Gå til innhold

Service/Kunnskap i Oslo?


Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet så hadde det vært veldig kult å vite hva dere syntes om de forskjellige butikkene i Oslo.. spesielt de store kjedene. Hvis alle bare tar og svarer på denne threaden så får vi en veldig god oversikt:) Tok kun med de jeg husket i farta, dette er vel de største butikkene i oslo hvis jeg ikke tar feil? Legg inn deres kommentarer på hver butikk! Blir morro.

 

Spesielt interessant ang. service/kunnskaps nivå osv.

 

Elkjøp Lørenskog

 

Elkjøp Sandvika

 

Elkjøp Carl Berner

 

Lefdal Alnabru

 

Lefdal Hamang/Sandvika

 

Expert Alnabru

 

Expert Oslo City

 

Computer City Alnabru

 

Siba Trosterud

Endret av coban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes hvertfall FotoVideo i Møllergata fortjener en god porsjon ros! Midt i rushet en mandags ettermiddag kom jeg inn der og så på et Olympus C-765. Min mor ankommer lokalet 2-3 minutter etter at han har lagt tilbake kameraet. Jeg fikk se alt som var med og alt tilbehør. Jeg forteller at jeg vil ta det kameraet, så skipper han 9 personer i kø, for at jeg var interessert og hadde pengene klare.

 

Billige er dem også, betalte 3890,- - meget bra til å være "Norsk" versjon av kameraet!

 

Rune

Lenke til kommentar

Av kjedebutikker har jeg mest erfaring med div. El-kløp og Japan-Photo.

Japan Photo er best av disse, særlig avd. Rude Foto i Oslo.

 

Har mest oppsøkt Elkjøp Sandvika og jeg synes kunnskapene ikke er så gode som de burde være.

Det virker som at de ofte anbefaler kameraer de tjener mest på (eller kanskje de har mest fordeler av og selge?) og ikke de beste.

Så det er nok mange uerfarne kunder som hadde funnet det mer fornuftig å handle i en fotoforretning. I Oslo f.eks. Foto-Huset eller Lømork.

 

Når jeg handler på El-kjøp, enten brune eller hvitevarer, vet jeg altid hva jeg skal ha og hører aldri på anbefalingene/skrytet til ekspeditøren.

Lenke til kommentar

Som ansatt i en fotobutikk (spesialisert) i Oslo, så må jeg bare få si at jeg tror nok de spesialiserte butikkene generelt sett har bedre kunnskap om fotoprodukter enn de store kjedene som har alt av elektroniske dippedutter. De vet litt om alt, mens spesialiserte butikker vet mye om akkurat det de driver med. Dette var også min erfaring før jeg begynte å jobbe i butikk, og fant etter hvert ut at jeg fikk best service og tryggest veiledning på butikker som selger én type elektronikk. Tok ingen sjanser når jeg kjøpte surround anlegg, og gikk til en butikk som jeg vet har peiling, selv om den er dyrere.

 

Vet man hva man vil ha, så er sikkert kjeder som El-kjøp og slikt fint, men det er ikke alltid at de er så billige som mange vil ha det til. De har noen supertilbud, men kanskje ikke på det kameraet du vil ha? Uansett, er du i tvil, bør du stikke innom en fotobutikk for å få mest mulig riktig og ærlig informasjon.

Lenke til kommentar
Så får man ikke 'ærling informasjon' fra en elkjøp butikK?

Det har jeg ikke sagt, men i en spesialisert butikk vet de fleste hva de snakker om, mens enkelte (merk: enkelte) El-kjøp ansatte gjerne svarer mest rosende om det produktet som butikken tjener mest penger på... ikke fordi de vil lure kunden, men fordi de ikke har god nok kunnskap til å vite hvilke fordeler det billige har fremfor det dyre, og omvendt, og derfor automatisk antar at det dyreste er best på alle områder uansett.

Lenke til kommentar

Min erfaring er vel at Elkjøp er i kategorien "Andersen Parfyme og Data", der vel ikke personellet kan berømmes for sin store produktkjennskap. Her i Vestfold utmerker vel Tønsberg seg som den verste filialen. For det første er det jo ingen som kan "rotere" innen sjappa, de kan i best fall svare noe tåkete om "sitt" område av butikken. Vi så f.eks. på en vaskemaskin (nei, det er ikke data, men fortsatt Elkjøp), og spurte om egenskaper ved to modeller vi hadde sett oss ut. Vi fikk da opplyst at den ene hadde rustfrie henglser på døren. Tenk det, rustfrie henglser på en vaskemaskin... Det var det mest spennende vi fikk høre om den maskinen.

Jeg har også noen hårreisende historier omkundebehandling på Elkjøp vedr. datakjøp, men de skal jeg spare deg for. Etter dette har jeg stort sett handlet i nettbutikkene. Det er som regel mye rimeligere, man fåre varen svært raskt, og blir svært fornøyd. Eneste grunn til å handle på store el-kjeder som ikek vet hva de forhandler er hvis de er uslåelige på pris, men da bør man ha satt seg inn i det man skal ha på egenhånd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det viktigste du kan gjøre er forarbeid om det du ønsker å kjøpe, bruk forumet her eller andre forum, bruk nettbutikker samt faghandel og se hva du får der og sammenlign med de butikkene du skal innom. Min erfaring er at skal du innom en av disse butikkene (Elkjøp/Expert etc.) bør du ha noen argumenter og litt kunnskap om det du skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Som selger på en av de større elektrokjedene på Vestlandet, kan jeg si at selgerne kun har ett lite område av butikken de skal dekke. Våre selgere som jobber på fotoavdelingen jobber kun med foto og video og er minst like skolerte og kurset som de mer spesialiserte butikkene. Og jeg tror også spesialistene tenker profitt når de selger kamera. Butikkene deres skal tross alt gå rundt de også...

Lenke til kommentar
Som selger på en av de større elektrokjedene på Vestlandet, kan jeg si at selgerne kun har ett lite område av butikken de skal dekke. Våre selgere som jobber på fotoavdelingen jobber kun med foto og video og er minst like skolerte og kurset som de mer spesialiserte butikkene. Og jeg tror også spesialistene tenker profitt når de selger kamera. Butikkene deres skal tross alt gå rundt de også...

Klart man tenker profitt, men det dummeste man gjør er å lyve til en kunde, for på den måten å presse på de dyrere varer enn de trenger. Man må være ærlig for at kundene skal få tillitt til en, og komme tilbake. Det gjør de ikke hvis du selger de ett 8 megapixel kamera, når alt de trengte var ett 2 megapixel kamera. Jeg prøver å vri kundene over på dyrere varer, men forklarer hvilke fordeler det gir. Forstår jeg at de ikke trenger de fordelene, så sier jeg at de ikke trenger ett dyrere kamera. I det lange løp, tjener man på det. I mange tilfeller virker det ikke som El-kjøp tenker på "i det lange løp".

 

Mulig den kjeden du er selger for har god kunnskap om det de selger, men på El-kjøp er det flere enn meg som har møtt på selgere som tydelig ikke har peiling. Én gang har jeg møtt på en som visste mye om det jeg spurte om, og da gikk jeg ut med en strålende bra Pioneer CD spiller. De andre gangene måtte jeg selv ty til egen kunnskap og viten for å velge det som passet meg best. Derfor har jeg kuttet ut El-kjøp til annet enn hvitevarer.

 

Skal jeg ha datakomponenter, kjøper jeg det selv fordi jeg vet en del selv. Skal jeg ha stereo, går jeg til en butikk rett borti gata som er spesialiserte. Karene bak disken der har helt sinnsyk peiling. Foto kjøper jeg også selv, da jeg jobber i en fotobutikk.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

En selger på feks elkjøp skal selge både data, foto og telefoner, og selvfølgelig er det ikke alle som engasjerer seg så veldig på enkelte områder. Når det gjelder digitale kameraer er det få som går inn på alle modellene for å lære seg om optikken, ccdbrikke, brennvidde osv. Husk at de isåfall måtte ha all informasjon om alle pcer, alle telefoner (mobiler, trådløse, isdn, analog), alle printere, alle spill all programvare osv.

 

90% av kundene i slike butikker er personer som ikke har noe spesiell interesse (som dere her), og stort sett er spørsmålene veldig enkle. Føler ihvertfall at kunnskapsnivået er relativt høyt hos oss ihvertfall, men ikke regn med at en selger har svar på alle detaljer om et kamera. Selv jeg som er fotointeressert vet ikke alle specs til minste detalj på alle kameraene vi har.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke noen stor kjede, men det er veldig bra å handle der. Serviceavdelingen AS på Alnabru i Oslo. (Sony Norge)

Kjøpte mitt DSC-F828 der og er veldig fornøyd med servicen der. Prisene også.

Fikk problem med det ene minnekortet jeg kjøpte med kameraet og fikk byttet det uten spørsmål av noe slag. Fikk også veldig god rabatt på blitsen fl32x når jeg kjøpte den i etterkant.

 

F828

Lenke til kommentar
Så får man ikke 'ærling informasjon' fra en elkjøp butikK?

 

Jeg la merke til på Elkjøp Sandvika at ekspeditøren "lurte" kunden til å kjøpe et dårligere digitalkamera, samtidig med at han serverte kunden masse fremmedord som kunden ikke skjønte bæret av.

 

Endte med at kunden kjøpte det kameraet han anbefalte, men som ikke var det beste kjøpet til den prisen. Langt unna det beste kjøpet faktisk.

 

Må innrømme at jeg har faktisk gravd å spurt om en del datamaskinprodukter på Elkjøp bare for å sjekke kunnskapsnivået deres.

Siden jeg selv anser meg som en fagperson med VELDIG god kunnskap altså :)

 

Ellers så er jeg enig at Foto Video er et greit sted å handle, men butikken der Afseth jobber absolutt er å anbefale, med tanke på både pris og kunnskap.

 

(Fortsatt kjempefornøyd med Canon 100mm Macro som jeg kjøpte)

Lenke til kommentar
Som selger på en av de større elektrokjedene på Vestlandet, kan jeg si at selgerne kun har ett lite område av butikken de skal dekke. Våre selgere som jobber på fotoavdelingen jobber kun med foto og video og er minst like skolerte og kurset som de mer spesialiserte butikkene. Og jeg tror også spesialistene tenker profitt når de selger kamera. Butikkene deres skal tross alt gå rundt de også...

Da må det være et unntak tror jeg.

For alle de luringene som jeg har overhørt er stikk motsatt.

 

Gjorde faktisk en ekspeditør på Computer City oppmerksom på at han solgte kunden en PC som overhodet ikke fungerte sammen med det kunden skulle ha.

Endte med at ekspeditøren takket meg og solgte kunden en annen PC som faktisk sto til behovet hans.

Lenke til kommentar

Gjorde faktisk en ekspeditør på Computer City oppmerksom på at han solgte kunden en PC som overhodet ikke fungerte sammen med det kunden skulle ha.

Endte med at ekspeditøren takket meg og solgte kunden en annen PC som faktisk sto til behovet hans.

Tja, vet ikke jeg... tenk på alle de andre produktene han ikke har peiling på... Han kan jo ikke regne med å ha en "ekspert" av en kunde ved sin side bestandig.

Min generelle erfaring er at de ikke har snøring på produktene de selger. De har lært seg noen "fraser" og spesifikasjoner utenat, men aner egentlig ikke hva det virkelig dreier seg om.

 

F828

Lenke til kommentar

Har vært en del på Elkjøp Sandvika og Lefdal Sandvika.

 

Før var det på disse stedene masse "pappeskeselgere". De klarte å prakke på deg pappesker, men ante ikke selv hva som var inni. Hadde maks lest brosjyrene til produktene. Må si at standarden har høynet seg betraktlig den siste tiden.

 

Det gjentår selvfølgelig en del for å ta høyde for de som jobber skikkelig spesialisert (fotobutikker). De ansatte der er jo også som regel fotografer som virkelig brenner for sitt yrke og som gjerne selv har testet alle kameraer.

 

 

:yes:

Lenke til kommentar

På FotoKnudsen skulle jeg prøve en D70 for å føle hvordan det var å bruke den. Da fikk jeg streng beskjed om at jeg ikke måtte røre objektivet, og spesielt ikke zoomringen, for da kunne jeg ødelegge automatikken...sikringene kunne gå;) Jeg prøvde å forklare dem at det var meningen å vri på zoomringen for å zoome; det finnes jo ikke noen zoomknapper på dSLR, og at det kanskje var fokusringen de egentlig tenkte på (selv om det er helt trygt å snurre på den også på 18-70mm-objektivet). Men de turte fortsatt ikke å zoome..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...