Gå til innhold

Bærbar PC + Cola


Anbefalte innlegg

en kompis av meg greide å helle et stort glass cola over min bærbare pc.. :wallbash:

 

vi tok ut batteriet å la den foran en vifte og lot den ligge et par timer.

når vi slo den på etterpå lyste power lyset og et lys til. (det andre lyset vet jeg ikke hva er til) men maskinen starter ikke.

 

er det noe mer vi kan prøve eller er det bare å sende den på reprasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne prøve, før du likevel skal ha ny pc-- uansett, å legge pcen i vann ei stund. Sannsynlig vis er det krystallisert sukker fra brusen som er kjernen til problemet. Vann løser opp sukkeret (varmere vann løser sukkeret bedre), og er du iherdig nok kan du kanskje få skylt bort ulumskhetene. Vannet vil uansett ikke ødelegge mer enn colaen allerede har gjort.

 

Husk å ta ut optiske drev og slikt før du putter den i badekaret, og dersom du ikke er sikker på at skjermen har ungått colasøl, skru ut den også.

Lenke til kommentar

Det beste du kan gjøre er:

1. demontere batteriet med en gang

2. holde maskinen på hodet slik at mest mulig renner ut av tastaturet

3. skylle maskinen under springen (med tastaturet ned)

4. demontere mest mulig og la den tørke

5. montere og håpe det virker

 

Men nå er sikkert colaen størknet så du må belage deg på demontere/tørke hele maskinen.

Lenke til kommentar
Du har ikke no garanti da?

da abefales det å ikke tukle mere

Skal like å se den garantien som dekker søl av cola i maskinen ;) Har du idiotforsikring så er dette tidspunktet å bruke den på...

 

Cola er utrolig kjipt for kretskort da dette er en syre som vil etse bort kobberet over tid. Viktig å få skylt/renset så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Her finnes det nok stoffer som kan kjøpes og sprayes på for at coalen skal løsne og skylles vekk. Demontere er et viktig moment her. Gå til en Marine butikk/verksted el . Her har de nok kjennskap til instrumenter som har ligget i sjø etc. Og hvilket stoff/fremgangs måte.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Har du idiotforsikring så er dette tidspunktet å bruke den på...

Han kan ikke bruke idiotforsikringen sin vist han har tuklet med maskinen.

Han har ikke tuklet, men vært uheldig og mistet cola på den (elle kompisen retttere sagt). Stor forsjell her.

 

Har lig. forsikring oss elkjøp på en 2 delt komfyr/Keramisk topp. Ble fortalt at med denne forsikringen så kunne jeg miste en stor stein på plata og få ny! Ikke noe spørsmål om hva steinen gjorde over plata..

 

Hva som skjer er ikke så inntresant da det er en grunn til at man har slike extra forsikringer. Ellers så dekker jo vanlig innbo forsikring vanligere ting som innbrudd, brann osv..

Lenke til kommentar
Du har ikke no garanti da?

da abefales det å ikke tukle mere

Skal like å se den garantien som dekker søl av cola i maskinen ;) Har du idiotforsikring så er dette tidspunktet å bruke den på...

 

Cola er utrolig kjipt for kretskort da dette er en syre som vil etse bort kobberet over tid. Viktig å få skylt/renset så fort som mulig.

forsikringen til gjensidige dekker nok en slik sak.

totalforsikring av laptop ca 150kr for ett år. den dekker tyveri,brann og all slags skade. innkludert uhell... å miste ett glass cola over kan sees som ett uhell :yes:

 

har vært nær 3 ganger selv å søle cola over laptopen min. som forresten er splitter ny!!! ut til gjensidige å forsikre :yes:

Lenke til kommentar
Har du idiotforsikring så er dette tidspunktet å bruke den på...

Han kan ikke bruke idiotforsikringen sin vist han har tuklet med maskinen.

Han har ikke tuklet, men vært uheldig og mistet cola på den (elle kompisen retttere sagt). Stor forsjell her.

 

Har lig. forsikring oss elkjøp på en 2 delt komfyr/Keramisk topp. Ble fortalt at med denne forsikringen så kunne jeg miste en stor stein på plata og få ny! Ikke noe spørsmål om hva steinen gjorde over plata..

 

Hva som skjer er ikke så inntresant da det er en grunn til at man har slike extra forsikringer. Ellers så dekker jo vanlig innbo forsikring vanligere ting som innbrudd, brann osv..

Jeg vil bare advare mot å tukle med pcen slik som noen brukere oppfordrer til.

Kan ende med at den som skal reparere pcen må reparere andre ting som gikk i stykker under prosessen for å prøve å fikse problemet manuelt. Dermed, får man en høyere regning en det man vil ha, selv om vennen betaler er det jo unødvendig..

Lenke til kommentar
Du kunne prøve, før du likevel skal ha ny pc-- uansett, å legge pcen i vann ei stund. Sannsynlig vis er det krystallisert sukker fra brusen som er kjernen til problemet. Vann løser opp sukkeret (varmere vann løser sukkeret bedre), og er du iherdig nok kan du kanskje få skylt bort ulumskhetene. Vannet vil uansett ikke ødelegge mer enn colaen allerede har gjort.

 

Husk å ta ut optiske drev og slikt før du putter den i badekaret, og dersom du ikke er sikker på at skjermen har ungått colasøl, skru ut den også.

Det du sier der er slettes ikke domt, men det er store muligheter at Colaen kortsluttet litt for batteriet ble røsket ut! Men for all del prøv, ikke med vatten da... Helst sprit for det er en sikker på at vil fordampe 100 prosent etter en stund!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...