Gå til innhold

bruke datavifte som rom-kjøling


Anbefalte innlegg

som sikkert mange andre her inne så har jeg et par psuer og en haug med vifter liggende rundt omkring på rommet, og nå som det er så varmt hadde det vært greit å kunne bruke viftene til kjøling av rom istedet for at de skal samle støv.

så da lurer jeg på om det finnes noen strømforsyning som gjør om fra 230V til 12v? eller det viftene bruker og som også har den 3 pins kontakten som datavifter bruker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle vanlige pc-strømforsyninger har 12v. + på Gul og - på Svart... Er det ATX psu må du jumpstarte den(se i verktøykista), er det AT(gammel type) er det en av/på bryter.

 

Du kan også bruke en 12vdc fra f.eks clasern, så lenge du ikke overbelaster den..

Lenke til kommentar

2 måter de kan være til nytte på:

 

1. Du setter en 120mm vifte i en ventil, kommer ikke til å kjøle noe serlig, men du får jo fortere inn frisk luft.

 

2. Du kan på en eller annen måte feste de til skjermen din og rette dem mot deg!

 

Skal vedde på at du har 12V adapter liggende og slenge et eller annet sted i huset ellers så kan du jo legge en kabel (haha - tenk toalett) ut ifra kabinettet ditt til der du skal ha viftene!

Lenke til kommentar

12v adapter er det dårlig med her i huset, altså det må kjøpes, det jeg hadde tenkt er å plasere viftene i vindus karmen og ha åpent vindu og la dem blåse inn i rommet (derfor vil jeg helst ha eget adapter på viftene og ikke jumpstarte en psu, da det bare blir kabel spagheti (haha, toalettet igjen))

Lenke til kommentar
hvordan det ja flamea? viftene har jeg fra før, samme med psuer, trenger bare en måte å koble det sammen på

OK, for og koble de sammen tar du(hvis viftene ikke har molex kontakt) pluss på gul og minus på sort kontakt ifra psu'n:

 

((vifte)) ----rød----> BRYTER<---gul----/psu

((vifte))-----sort----------sort-------------/psu

 

Jumpstart psu'n, og viften snurrer(forhåpentligvis :D )!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...