Gå til innhold

Hvordan virkelig få noe ut av Doom3 sitt gameplay!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest en del poster som innbærer at folk klager en hel del på Doom 3 sitt gameplay, inkludert meg selv, men etter å ha lest en post på et annet forum og tenkt litt selv, så har jeg kommet fram til at Doom 3 er hva du gjør det til.

La oss først se på hva Doom 3 egentlig er. Først har du historien, du er altså en marine, som skal utforske en feil ved en forsknings base på en totalt fremmed planet, og du finner fort ut at noe har gått galt, og du er alene. Du er nødt til å se på dette som om det er DEG, og ikke en karakter i et spill. DU er alene på en base, og et eller annet ukjent, som i tilegg skummelt nok til å sende deg til dine verste mareritt, løper rundt og dreper alt og alle, det første du gjør er ikke å løpe rundt og skyte ned alt du ser, med mindre du er Arnold Schwarzenegger. Doom 3 er et overlevelses-skrekk spill, dette er ikke serious sam!

Det er ikke meningen at du skal løpe rundt som en gal og skyte deg igjennom alt du ser som om det var ingenting. Hvert møte du har med en fiende skal på en eller annen måte gjøre et inntrykk på deg. Uansett om det skremmer deg, halverer livet ditt, sløser kulene dine, så skal disse møtene gi deg et inntrykk. Hvis du løper rundt og dreper alle monstrene uten å tenke over det, og bare plaffer ned så har du gått glipp av en veldig stor del av hva Doom 3 har å tilby!

I Doom 3 er utfordringen det som gjør spillet til hva det er! Du er nødt til å telle kulene dine etter hvert monster du møter, du skal be på dine knær til gud at det ikke er 2-3 zombier med maskingevær rundt neste hjørne fordi du har 4-5 kuler igjen og 30 igjen i health, fordi du ikke har peiling på når du får tak i mer! For hvert møte med en fiende du overlever, hvor du deretter plukker opp eventuell ammo fra fienden, er du nødt til å virkelig sette pris på. Hver gang du finner en helse-stasjon skal du føle deg så lettet at du kunne kysset skjermen, hvorfor? Jo fordi du trengte VIRKELIG den helsen du fikk tak i, eller de kulene du fyllte opp med.

Du kan IKKE forvente deg å forstå hva Doom 3 er hvis du spiller på en vanskelighetsgrad under det du er. Hvis du er avhengig av FPS spill, og kan kontrollene inn og ut, så spiller du på veteran. ALDRI spill på Recruit, og Marine kan gå for de som ikke er så kjent med FPS spill. Marine er akkurat det du tror det er, det er en normal innstilling, for normale folk, det er ikke en instilling for folk som stiftet bekjentskap med FPS siden Doom 1. De fleste av oss ER "veteraner" innefor FPS sjangeren, og da spiller vi også på veteran!

Tenk deg at du spiller på veteran, og du er midt i f.eks Alpha labs brettet, du har ikke noe ammo igjen i det hele tatt! 0 kuler, ikke i pistolen, ikke i hagla, ingenting, alt du har er nevene dine og noen granater. Men bruker du granatene er det mer sansynlig at du dreper deg selv enn monstrene du møter. Du sprinter så fort du kan, fra dør til dør, helt til du løper på en forsker som ligger døende, som du ikke kan forsvare fra monstrene som er der. Du finner 12 shells, og greier å bokstavelig talt kjempe deg ut av knipen med kløkt, og ikke hjernedød plaffing.

Uansett, det jeg prøver å si er at du ikke må lure deg selv fra å oppleve Doom 3 for det spillet virkelig er. Du er nødt til å utfordre deg selv, eller så kommer du ikke til å få noe ut av spillet, dette er som sagt et overlevelses-skrekk spill, ikke et løp-og-skyt spill...

Bak på referanse kortet for kontrollene, som følger med i esken, står det så klart som det kan få blitt: "A note of caution. Doom 3 is a terrifying sci-fi horror game experience. It is not reccomended for the cowardly or the faint of heart. However, for those who dare to face Doom 3 AS IT WAS INTEDED; Lock your door. Turn off the lights, and turn up your sound. Enjoy Doom 3."

Håper noen av dere fikk noe ut av dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig bra post, er helt enig, er hva du gjør det til. Holder du CTRL (default (?)spurteknapp) inne konstant og bare løper skytende igjennom alt ødelegger du for deg selv.

Er bedre å ta det mer med ro og snike litt, for så å plutselig komme inn i intense gunfights.

Anbefaler også å ikke spille på enkleste vanskelighetsgrad, ta i det minste hakket høyere.

Skrevet (endret)
Doom 3 er et overlevelses-skrekk spill, dette er ikke serious sam!

Har ikke spilt det enda, men jeg tror du er inne på noe vesentlig her; Doom 3 var aldri tenkt å være et ''gun'n'run''-spill der det er om å gjøre å rase igjennom raskest mulig.

For mange så er jo (dessverre) målet med et spill å runde det raskest mulig og de går dermed glipp av mange detaljer som gjør mye for totalopplevelsen.

Jeg er av de som liker å 'kose meg' med spill og sjekker gjerne ut alle steder og detaljer. 'Før i tiden' når det var vanlig å ha oppsummering etter hvert level av typen 'du har drept xx/xx monstre og funnet xx/xx hemmeligheter osv' så spilte jeg bestandig levelet om igjen (eller hentet inn siste save) for å finne mest mulig, og fikk følgelig masse spilletid og glede ut av spill som andre kanskje fullførte på noen få timer.

Endret av Shimano
Skrevet

Håper DOOM3 blir som DOOM og DOOM2..

Man får bare ikke den samme gleden av å drepe i nye spillene som man fikk i de gamle DOOM-spillene..

Der kunne man springe rundt i flere timer å bare drepe og drepe uten egentli å bli lei det.. :thumbup:

Det eneste dumme med de spillene var at når man hadde sprunget rundt å drept i et par timer så var spillet over.. :thumbdown:

Skrevet

Ja herregud, la folk spille som de selv vil..

Valgte selv recruit, men dette er litt for lett, omtrent aldri under 70 i health, og har masse ammo til samtlige gevær (Bruker omtrent bare hagle og plasma da). Gidder ikke starte om igjen, kanskje neste runde? Hvordan unlockes den vanskeligste moden? Må du runne det på veteran?

Skrevet (endret)

Jeg har aldri sagt hvordan du SKAL spille, jeg bare forteller hvordan det BØR spilles for å få mest ut av opplevelsen, valget er ditt... :)

Kom bare ikke til meg og klag hvis du synes gameplayet er dårlig ;)

Endret av Bornslip
Skrevet

Helt enig i dette. Er ikke bare ett løpe rundt å drep alt uten å tenke spill. Har kommet ett stykke nå, å har minimalt med ammo, å minimalt med liv. Det er da det begynner å bli spennende. Kan ikke bare fly på alt av monster uten å tenke lenger, for da ender jeg opp dau. Synes spillet er helt topp :thumbup: Nyter grafikken. Det eneste de kunne gjort bedre er Ragdoll efektene. Veldig lite ting som reagerer på om du skyter på det eller ikke.

Skrevet (endret)

Gameplayet er dårlig hvis spillet er kjedelig eller ikke gøy. Skummelt er ikke det samme som gøy. Jeg har enda ikke spilt dette, men jeg har sett på broren min siden han begynte å spille Doom i 11-tiden igårkveld, nå gikk han akkurat og la seg etter å ha spilt i ørten timer strekk. Fyren skal liksom være tøff, marinedykker i forsvaret, men du skal se om han skvetter og hyler når han spiller det! :D Av og til klarer han å skvette så granatene dreper han selv, en gang klabbet han til tastaturet i vill panikk. Det er gøy å se på når folk spiller da :D

Bornslip, Hvordan DU mener at en bør spille. ;)

Recruit gidder jeg ikke å spille på, broren min mister 1 helse hver gang noen dabber han (og likevel skvetter han, pingle), veteran blir sikkert for vanskelig så da sitter jeg igjen med marine. :hmm:

Edit, Den halvveis motoriserte oksen er ustyrtelig morsom :!:

Endret av Pycnopodia
Skrevet (endret)
Bornslip, Hvordan DU mener at en bør spille. ;)

Sikkert ikke bare jeg, men tror det er sånn id games har ment at opplevelsen skal være... som sagt, det er ikke serious sam vi snakker om her.. Selv spiller jeg på veteran :D

Endret av Bornslip
Skrevet (endret)

Skal spela gjennom dette spelet på ein av dei vanskelegaste vanskelegheitsgradene på første forsøk, om natta og med lyset av i rommet. Vil ikkje gå i fella til dei som spelar spelet på ein enkel vanskelegheitsgrad og kjem så med "omg spelet er så kjedeleg" etterpå.

Endret av fenris1911
Skrevet

Tror for min del at Doom 3 bare appelerer til en del av FPS tilhengerne... av all hypen som har vært kunne man lett få inntrykk av at det var et spill som absolutt alle kom til å like og det var bare sååå bra. Spesiellt etter å ha lest diverse reviews med rundt 95% score gledet jeg meg til å spille det, men jeg ble fortsatt skuffet.

Jeg gjorde kanskje ikke som det var tiltenkt, jeg skøt meg gjennom spillet enkelt og greit, men det er ikke der de store klagene ligger. Det er rett og slett for mange mangler i spillet, for mye ting som virker litt rart. Når det i tillegg ikke er så "givende" å ta livet av en slik demon som det burde vært (jeg vil se den jævelen lide for pokker, ikke bare forsvinne), så ble det rett og slett kjedelig etterhvert, for meg vel og merke.

Alle disse små bristene gjorde sitt til at jeg aldri levde meg ordentlig inn i opplevelsen. Men det var jo artig da, bare ikke så overveldende bra som alle skulle ha det til på forhånd...

Skrevet (endret)

Helt teit spør du meg. Spill på Veteran hvis du føler for det ? Herregud Marine er jo det som er ment skal spilles. Eneste forskjellen er mindre kuler og du tåler mindre... er det særlig realistisk ? I THINK NOT !

Problemet er at fiendene er så dumme at jeg ikke greier å tenke meg til at jeg er alene på en mars base og livredd. Jeg tenker typisk FPS spill hele veien..hjernen aktiveres ikke nok til at jeg greier å sitte med det spillet.

Noen liker kanskje å skyte seg gjennom en rekke monster fint for deg i tilfelle men du må akseptere at det er mange som ikke liker doom 3 nettopp fordi vi liker litt mer utfordrende spill.

Dette må være tidenes hypa spill siden reviewere tar av helt i reviewene sine... er en reviewer på SoGamed som heldigvis trakk seg etter å ha spilt det gjennom. Han synes det var like forferdelig og det ble mer og mer kjedelig desto mer han nærmet seg slutten.

6/10 - Gameplay fra 1990 pakket med gamle texturer med pixelshadere utenpå.

Endret av Tahiro
Skrevet
Helt teit spør du meg. Spill på Veteran hvis du føler for det ? Herregud Marine er jo det som er ment skal spilles. Eneste forskjellen er mindre kuler og du tåler mindre... er det særlig realistisk ? I THINK NOT !

Vanskelighetsgraden "marine" er for jenter. :)

Du syns altså det er mer realistisk å tåle ca. 50 kuler før du faller død om, enn det er å ta kvelden etter to-tre?

Skrevet (endret)
(Mye fornuftig)

Hør, hør.

Jeg tror nok spillet hadde vært hakket bedre uten quicksave. Tar meg selv i å bruke den alt for ofte.

Å ikke ha mulighet til å quicksave gjør ting mer intenst, ja.... men det bør i så fall være en konsekvens av å selv velge en høy vanskelighetsgrad etc. Selv blir jeg bare irritert dersom spillet TVINGER meg til å bruke masse tid på gjenspilling\stadig forsiktighet; man har litt lavere toleranse for sånt når man har begrenset tid til å dataspill. Bare en tanke.....

Endret av thomanil
Skrevet

Fordi det er trange maps og scripta fiender... har du noengang sneket deg bak en fiende i Doom 3 ? Gjerne kommer de hoppende rett gjennom en dør i ansiktet ditt så den realismen du søker finner du ikke i dette spillet. Nekter å spille på hardcore i ett scripta miljø.

Skrevet (endret)

En ting jeg irriterer meg over er at lvl-designerne virker litt for krampeaktig opptatt av å skremme deg noen ganger.... ved å bruke samme virkemiddel om og om igjen. Jeg mener, hvor mange små bøttekott\skjulte rom med monstere på lur skal jeg egentlig passere i løpet av dette spillet?

Dvs dører som brytes opp, monstere som klatrer ut av taket innimellom etc er kult. Resirkulerte "fake vegg med 1-2 monstere bak" er ikke så morsomt- det kunne de godt ha latt være igjen i 1993 for min del.

Ellers er det bare kos. :)

Endret av thomanil
Skrevet

LOL

I Doom 3 er utfordringen det som gjør spillet til hva det er! Du er nødt til å telle kulene dine etter hvert monster du møter, du skal be på dine knær til gud at det ikke er 2-3 zombier med maskingevær rundt neste hjørne fordi du har 4-5 kuler igjen og 30 igjen i health, fordi du ikke har peiling på når du får tak i mer! For hvert møte med en fiende du overlever, hvor du deretter plukker opp eventuell ammo fra fienden, er du nødt til å virkelig sette pris på. Hver gang du finner en helse-stasjon skal du føle deg så lettet at du kunne kysset skjermen, hvorfor? Jo fordi du trengte VIRKELIG den helsen du fikk tak i, eller de kulene du fyllte opp med.

Da må jo doom3 være beregnet på nybegynnere i fps-sjangeren da? Nightmare difficulty er jo altfor lett. Bare bruk shotgun hele tiden, den tar jo alt på to-tre skudd.

Eneste gangen jeg slet med ammo var jeg gikk inn i de latterlige portalene. For folk som spiller slik du beskrev så gjorde det vel ikke så mye å miste våpnene med 4-5 ammo, men å miste 1 billion ammo var litt teit, men man finner jo shotgun med en gang og da blir det for lett igjen.

Serious Sam var jo vanskelig og, merk deg dette, artig fordi det kom 1000 monster om gangen som hver var like vanskelig som de i doom3, skal det komme 1 og 1 som i doom3 så burde de tåle litt mer.

Skrevet (endret)

Langt på vei enig med trådstarter. Det hele blir som så ofte ellers et spørsmål om kriterier: når man skal vurdere om noe er bra eller dårlig, hvilke retningslinjer (kriterier) følger man?

Stort sett synes jeg at anmeldere av dataspill holder et høyt nivå, slik at en får en god forestilling om en burde eller ikke burde kjøpe spillet. Men ofte er man litt uenig, og noen ganger helt uenig. Så å si alltid når jeg er helt uenig, er det et spørsmål om kriterier. La meg eksemplifisere:

Jeg husker at anmeldelsene av UT2003 stort sett poengterte som et kvalitetstegn at grafikken var bra. Men jeg husker ogå at spillet ble kritisert for å ha såpass høye maskinvarekrav at bare noen kunne få fullt utbytte av det...

Jeg husker at anmeldelsene av IL2-Sturmovik roste det for at det var utfordrende, men også at det ble kritisert fordi det var for vanskelig...

Jeg registrerer nå at også Doom 3 langt på vei vurderes med inkompatible standarder: det er både bra og dårlig at det er mørkt, det er både bra og dårlig at det er høye krav til maskinvare, det er både bra og dårlig at det er "rett fram skyt og drep", etc. etc.

Jeg har ingen ønsker om å prente inn min egen oppfatning i andres hoder, men ønsker bare å gjøre oppmerksom på dette med kriterier, fordi det er et problem. Svarende til kriterier er det man kan kalle standarder: enkelte typer spill bør vurderes med henblikk på visse standarder, andre med tanke på andre. Altså: Serious Sam bør ikke kritiseres fordi det ikke er intellektuelt utfordrende, slik chessmaster 9000 ikke bør kritiseres fordi det er for lite action.

Man trenger enkelte standarder for enlelte typer spill, og visse kriterier gjelder bare innenfor visse rammer...

Det som hadde vært interessant var å danne seg en oppfatning om hvilke TYPER spill man har. Det er behov for en spesifisering her. For eksempel innen FPS-sjangeren.

Det man skal merke seg er at hvis man har et saklig begrep om standarder, så blir ikke ting på samme måte et spørsmål om "smak": smak er irrelevant i vurderingen av Doom 3 hvis man i utgangspunktet ikke liker sjangeren. Det dreier seg om å forstå noe SOM DET DET ER MENT Å VÆRE. Eksempel: Hvis man for eksempel sier om tennis at man synes det er enformig, eller at det er kjedelig at det er samme farge på banen hele tiden, så er det ikke egentlig ikke et uttrykk for smak, men noe annet og dypere. "Ensformigheten" og "den kjedelige fargen" er en del av de typiske rammebetingelsene for hele spillet.

Endret av bureaucrator

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...