Gå til innhold

Blomsterflue i flukt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å være super-sær, super-pirkete og super-idiotisk arrogant:

Jeg ville ikke hatt fluen så langt oppe i hjørne. Det nedenfor til venstre er en tilbakelagt strekning for fluen. Det er irrelevant. Det er hva som møter den som teller. Så nede i venstre hjørne hadde vært finere. :)

 

Men fy pokker for et fantastisk fint skudd. Du var heldig med den.

Lenke til kommentar

Takker :D

 

Brukte her en Sigma EX 105/2.8 1:1 Macro med en 1.4x konverter + 20mm mellomring. Brukte også blitz m/omnibounce (plasthette som sprer og mykner lyset).

 

Jeg plasserte flua slik pga. at den fløy hele tiden ifra meg og ut av bildet ;)

 

Macrofoto er skikkelig moro, så det må dere prøve alle sammen.

Her er noen flere macrobilder jeg har tatt Diverse macrobilder.

Lenke til kommentar

Imponerende teknisk kvalitet!

Litt enig i kommentarene over om komposisjonen, og det hadde vært fint å se begge vingene tydelig... men det blir bare pirk!

 

Er bakgrunen mørknet litt i et billedbehandlingsprogram? Det ser nesten ut som om det "gløder" litt rundt blomsterflua, som en slags aura....?

Lenke til kommentar

Veldig bra! Macro er gøy, men dette er utrolig godt jobbet. Jeg hadde sansen for Øyenstikkerportrett II. Skarpt, god komposisjon og underholdende, i den forstand at dette er et bilde man gjerne ser på mer enn en gang. Insektet smiler nesten til oss.

 

edit: Årets første sommerfugl er også veldig bra!

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Til EOS 300D ser jeg du bruker MP-E 65mm/2.8 1-5x. Kunne du fortelle litt mer om det. Har 300D selv  ;)

Hei igjen :)

 

MP-E 65 er et dedikert macroobjektiv som man kan ta bilder i en forstørrelsesgrad på 1-5x lifesize. Om man skal bruke et slikt objektiv er man også avhengig av en ringblitz for å få nok lys. Jeg bruker en MR14-EX fra Canon.

Samlet pris på objektiv + blitz er rundt 15000,-, så man bør være mer enn gjennomsnittlig interessert i macro før man går til det skritt å handle inn slikt utstyr.

 

Et objektiv som kan ta 1:1 macro er et bra alternativ om man har et sett med mellomringer og evnt. en konverter.

Bruker selv mye en Sigma 105/2.8 EX med mellomringer og konverter. Kommer opp i nesten 3:1 med dette, men bildekvaliteten blir jo ikke like god som med MP-E'n, men prisen er også en helt annen ;)

 

 

Macrofoto er noe som krever mye øvelse for å få skikkelig til, men det er utrolig morsomt å drive på med.

 

Mvh: Frode

Lenke til kommentar

Forrige gang jeg kjøpte kamera kjøpte jeg Coolpix 5700, mest på grunn av macrofotograferingen, men jeg trengte et bedre kamera, og kjøpte 300D. Savner macro. Det meste er tatt bilde av, men å fotografere med macro er som å dykke ned i en ny verden, med nye spennende motiver.

 

Vet du hva slags pris jeg bør regne med ved kjøp av Sigma 105/2.8 EX med mellomringer og konverter?

 

Ser forresten at macroen til Canon ikke har så verst pris i statene.

Lenke til kommentar

Om du handler på itech.no kommer det på ca.7500,- for Sigma 105/2.8 EX, et sett med Kenko mellomringer og en Kenko 1.4x Super Pro300.

Gå for Super Pro300 og ikke den rimelige 1.5x, da den billige er klart dårliger optisk enn Pro300-serien.

 

Da har du meget bra utstyr til både macro og ikke minst portretter. Sigmaen er veldig bra til skulderportretter.

En ekstern blitz er også noe som MÅ være med i et macro-oppsett. Jeg bruker både Canons EX-blitzer (MR14-EX, 420EX og 550EX) og har også etpar blitzer fra Sigma. Sigma 500 DG Super er veldig gode blitzer til en grei pris (ca. 2000,- m/omni bounce (liten softboks) fra B&H i USA. Prisen er inkl. frakt, moms og tollklarering.

 

Fotoutstyr koster penger :cry: men det er jo utrolig morsomt da.

 

 

PS: Om man handler alt utstyret på B&H kan man nok spare etpar tusenlapper.

 

Mvh: Frode

Lenke til kommentar

Hei, ikke for å mase, men for andre som er interesert, så sjekket jeg akkurat ut prisen på Sigma Telephoto 105mm f/2.8 EX for 2586. Kenko 1.4x Teleplus Pro 300 Teleconverter for 1255 og Kenko 25mm mellomring for 554,-.

 

Totalt blir det 4395 kroner. Med moms blir det 5449 kroner. Frakt kommer visst fort på rundt 500 kroner. Så man sparer vel i overkant av en tusenlapp.

Lenke til kommentar
Hei, ikke for å mase, men for andre som er interesert, så sjekket jeg akkurat ut prisen på Sigma Telephoto 105mm f/2.8 EX for 2586. Kenko 1.4x Teleplus Pro 300 Teleconverter for 1255 og Kenko 25mm mellomring for 554,-.

 

Totalt blir det 4395 kroner. Med moms blir det 5449 kroner. Frakt kommer visst fort på rundt 500 kroner. Så man sparer vel i overkant av en tusenlapp.

PS: Kjøp et sett med mellomringer, ikke en enkeltring.

Med et sett får du en 12mm, en 20mm og en 36mm som du kan variere med. Disse kan brukes enkeltvis, eller stackes sammen om man har behov for det.

Et sett med Kenko eller Soligor mellomringer koster her til lands rundt 1500,-.

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...