Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling og hjelp


Anbefalte innlegg

Hei og hopp folkens!

 

Flytter til Drammen på mandag (9. aug), og da er det tid for å bestille seg bredbånd. Jeg har sett litt rundt, og har funnet noen alternativer, så lurer jeg på om dere har erfaringer eller råd til meg.

 

Jeg trenger:

- Ubegrenset nedlasting

- 1 mbps eller høyere download

- 256 kbits eller høyere upload

- God stabilitet

- Billigst mulig :grin:

 

Ting som kan være bra og så, men ikke et must:

- Fast IP.

- Bruke egen ruter. (Se nederst)

 

ADSL:

NextGenTel Bravo* 1300/384 398,-/12mnd

NextGenTel Charlie* 1700/512 449,-/12mnd

Catch ADSL** 1300/380 499,-/12mnd

Telenor ADSL*** 1024/256 449,-/12mnd

Bluecom ADSL*** 1024/256 449,-/12mnd

 

 

* NextGenTel har sommertilbud med bindingstid på 12 mnd. Får en høyere hastighet i 3 mnd (Bravo -> Charlie eller Charlie -> Delta 2400). "Ekkel" modem/ruterløsning. Se nedenfor.

 

** Catch har gratis etablering, adsl-avgift for de uten telefonabn fra Telenor, fast ip.

 

*** Telenor og Bluecom leverer med en sikkerhetspakke (NIS2004 og noe annet). Tilgang til iCanal via Telenor (ikke Bluecom)

 

/////////////////////////////////////

 

Så kommer det vanskelige. Min favoritt er da NextGenTel's "Bravo". Det eneste jeg har å utsette på dem er deres løsning på modem/ruter. De leverer som kjent en Cisco eller Netopia (Mest Netopia) som er passe vanskelige å konfigurere når det gjelder porter og slikt. Her er et eksempel på interfacet.

 

NextGenTel tilbyr en trådløs ruter til 598,- kr, men dette blir for dyrt for en stakkars student som allerede har en Asus WL-500 54mbit trådløs ruter. Jeg ringte NGT senest i dag, og de sa jeg kunne koble på min ruter på deres ruter om jeg ønsket trådløst internett i huset. Er det noen som har erfaring med dette eller har "teorien" på plass om hvordan konfigurasjonen vil bli?

 

 

Mvh,

Rune - som er på flyttefot snart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett to anbefalinger til NGT's router til privatrouter løsning. Den første er å forwarde alle porter fra NGT-routeren til privatrouteren og den andre er å bruke privatrouteren som Access Point. Den siste medfører som du riktig påpeker at du må konfigurere endring av routeren porter på NGT's router. Forwarder du alle porter til privatrouteren, så er dette en engangsjobb.

 

Det er to ting til du bør regne inn i prisene dine, etableringsprisen og om du må kjøpe/leie modem i tillegg.

 

Edit: Sjekk også om skolen din kan ha en avtale med en av leverandørene. Skoleavtalene medfører ofte en hundrings lavere månedsavgift.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Dette hørtes ut som en passe enkel sak. Du har ikke en link for sakens skyld?

 

 

Priser på modem og etablering hos NGT er vel på 500-700kr tror jeg. Ikke så mye det. Tror jeg går for NGT nå. Må bare vente til min 18.års dag den 27. aug før jeg kan bestille. :wee:

 

Mvh,

Rune

Lenke til kommentar

Vår netopia-ruter er da helt ok... fra ngt... må bare nevne at den prisen for bravo, er for 2 års binding, 449 for 1 år og 498 for løpende... såvidt jeg husker...

 

Hvis du har mulighet for det har bgnett veldig gode priser, vet ikke om det går an å få uenfor bergen...

 

er vel 1200/512 inkl ruter og etablering for samme prisen som bravo (med bravo får du 1200 etter de 3 mnd'ene), eller 369pr mnd uten ruter og betale etablering i tillegg (998,-), tror begge prisene er for 2 år... eller så har du et litt mer heavy abo på 2400/??? som er noe dyrere, men ikke så mye...

Lenke til kommentar
Takk for gode svar. Jeg blir å flytte til Konnerud om det sier dere noe. Postnummer er 3031 Drammen.

 

Akkurat nå står valget på NGT Bravo som koster 398,- per mnd, de har et sommertilbud.

Det er et bra valg, men antagelig bedre med Bludern sitt alternativ. Mye bedre inn- og utlinje til samme prisen...

Lenke til kommentar
Takk for gode svar. Jeg blir å flytte til Konnerud om det sier dere noe. Postnummer er 3031 Drammen.

 

Akkurat nå står valget på NGT Bravo som koster 398,- per mnd, de har et sommertilbud.

Bluecom har foreløpig ikke bygd ut sitt eget nett på konnerud, så da er nok ngt ditt beste alternativ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...