Gå til innhold

frostvæske, farge grønn rød eller blå


jingt

Anbefalte innlegg

trenger litt hjelp her. Vet ikke om jeg skal kjøpe rød grønn eller rød frostvæske

fant dette her på statoil.no

Anti Freeze (blå) tilfredstiller BS 6580 og kan benyttes på alle typer væske-kjølte forbrenningsmotorer. Enkelte motor-/bilfabrikanter har spesifikke og strengere krav til frostvæske og vi må da anbefale :

 

Frostvæske MTU (grønn). Denne kvaliteten inneholder andre typer inhibitorer enn Anti Freeze, og tilfredsstiller de strengeste krav fra motor-/bilfabrikanter. Dieselmotorer eller motorer som går under tøffe driftsforhold bør fylles opp med Frostvæske MTU.

 

Langtids Frostvæske (rød) er siste generasjon frostvæske basert på organiske inhibitorer som gir enda lenger levetid, minimum 4 år. Flere og flere modeller kommer til landet med denne kvaliteten som ”first fill”. OBS : Det er viktig at ikke standard kvalitet blandes med langtids.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikreste for å unngå søl er å skru ut hele greia og "åpne" vannkjølinga på kjøkkenbenken eller no'. Om du tar løs radiatoren er det også mye lettere å både få ut alt vannet ved tømming og all lufta ved påfylling.

Litt omstendelig kanskje, men det tar ikke mer tid enn å knøle inni ei trang kasse.

Lenke til kommentar
ok, takk. så det er nødvendig å bytte vannet tre ganger i året?

i hvertfall 3 ganger i året. Sikkert jeg som overdriver men jeg synes dette med vedlikehold av utstyret er viktig. Det blir fordampet vann i et slikt system uansett, så man må fylle etter og da er det bedre å bytte ut med nytt vann i stedet for å bare tilsette. Bytte av vann er et must hvis man har ting i vannet som skal gi effekter som glowmotion.

Lenke til kommentar
Det er det samme. Ville ikke hatt andre en Anti Freeze da de andre fungerer på samme måte og du skifter sikkert mere enn 3 ganger i året (vann tenker jeg på) så gå for den billigste og kos deg.

et spørsmål . Hvorfor anti freeze og ikke de andre? noen spesielle egenskaper med anti- freeze??

Lenke til kommentar
Det er det samme. Ville ikke hatt andre en Anti Freeze da de andre fungerer på samme måte og du skifter sikkert mere enn 3 ganger i året (vann tenker jeg på) så gå for den billigste og kos deg.

et spørsmål . Hvorfor anti freeze og ikke de andre? noen spesielle egenskaper med anti- freeze??

Anti freez er standar = billigst, Mtu = dyr og samme resultat, rød = enda dyrere de samme egenskapene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...