Gå til innhold

Whitebox el Tundra? AMD64m vs Intel P4m


Anbefalte innlegg

Det er høst og påtide med en ny pc. Prisene faller og nye produkter ser dagens lys. Når det gjelder valg av laptop er det nok mange som velger feil eller kjøper "gårsdagens" teknologi fra Elkjøp (fusjom).

 

Jeg er på utkikk etter en ny laptop og har som minstekrav til maskinen at Hdd er over 40GB og roterer på 5400 omdreininger. RAM på være 512 og ha 333mhz. Skjermen skal være en SXVGA (1400*1050). I tillegg bør CPU ha minst 1MB L2 cache. Den skal også være stille av seg, helst lydløs.

 

Så, alle kriterier er stilt, opples og vedtatt. Hva slags CPU skal man ha? Vel, pr i dag er det vel kun to produkter som er smart å velge, AMD64m og Intel P4m (dothan). Fordelen nyeste Intel har er L2 cache på 2MB, noen som må sies å være helt genialt. AMD64 har jo nyeste teknologi siden denne kan gjøre 64bits intruksjoner når den tiden kommer. Vel, det ser ut til at valget faller på Centrino teknologien, siden denne har de mest stillegående maskinene, så vidt jeg vet, og kan tilby en ytelse/pris kombinasjon som er til å leve med.

 

Så, valget er nå hva slags maskin vi skal ha. OEM maskin eller merkenavn maskin? Vel, valget mitt er nå enten en Acer maskin eller en Whitebox eller Tundra. Acer koster skjorta om man skal ha dothan cpu og 128MB skjermkort. På en annen side får man tryggheten fra en av de største aktørene på markedet. De norske firmaene derimot, kan klinke til med gode priser og uslåelige kombinasjoner av nyeste teknologi og ytelse. Men, holder de mål? Er folket fornøyd med "no-name" maskiner? De scorer jo best i test over hele fjøla om dagen, så logisk sett burde de være blandt det vi kan kalle for kremen av laptops.

 

Ok, hva med kongen selv? Acer Ferrari 3200? Har nemlig testet den maskinen selv hos en kompis av meg (20 lapper *aucht!*), og må si at den er overraskende fin. Leken laptop med stor hdd og kraftig CPU. Men bråker den for mye? Vel, i forhold til hva jeg forventet, så var den stillere enn et lam som sover. Og når det gjelder "dingse-faktoren" så scorer maskin med toppkarakter! Jeg har ikke testet noen maskiner med Intel og centrino teknologi, men tallene fra testene taler jo for seg selv...

 

Så er spørsmålet mitt endelig: Er det vært å bruke de fem tusen kr det skiller fra en Tundra/whitebox maskin (15000) og heller gå for Acer Ferrari 3200 til 20000?

 

Jeg har vel som andre ikke råd til sistenevnte maskin med mindre jeg spiser suppe og grøt i tre måneder, så ytelse/pris kombinasjonen er viktig.

 

Til de som nå lurer: Tundra eller Whitebox yter i følge tester bedre pr krone og har bedre batteri-levetid. Dessuten er spesifikasjonene ganske så like helt til CPU skiller. Acer er i tillegg godt utstyrt med mange tilkoblings muligheter, har faktisk alt.

 

Vel, dette er ikke ment som noe spørsmål om hva som er best eller ikke. Om man skal bruke 15000 på en ny laptop, så kjøper man ikke katta i sekken om dagen, men mindre man lar være å bruke hodet.

 

Noen som er enige med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whitebox har fått veldig mye deng for supporten og service'n dems, ha det i tankene.

 

Og for å pirke det er forskjelle på Pentium-M og en Pentium 4m, førstnevnte er Dothan (slik jeg har selv.)

 

Edit: Aner ikke hva Pentrium er jeg, så hvorfor skriver jeg det?

Endret av Sub-Lock
Lenke til kommentar

Tja, sånne poster klarer man jo ikke å la stå ubesvart :p

 

- Aller først: Det heter P-m, ikke P4m.

 

Jeg er på utkikk etter en ny laptop og har som minstekrav til maskinen at HDD er over 40GB og roterer på 5400 omdreininger. RAM på være 512 og ha 333mhz. Skjermen skal være en SXVGA (1400*1050). I tillegg bør CPU ha minst 1MB L2 cache. Den skal også være stille av seg, helst lydløs.

 

Så, alle kriterier er stilt, opples og vedtatt

Acer Ferrari 3200 leveres med en 4200 RPM HD.

 

- Før du vurderer Whitebox, anbefaler jeg deg å lese gjennom noen av threadsene her angående dem. Svært mange har hatt dårlige erfaringer, blitt løyet til gjentatte ganger, ikke fått varen de bestilte osv.

 

- Ferrari har noen gode sider. Innebygd BT, slot in DvD og en 64 bit CPU. Mange faller (utrolig nok) for designet og. Jeg er nok i den minimale gruppen av mennesker som finner et knallrødt glossy kabinett på en 20k bærbar som avskyelig :(

 

- Bruksområdene til de du lappene du nevner er ganske like. Begge har samme M11 skjermkort, stor HD, rask CPU og fin skjerm. Begge er dugandes til spill.

 

- Tror at du må fokusere på det som er forskjellig, og om det Ferrarien har som WB/Tundra ikke har er verdt 5k. Er forresten batteritid viktig ? Er bluetooth viktig ? er 64 bit CPU viktig ? Synes du designet til Ferrrari er lekkert ? Er vekt viktig ?

 

- Du virker forresten som om du har tenkt en del igjennom valgmulighetene, og gjort en del viktige/gode vurderinger. Om Ferrari er verdt 5k mer ? Det er det i grunnen bare du selv som kan svare på.

 

- LYKKE TIL !

Lenke til kommentar

Multicom selger en del meget bra maskiner. G556E PRO serien ser jo ut som om den kan være noe for deg. En god del av maskinene der har 1GB ram, noe som er kjekt ha. Alle er utstyrt med den nye Dothan prosessoren (1.5-2.0GHz). Alle maskinene har M11 (radeon 9700) skjermkort og 15" skjerm med en oppløsning på 1400x1050.

 

En dothan 2.0Ghz yter omtrent det samme som en Athlon 64 3000+

 

http://multicom.no/GroupsAndProducts.asp?l...type=&HKLevel=4

Endret av mar
Lenke til kommentar

Jo takker for mange bra meninger her.

 

Og når det gjelder Intel Pentium -M og Intel Pentium 4m, så skriver jeg nok litt feil, rett og slett fordi det er forvirrende med alle endelsene. Jeg tok feil med andre ord :blush:

 

Men, som alle vet (eller kan få vite) er de nyeste Centrino plattformene bygget rundt Dothan fra Intel. Jeg tror nok at de siste fem lappene jeg må ut med for å få en rød laptop, ikke er verdt det i forhold til ytelse. Og så vidt jeg kan lese av diverse tester er 1700mhz Dothan like rask som AMD64m. Dette kan vi sikkert diskutere i evigheter. Totalt sett er nok ytelsen like bra, eller slik at man ikke merker forskjell.

 

Whitebox er jo egentlig et navn på "blanke" maskiner lever til OEM produsenter. Dvs at de ikke har ram, cpu el hdd ennå. Både "Whitebox", "Tundra" og "Netshop" sine løsninger bygger på en slik blank maskin. De fleste er nok veldig like. Eneste jeg har lagt meg spesiell merke til er at noen av dem er stillere enn andre og hdd er raskere. Ellers er nok ram, cpu og skjerm meget likt.

 

Jeg har sett Whitebox (norske) selge gjennom Audionet.no, og de leverer visst maskin i tide også. Har også sett at Whitebox.no har fått mye pepper for løgner og tvilsomme leverings rutiner. Dette er vel noe av grunnene til at jeg tviler litt på hva jeg skal ha.

 

Det er godt at flere er enige og uenige med meg om disse tingene, da kan jeg få litt perspektiv inn i bildet. Om noen av dere har Whitebox, Tundra eller andre utgaver av disse OEM maskinene, så fortell meg gjerne hvordan de er.

 

Acer eller OEM maskin, that's the question.

Lenke til kommentar

Vil bare slenge inn et annet firma her:

 

www.prc-direct.dk

 

Leverer vel stort sett akkuratt det samme som zepto gjør...

 

Vil anbefalle deg å ta en titt på Znote 4200 (Samme grunnoppsettet som CL56 på Whitebox). Men merk at det finnes to utgaver: Promotion, og Xtreme. Hvem som lønner seg for kommer vel litt an på hvilke komponenter man ønsker...

 

Jeg har i alle fall fått et veldig godt intrykk selv, og vurderer å kjøpe en PC der. Men husk på at danske krona ligger på 114 kroner da, så det blir ikke så billig som det ser ut. Men er i alle fall billigere enn både Whitebox og Zepto så vidt jeg kan se.

 

Og husk at det er ikke noe toll på PC'er, så det er bare å se på prisen uten mva. og legge til den norske mva'en på 24%... Også kommer det vel på 150 kroner som påsten skal ha i såkalt "tortollingsgebyr".

 

Jeg forkasta i alle fall Whitebox etter at jeg oppdaget denne siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...