Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router eller dedikert gateway


Anbefalte innlegg

Vel, jeg vil tro en gammel P200 med CC eller smoothwall er langt mer stabil en de fleste slike hjemmeroutere, jeg har da hatt oppetid på mange mnd med slikt utstyr.

De fleste billigroutere jeg har testet virker langt mindre stabile.

Gamle maskiner er da ikke defekte selv om de er utdatert i dagens marked.

Vel min erfaring er at jo eldre utstyr blir jo mere feil er det.

Harddisker, diskett og CD stasjoner er mekanisk i tillegg så har di som oftest blitt skrudd på/"fiksa på" og da har man problemer med EMS..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bedrifter bytter gjerne ut det gamle utstyret sitt når man må sitte å vente frem til lunsj før man får logget på; da kaster dem utstyret som absolutt er bra nok til andre ting, f.eks. som en bredbåndsrouter.

 

Selv rapper jeg alle maskinene jeg trenger fra jobben og tar ut det som er av nettverkskort og RAM av gamle maskiner før de kastes, og bygger greie maskiner til meg selv.

Ikke alle har slik tilgang til PCer dah

Lenke til kommentar
Bedrifter bytter gjerne ut det gamle utstyret sitt når man må sitte å vente frem til lunsj før man får logget på; da kaster dem utstyret som absolutt er bra nok til andre ting, f.eks. som en bredbåndsrouter.

 

Selv rapper jeg alle maskinene jeg trenger fra jobben og tar ut det som er av nettverkskort og RAM av gamle maskiner før de kastes, og bygger greie maskiner til meg selv.

Ikke alle har slik tilgang til PCer dah

Om man bare gidder å prøve så har man det. De som ikke er i en jobb som har datautstyr går gjerne på skole; og de fleste skolene jeg veit om hiver 3-5 maskiner i måneden (som blir stående på lager en stund før de gidder å bli kvitt det ordentlig...)

Lenke til kommentar

hybelverten har helt rett i å være paranoid. han har helt rett i at med en "liten-sort-boks"-versjonen av en ruter har du mindre oversikt over hva som skjer enn hvis han sender mailen gjennom en linuxburk hvor du ligger og lurer med ethereal/snort/dsniff/whatnot

 

en "liten sort boks"-ruter er like god som et linuxsystem hvis man ikke vil ha noe annet enn firewall og dhcp og NAT.

 

du som linuxbruker (og jeg for den saks skyld) setter selvsagt opp et linuxsystem, men hvis han krever å få ha en liten ruter der i stedet synes jeg du skal bøye deg for det.

 

sett opp et eget lokalt nett istedet, bare for deg selv, og portforward det du trenger. han høres ikke ut som han trenger noen services. så kan du leke deg så mye du vil på ditt eget nettesegment og kan gjøre hva du vil med din egen gateway.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. var ikke meningen og være frekk i kjeften tidligere i posten,

men jeg følte meg ganske motarbeid. det som gjorde at jeg ikke forstod postene var vel kanskje fordi jeg hadde forventet et annet svar.

 

vi har langt i fra råd til sisco routere, heller ikke andre routere enn det vi har i dag.

 

caching nameserver og proxyen er kjekk i hvertfall.

Lenke til kommentar
hybelverten har helt rett i å være paranoid. han har helt rett i at med en "liten-sort-boks"-versjonen av en ruter har du mindre oversikt over hva som skjer enn hvis han sender mailen gjennom en linuxburk hvor du ligger og lurer med ethereal/snort/dsniff/whatnot

Du behøver ikke å sitte på routeren for å sniffe hva som skjer på nettverket. Holder lenge å sitte på samme segmentet. Sniffing på switcher er 0 problem.

 

Internett er ikke sikkert. Er en grunn til at sensitiv informasjon ikke skal ferdes på Nettet. Finnes ikke en eneste protokoll som er sikker mot hacking.

Lenke til kommentar

Har brukt den flere ganger jeg. Er dog ikke å anbefale å starte den på datapartyer som f.eks. TG..... blir veldig stor belastning på nettverkskortet ditt om du plutselig får all trafikken fra 5000 maskiner inn der....

 

 

Men fungerte veldig greit på switchen hjemme. Starta den opp til å logge brukernavn og passord som gikk på nettverket, og etter 2 timer hadde jeg passordet til ISDN-routeren vi hadde den gangen. Veit også om folk som har starta det opp og sniffa på telenor ADSL..... (utrolig at de ikke bruker i hvertfall en liten form for kryptering på PPPoE'en....)

Lenke til kommentar

Hybelverten krever ikke og få en "liten svart box" han vil bare ha det beste, og har best tro selv på en "liten svart box" selv om han ikke har noe kunnskaper om det selv.

 

selvfølgelig bøyer jeg med i støvet for hybelverten, men det trenger jeg jo ikke hvis han er mer fornøyd med en cc box enn en "listen svart box".

 

1 ting til som gjør at jeg ikke helt liker "små svarte boxer" er at det skjelden går og få en ipv6 tunell gjennom de. jeg liker og teste ut og drive med ipv6, og det har ikke gått på mine tidligere svarte boxer. men det går om jeg har en cc box.

 

og kanskje han har rett i og være paranoid, men så sitter jeg ikke og sniffer nettverket, eneste jeg kan gjøre noen ganger er og bruke iptraf for og se hvor mye av nettet vi bruker.

Lenke til kommentar
eneste jeg kan gjøre noen ganger er og bruke iptraf for og se hvor mye av nettet vi bruker.

Se på MRTG; utrolig greit verktøy. Følger med i Clarkconnect (statistikken i webconfig-grensensittet, måler vel båndbredden på nettverkskortene + CPU, minne etc...), men fungerer på alt som har SNMP på (normalt har bredbåndsroutere det)

Lenke til kommentar
eneste jeg kan gjøre noen ganger er og bruke iptraf for og se hvor mye av nettet vi bruker.

Se på MRTG; utrolig greit verktøy. Følger med i Clarkconnect (statistikken i webconfig-grensensittet, måler vel båndbredden på nettverkskortene + CPU, minne etc...), men fungerer på alt som har SNMP på (normalt har bredbåndsroutere det)

vet da om det da, men jeg har dualscreen og mrtg gir ikke live update. den oppdateres hver 5 minutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...