Gå til innhold

HJEELP!Problemer med ny pc.


Anbefalte innlegg

"cpu tempen er nok litt høy....?? ligger på rundt 55 uten noe særlig belastning.

 

Har ikke prøvd noe harde spill enda, men ligger rett over 60etter en runde med en halvdårlig flysimulator. Har vært oppi 73 når bios sto på riktig cpu speed og da uten stor belastning.

 

JA, jeg har festet kjølinga bra. Kjølepasta var det jo på den. Den kom som sagt boxed.."

 

 

 

73??? UÆHHHHHH... jeg hadde fått noia om CPU'en min gikk over 60...

 

 

(dødspunktet for XP 2600 er oppgitt til 85 grader celsius av AMD om jeg ikke husker feil)

Endret av hellfury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal jo ikke være sånn?

Jeg kjører fortsatt på bare litt over halv cpu speed..... forslag?

Saftig med kjøling er alltid en god ting :-D

 

Hvis du har ballene kan du jo hive deg over vannkjøling.. (jeg tør ikke det, det innrømmer jeg..)

 

Ellers har vel både microplex og 3dfxcool mye koselig kjøling :-D

 

(Husker jeg hadde en Dell maskin med GeForce 256 (når det var helt nytt.. Dell kjølingen var ubrukelig, så jeg måtte montere på en ekstra vifte.. så jeg kjøpte en 120x120 mm vifte, som bråkte som et lite hangarskip... jeg kunne legge den på gulvet og den hadde en hoverlignende effekt, en gang klarte jeg å få fingeren inni viften mens den gikk, fikk blod over hele "#"#% PC'en.. brukte timer på å få alt sammen av hovedkortet og skjerkortet og innsiden av kabinettet... ok, det var ikke FULLT så ille, men det ble litt å renske...

Lenke til kommentar
Har tatt en memtest og mener jeg har lest noe om at jeg må bruke to brikker.....(??)

 

Er jo bare å prøve da....

 

Kan jo være noe galt med Cpu og da...

 

Vet du om ett bra program til å lese av temp og sånn i windows??

 

Vh Rune L

Uhm, nå burde jeg selvfølgelig kunne liste opp ørten programmer, men det er helt blankt... hjelp... anyone...?

 

Det er mulig du må bruke 2 brikker, noen systemer må det, jeg må lese igjennom spesifikasjonene dine en gang til... *trøtt* ;-)

Lenke til kommentar
Har tatt en memtest og mener jeg har lest noe om at jeg må bruke to brikker.....(??)

 

Er jo bare å prøve da....

 

Kan jo være noe galt med Cpu og da...

 

Vet du om ett bra program til å lese av temp og sånn i windows??

 

Vh Rune L

Du kan jo prøve programmet som heter Motherboard Monitor 5. Jeg synes det er et glimrende program og måler temp ganske likt med BIOS.

 

Du kan finne det her; http://itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=390

 

Lykke til :thumbup:

 

Mvh Zorro73 :cool:

Lenke til kommentar

Er rundt 30 grader i kabinettet. Har en vifte i bunn foran som suger inn .... Har god lufting bak, men en vifte til hadde kanskje gjort seg??

 

Men igjen, burde vel ikke ha ett fryse lager for å kunne bruke en standard xp 2600 cpu? er jo egentlig en helt gjennomsnittelig maskin.

 

Tenkte jeg kunne lagd noe rør opplegg til den nye cpu kjøleren sånn at den trekker luft utenfra hvis det knier , men regner vel med at thermalright'n og papst vifta skal klare det uten noe sånt opplegg....

 

Mvh Rune L

Lenke til kommentar

Hvis du har den ventilasjonen du beskriver i kabinettet, er det to muligheter; enten er det feilavlesning og dermed noe annet enn cpu-tempen som forårsaker problemet. Hvis ikke tror jeg det må være noe som ikke er helt riktig med kjølermonteringen eller vifta. Du har vel fått sjekket at vifteturtallet er slik det skal være. En standard XP2600+ skal på ingen måte få slike temperaturer med en riktig montert kjøler i et kabinett med ekstra vifte.

 

Du skriver at du har brukt kjølepasta. Da har du vel fjernet eventuelle ting som var på kjøleren i utgangspunktet som f.eks. plastdeksel, pad eller kjølepasta? Jeg ville tatt av kjøleren og renset både kjerne og ribbe, og deretter påført et syltynt lag med pasta før ny montering. Sjekk at du ikke har skadet kjernen (hjørnene). Knust kjerne kan i enkelte tilfeller forårsake varmeproblemer før cpu dør.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Når det gjelder Q-tec er det større sjanse for at maskinen blir mer stabilt med et A4 batteri framfor deres strømforsyning. Har opplevd sinnsykt mye rart med deres strømforsyning. Ettersom du sier du ikke får stillt inn til mer enn 1150, tyder det helt klart på at du har fått tak i en feil bios. Hvis du igjen har feil bios, kan denne lett indikere feil cpu temp. Så var det noen som hylte når cpu'en gikk over 60 grader. Har selv hatt AMD cpu i over 100 grader uten at den ryker. selvsagt ikke bra, men det er ingen regel som sier at cpu'en ryker på en hvis varmegrad. 73 er mye, men jeg setter fingeren på at tempen blir målt feil. Så lenge du har kjøpt nytt hk, og en boxed cpu, koblet riktig etc, så er det større sjanse for det.

Ville sjekket etter enda en bios oppdatering, der du er 195% sikker på dette er til akkurat dette hovedkortet.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Når det gjelder Q-tec er det større sjanse for at maskinen blir mer stabilt med et A4 batteri framfor deres strømforsyning. større sjanse for det.

Dette har faktisk kun lest om. Har satt sammen 6 bokser i q-tek de siste 12 månedene, uten problemer. Men det stemmer nok at effekten de oppgir er en smule optimistisk.

 

Det at det må nedklokkes for å få ting til å fungere kan jo tyde på flere ting. For høy temperatur, for lav spenning til cpu, feil ratio på ram, feil agp/pci frekvens osv. Jeg ville satt meg SKIKKELIG inn i hvordan bios fungerer, og forsikret meg 100% om at alt står riktig før jeg evt. oppdaterer bios. Det kan forresten være en riskikabel affære å flashe bios på en ustabil maskin, for hvis du får krasj under flashing kan det være at du ikke får start på kortet igjen. I så fall må det hotflashes... Sjekk også om spenningene er som de skal i bios, 12v, 5v, vcore, vdimm osv. Et multimeter kan brukes til å måle 12 og 5v direkte fra en molex.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

 

Først, når jeg monterte cpu og kjøling, brukte jeg IKKE noe ekstern kjølepasta, siden de så ut som(og jeg spurte komplett) at det var ett felt under kjøleblokka som hadde dette. Dermed regna jeg med at dette var greit.

 

Bios har jeg, med litt hjelp siden jeg er meget usikker på sånne ting, flasha to ganger uten noen forandring. Første gangen ble den nok mere stabil, men hadde fortsatt problemer.

 

Maskin går 100 prosent stabilt nå, riktignok på nesten halv speed, så jeg venter til jeg får thermalright og arctic silver pastaen med å gjøre\prøve noe som helst.

 

Jeg kan prøve å måle litt spenning kanskje..... :dribble:

 

Vh Rune L

Lenke til kommentar

Prøvde akkurat å spille combat flight simulator litt..... 10 min maks. Cpu temp steg til til 58 grader, motherboard programmet= drøyt 70 ifølge bios.

 

Rett etter avslutta spill, fikk jeg den vanlige blå skjermen med feil meldinger å driiit.

 

 

Virker som uannsett en eller to ram brikker, blir det veldig ustabilt når det blir varmt. jeg blir forvirra.... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...