Gå til innhold

eMagic UE350A USB & Firewire harddiskkabinett


Hoax

Anbefalte innlegg

Har nå prøvd UE350A versjonen av Data-Tec sin eksterne harddiskboks med støtte for USB 1.1 USB 2.0 og Firewire (IEEE 1394)

Jeg hadde en Western Digital (ATA100) 7200RPM, 120GB, 8MB cache harddisk i da jeg prøvde den.

Operativsystem: Windows XP (SP2 Beta build 2162)

 

 

Jeg prøvde å koble den rett til PC'en i USB porten og slo den på, poff så var det en ny harddisk installert, enklere kan det ikke gjøres :thumbup:

 

Jeg prøvde å streame en playlist på 20 MP3'er i Winamp 5.04 og det gikk greit en stund, men så begynnte den å slite og snubblet i playlisten ved å spille samme musikken om igjenn når det var neste låt på playlisten sin tur...

 

Å spille av film gikk greit, merket ørliten lagg i lyd matingen men det var oveerkommelig.

 

 

*Poff* Så slår jeg av PC'en og stapper i Firewire kabelen isteden, Maskinen booter helt fint og harddisken ligger klar til bruk i "min datamaskin" uten noe installasjoner. Jeg prøver det samme om igjenn, det er ingen antydning til lagg, henging eller problemer med MP3 loadingen i playlisten, filmavspilling fungerer suverent.

 

 

Siden jeg brukte en Western Digital harddisk var det ettpar minus, men det har ikke noe med eMgaic UE350A kabinettet å gjøre. (Det hørtes ut som en F-16 som var klar til å dra av rullebanen, og den ble veldig varm.) Jeg vil ikke anbefale å bruke denne harddisken i eksterne HDkabinetter.

 

 

I pakken er det Firewire og USB kabel, strømforskyning og installasjons MINI-CD. En veldig tynn manual (1 ark, mere trengs ikke) Selve harddiskboksen og festeskruer for harddisken og deksel. En kjekk liten plastfot som lett kan klipes av og på. Harddisk kabinettet er utstyrt med Power og Load LED's og det er en liten vifte som sliter med å kjøle noe særlig på dekselet/panelet.

 

 

Vurdering: Fin og grei variant som er det enkleste i verden å installere og bruke, fornuftig pris (ca 700,-) og fleksibel, støtter harddisker over 250GB, virker veldig solid (aluminium) og står godt på medfølgende fot.

 

 

Gir den 8,5/10 pga noe tynn manual, driver CD og litt slapp USB.

 

I195030.jpg

 

Produsentens hjemmeside

http://www.data-tec.com.tw/

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg + 3 andre kompiser har samme kabinettet!! KJEMPE fornøyd! Men fikk ikke opp disken hvis den stod som master, måtte sette den på CS - Cabel Select... Bortsett fra det så funker disken utmerket som ekstern HD ved DVD brenning on the fly,, kjempegreit hvis en kompis har noe på disken som du har lyst på... :=)

Lenke til kommentar

Har samme kabinettet selv, men da uten firewire.

 

Er veldig godt fornøyd, har en Samsung spinpoint 160GB disk i, hører knapt at

den sviver.

 

Tror dette er det beste valget når det gjelder harddisk-kabinett.

Og eksterne HDD'er generelt.

Endret av Fenwick
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Flott test!

 

Men jeg savner en sammenligning med andre eksterne diskkabinetter. Er det noen som tror ICYBOX er dårligere enn eMagic på noen måte?:

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=36757

 

Jeg sitter og vurderer litt frem og tilbake om jeg skal kjøpe den Icyboxen med USB2 + Firewire (549kr) eller den med kun USB2 (399kr). Prisene er i hvertfall ingenting å klage på.

Lenke til kommentar

Fikk meg en ICYBOX i dag, men den er for eksterne 5 1/4" saker som DVD brennere o.l.

 

ICYBOX er nok like bra som eMagic, det er bare å finne den billigste plassen å prøve en, det er genialt med eksterne "kabinetter" til HD og CD/DVD(brenner) mener nå jeg :yes:

 

Firewire streamer data/media på en smartere måte enn USB 2.0 har jeg lest... Kjekkt å være kompatibel med USB også, ikke alle som har Firewire...

 

 

Edit: En test av en kul variant av IcyBox http://www.bit-tech.net/review/329/2

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

En harddisk tåler å bli droppet i gulvet sålenge den er av, lese/skrivehodene er parkert med en automatlås som gjør at de ikke smeller i HD platene. Har du kabinettet på som et beskyttende skall tåler den bare enda mere og det er mindre risk for å skade disken i samme uhellet.

 

Dunker du hardt nok i en HD som er i gang så er den wasted uansett støtbeskyttelse.

Lenke til kommentar

3,5" disker tåler rundt 50G når de er på, og rundt 350G når de er av. Det er egentlig ikke mye når man regner på det. Et hardt gulv og 10 cm fall så passerer man glatt 350G. Siden et diskkabinett er ganske føyelig vil det nok dempe fallet ganske mye men det kan jo hende man mister disken fra bord-høyde og da passerer man igjen lett 350G-grensa.

Lenke til kommentar

Offtopic:

 

Mista maskina mi fra en bordhøyde på ca. 70 cm og ned på noen steinharde fliser, mens maskina var på. Blei ikke noen skader på disken min da, bruker disken fortsatt (IBM 45GB).

 

Ontopic: Vurderer et slikt kabinett til Shuttle'n min, hva slags overføringshastighet får man med USB kontra Firewire?

Lenke til kommentar

Jeg tror alle eksterne disk-løsninger basert på USB2.0 og Firewire400 gir ca 20-30 MB/s i praksis. Det er ikke store forskjeller på USB2.0 og Firewire400 i praksis.

 

Ang. Dunking av harddisker: Et kabinett tar av for veldig mye av støtet med bakken. En som hjalp meg med litt flytting mistet PC'n min i bakken for et par uker siden. Fallhøyden var vel ca 1,2 meter. (vanlig bærehøyde) Plastunderstellet knuste, men PC'n fungerer ellers helt fint.

 

Jeg tror fortsatt det er værre å miste en disk uten beskyttelse fra 10cm og ned på betong.

Lenke til kommentar

Til spørsmålet hvor data-tec-kabinettet kan kjøpes i Norge på:

Av bildet ligner det mistenkelig på eMagic sitt alu-kabinett som kan kjøpes på Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301926&cks=PRL

 

Tenker jeg kjøper et selv, hadde egentlig vurdert WD sin 250 GB, men de lager jo nok varme til at jeg kan holde meg varm gjennom en kald vinter. Dermed blir det nok data-tec / eMagic på meg med en Samsung 160 GB. Stille, kald og heldigvis er strøm inkludert i husleien :p

 

-Caines-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...