Gå til innhold

Hva synes dere om doom ]|[?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk spillet i dag, og her er mitt lille inntrykk etter å ha spilt spillet i et par timer i dag:

- GRAFIKKEN føles ikke så fantastisk som vi kanskje hadde trodd for bare ett år siden, men for all det spillet ser jævlig bra ut. Personlig synes jeg dette er det beste visuelle spillet jeg har spilt noensinne... atmosfæren er sinnsykt bra, og selv om det er veldig mye mørkt, mørkt og atter mer mørkt, føler man hele tiden at dette er en jævlig rå grafikkopplevelse. Noe av det beste for min del er at monstrene faktisk føles monstrøse for en gangs skyld... vanligvis ser jeg på spillmonstre som "avbildninger av monstre", men her begynner man etter hvert genuint å forestille seg at man er i monsterland.

- LYDEN er en like stor opplevelse i seg selv, og gjør god bruk av surround (noe som er litt sjeldent). Det er ikke så mye tradisjonell spillmusikk her, det er mer ekle lyder og knirk og knark her og der... men det får jammen pulsen til å gå opp litt hver gang du innbiller deg at du nettopp hørte et monster... eller fottrinn... og så kan det ironisk nok ha vært noe helt annet. Jeg må si dette er en av de beste lydopplevelsene jeg har hatt i et spill... jeg tar surround-anlegget på full guffe og så er jeg i en annen verden.

- HISTORIEN funker utmerket. Det er bare så mye man bør forvente av historien i et spill som dette ;), men for all del den fungerer! Man føler hele tiden at man går mot et mål, og det er mange detaljer rundt omkring som forteller deg mer om verdenen du er i... andres e-poster, videobånd, terminaler med masse rart på, korte samtaler med andre, TVer som skriker propaganda osv... for gammelfansen av doomspillene vil historien føles ekstra morsom :)

- INTERAKTIVITET i grafikken er det ikke all verden av i spillet, jeg tipper det blir mer i HL2, men vi har da noe. Noen ganger så banker monstre på dørene, noen ganger ØDELEGGER de dørene... noen ganger faller ting og tang ned på deg... eller at monster kaster en tønne på deg. Og så har du jo massevis av terminaler og sånt som er rimelig interessante å kikke på. Man må også ofte manipulere dem, terminalene altså, og det gjøres på en veldig intuitivt og glatt måte (det føles som click'n'play). Ellers er det mange visuelle elementer som er i bevegelse... motorer, robotarmer, og diverse greier... dette er ikke det mest interaktive spillet rent grafisk, men jeg synes det de har er godt med på å forsterke opplevelsen. Doomfansen vil glede seg over at tønnene fortsatt kan sprenges ;) Du kan også dytte på diverse gjenstander, men det er mer en gimmik. For de overfladiske anbefales en tur til toalettet der man kan beundre seg selv og våpna i speilet ;)

- VÅPENGLEDEN som man hadde i doom har man også. Det føles fortsatt ganske digg å gå helt inntil et monster og plaffe dem i fillebiter med et velplassert hagleskudd i trynet. Pistolen, det pinglete våpenet, er digg å bruke til å skyte av hodet på kropper og sånt... når jeg ser døende soldater, hjelper jeg dem med å velge pistolen og kutte av huet på dem :O Selv om jeg har skaffet meg bedre våpen enn hagla, velger jeg ofte den fortsatt fordi det er ganske digg å skyte med den :) Kort og godt er det deilig å skyte med våpna (og det er gøy å se monstra bli truffet og dø).

- SPILLFØLELSEN er herlig. Men jeg antar man bør bytte ut "spillfølelse" med "fryktfølelse". Den første timen vil du være et nervevrak... jeg har aldri spilt et mer skremmende spill før, id har virkelig lykkes med skremselsfaktoren her! Etter hvert blir du jo mer herdet men selv da blir du overrasket og skremt her og der. En genial ting med spillet er at det er så forbasket mørkt... du må ha lommelykta oppe for å noenlunde se ting rimelig klart... men! Å ha lommelykta oppe betyr også at du må skifte til et våpen hver gang du ser et monster, og da har du tapt verdifull tid... så da må du tenke... tør du å gå med lyset av og våpenet oppe, eller er det bedre å ha lykta oppe og så bytte til våpen når man ser et monster? Sistnevnte er lurest, men det er bare enda en måte å gjøre deg nervøs på....

Min konklusjon foreløpig er at dette er et glimrende spill. Skal HL2 være et hakk bedre som mange tror det vil bli, vil HL2 greie årets spill... for så bra er altså doom 3! Men er HL2 i nærheten, enten litt dårligere eller bedre, vil det også bli et vannvittig bra spill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jepp. Ska tru jeg er lei av at folk ikke søker, og starter tråder som er nesten helt like de som allerede finnes!

EDIT:Tråden er feilpostet.

Endret av Mongo FuRY
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...