hardkjerne Skrevet 1. august 2004 Skrevet 1. august 2004 (endret) Noen kamerater og meg har flyttet inn i ny "kåk". Her skal vi dele en bredbåndsforbindelse mellom opptill 8 enheter. I noen av tilfellene vil det være nødvendig med rundt 10 m med nettverkskabel for å komme fram til switchen. Vi må mest sannsynlig kjøpe/lage de fleset av disse kabelene. Switchen vil være en 10/100 switch. Jeg lurte da på om jeg kunne fått noen synspunkter på hvilkene kabler man bør gå for mtp. pris og hvor disse kan kjøpes (gjerne nettbutikker): - CAT5, CAT5e eller CAT6 (evt andre) - UTP, FTP eller STP (evt andre her også) Kan gjerne lage kablene selv, men må kjøpe slikt verktøy ting og da. PS: Trådløst er ikke et alternativ pga av overføringshastighet og ping. Endret 1. august 2004 av vembi
sofTest Skrevet 1. august 2004 Skrevet 1. august 2004 CAT6 er vel for utebruk John Kåre: Feil, ta en titt på denne tråden. vembi: Hvis kablene skal være en del av en fast installasjon (i/på veggen), bruker man normalt installasjonkabel. Er det løse kabler mellom switch og PC, så bruker man patchkabel. Men Cat 5 eller 5e i UTP holder normalt lenge. Hvis du har en Biltema- eller Clas Ohlson-butikk i nærheten, så har de et godt utvalg av ferdige patchkabler i ulike lengder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå