.html

 

TI 4200 overklokket til TI 4400 nivå og koster under 2000,-

EKS: Gainward AGP GeForce4 Ti4200 64MB DDR

"Ultra/650TV/DVI", Retail KR: 1.889,-

pris hentet fra http://www.flexi-data.no/

 

_________________

eyeflash.gif

 

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-04-29 14:03 ]

Lenke til kommentar

Hey, P4 1,6 GHZ Northwood + PC2700 ddr ram + ASUS P4S533 hovedkort = kjapp maskin grei å overklokke til 2,1 ghz uten å gjøre annet enn å velge 2,1 ghz istedenfor 1,6 ghz når du booter første gang.. :smile:

 

er en fyr som har testa dette på http://www.slapps.com riktignok med en 1,8 ghz, men kjøp heller 1,6 ghz og mer ram, det lønner seg :smile:

 

(og som noen sa.. drit i sdram'n.. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...