Gå til innhold

Custom curve til Nikon D70!


Anbefalte innlegg

Jeg synes bildene mine blir altfor mørke og har nå lest om Custom curves på blandt annet Dpreview. Det er visst en japaner som har laget en curve som ser likanes ut og som folk er fornøyde med, men linken hans for å laste den ned er ødelagt. Er det noen som har denne curven evt. andre curves?

 

Den jeg snakker om heter curve114d.ntc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går under en del tanker jeg har hatt i det siste om hvor produsentene går med digitale kameraer. Særlig etter at jeg kjøpte mitt Nikon D70.

 

For jeg sitter å leser artikkelen og tenker for meg selv..."hva er problemet?".

 

MEN

 

Jeg sitter i en spesiel situasjon siden jeg sier det. Jeg er ikke noe fotograf, og ikke noe fundamentalist heller. For meg er ikke bilde som taes et ferdig medium. Et digitalkamera for meg er et verkøty i en serie av verktøy som brukes for å lage et bilde. Er det flere som tenker slik? Jeg er multimedia Designer av yrke og jobber i det daglige med det meste av digitale bildebehandlings verktøy. For meg er det ikke noe mål i seg selv at et kamera tar perfekte bilder....for bildene skal redigeres alikevel.

 

Og jeg tenker at dette må det være flere som også gjør. Noen av oss vil nok bare kunne ta bilder og ikke gjøre noe mer og få perfekte bilder....dette er hva jeg ville kalle en fotograf. Han har et sterkt behov for å kontrollere det meste der og da når motivet fanges. Han har bruk for alle de manuelle innstillingene han kan få.

 

JEG derimot...

 

Kunne tenke meg et Nikon D70 kvalitets kamera.....MEN ribbet for mange manuelle innstillinger. Jeg kan godt ha litt kontroll, men jeg VET at jeg uansett skal ta bilde inn i Photoshop og justere hvitbalansen, øke kontraster..osv osv. Jeg trenger ikke kamera til å gjøre det.

 

For det digitale SLR kameraer gjør er jo så langt som de kan å emulere tradisjonell film teknologi. Alt skal hete det samme. Feks..iso verdier er jo en kjemisk reaksjon på film..hvorfor har vi iso verdier på en digital brikke??? Det er sikkert en naturlig forklaring..men jeg synes det er litt rart.

 

Så jeg tenker at Nikon, Kodak, Canon..alle disse....ikke har helt sett potensiale for å bygge veldig billig SLR kameraer for folk som meg som uansett er dyktige i Photoshop og vil endre bilder der...

 

hva tenker dere??

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
For det digitale SLR kameraer gjør er jo så langt som de kan å emulere tradisjonell film teknologi. Alt skal hete det samme. Feks..iso verdier er jo en kjemisk reaksjon på film..hvorfor har vi iso verdier på en digital brikke??? Det er sikkert en naturlig forklaring..men jeg synes det er litt rart.

 

ISO er et mål på sensitivitet og gjelder akkurat like mye for digitale kamera som for film. Man kunne naturligvis konstruert opp en helt nytt mål, men hvorfor det når vi alt har et helt greit mål.

 

Husk det er bare tre ting du justerer på kameraet (sett bort i fra blitz som egentlig justerer lyset på scenen) som påvirker eksponeringen: Blender, Lukker og sensitivitet.

 

Øker du en med ett stopp dobler du eksponeringen. Ett ISO stopp er en dobling av ISO verdi. Et lukkerstopp er en halvering av lukkertid og en blenderstopp er å øke den numeriske aperturen med en faktor 1.4 (egentlig roten av 2). Verre er det faktisk ikke.

 

Jeg lurer egentlig litt på hva du etterlyser. D70/300D typen kamera har jo alt masse automatikk som forsøker å eksponere riktig for deg. De manuelle modusene er jo greie å ha når du får et problem automatikken ikke takler, og de koster jo ingenting å ha der.

 

Hvis du tror at man kan forenkle huset men beholde billedkvaliteten til dagens DSLR og dermed oppnå en stor kostnadsgevist tror jeg nok du vil bli skuffet. Det er sensoren og eksponeringsmekanismen som koster noe i de billige DSLR kameraene.

 

Jeg ser du ønsker å gjøre mest mulig i PS, men en forutsetning for at du skal ha noe å jobbe med er jo at du har en nogenlunde riktig eksponering til å begynne med. Dagens DSLR kamera gjør egentlig svært lite av det du ønsker å bruke PS til etterbå (i.e. de gjør svært lite prosessering av bildet)

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser det..og skjønner hva du mener. Det kan hende jeg bare har feber fantasier.

 

Men jeg føler at alt som skjer i Digitale kameraer er metoder å finne digitale versjoner av hva som før har vært analogt. Isteden for å rendyrke den digitale sjangeren. Frigjøre den fra å måtte emulere et analogt medium og la den vokse i sin egen rett.

 

Kan hende jeg bruker feil ord...men om du forstår. Kan hende det må en helt annen type utvikling for å utvikle en brikke som fanger et større farge spektrum så man har mer å jobbe med i Photoshop.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Nå er det ikke så veldig stor forskjell egentlig på en digital og en analog (film) billedsensor.

 

Den viktigste forskjellen er gjerne at digitale sensorer gir deg mulighet til å se bildet ditt umiddelbart. På digitale kompaktkamera tar man dette så langt at man bruker billedsensoren som søker*

 

Utover dette er ikke et digitalkamera betydelig forskjellig. Akkurat som film har sensoren en følsomhet, dynamikk og linearitet man må ta hensyn til.

 

*) Dette kommer med en pris. For å kunne gi en videofeed må sensoren bruke en større del av arealet til lagring og overføringselektronikk, noe som reduserer ytelsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...