Gå til innhold

Motor stopper ved bakking (mercruiser 5,7 260)


Anbefalte innlegg

Kanskje litt optimistisk å poste noe slikt her, men jeg gir det en sjans :p

 

Har en mercruiser 5,7 260 (bensin, innabords, '99). Det går greit å bakke på tomgang, men hvis jeg prøver å øke turtallet (i revers) stopper motoren tvert. Snakket med en som mente dette var en feiljustering av en eller annen funksjon som skal gjøre at motoren mister thrustet akkurat idet man setter motoren i gear.

Var visst snakk om en vippebryter, som da sitter i forbindelse med gearwire. Noen som har anelse om hvordan dette kan justeres? Er håpløst å få service på motor i oslo i disse dager....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et lignende problem på en av mine motorer (Volvo Penta B20 130hk bensin innabords). Problemet ar ikke at den stopper, men den vipper seg opp av vannet. Dette skjer ikke på den andre motoren, så det er ikke noe stort problem, jeg får rygget, men komemr litt skjevt ut.

Lenke til kommentar

du finner en vippebryter i forbindelse med festebrakett for gearwire som kommer fra kontrollboksen og som går videre ned til drevet.

Denne står oftest festet i bakkant av motor, eller på toppdeksel.

 

forsøk å justere avstanden mellom senter på justeringsskruen og festeøyet på kabelen som kommer fra kontrollboksen. tar jeg ikke mye feil så skal avstanden være 17,94cm senter-senter.

 

når denne er riktig justert skal stopp-problematikken undeer gearskifte/gasspådrag være løst. da gjelder det bare at drevet går i gear som det skal, når det skal. dette justeres normalt bare på "den andre" kabelen som går inn på braketten med stopp-bryteren, men det kan tenkes at man har gjort noe "galt" i forb. med feks montering av ny kabel, og at drevet må av for ytterligere justering.

 

si fra hvordan det går da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...