Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Unormal lyd i motor?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjøpte nylig en Toyota Corolla 1.6Xli 91 mod.

Da jeg her om dagen skulle peile motorolje la jeg merke til en tikke-lyd som jeg ikke kan huske å ha hørt tidligere. Det sier tikk-tikk-tikk ganske hurtig (Ca. 5-10 ganger i sekundet). Er dette lyden fra ventiler eller innsprøytings-systemet? Lyden er så høy at hvis jeg hører etter så hører jeg den selv om panseret er lukket. Er dette et tegn på slitasje el. lignende? Trenger tenninga justering? Har ikke så veldig greie på dette. Bør jeg la en fag-mann se på dette?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemet ditt tyder på at du har ventilbank.

 

Dersom det er ventil lyfterene (som det tyder på) så er det no ikkje mykje du kan gjer uten å gå til verks på toppen på motoren. Muligt det vil hjelpe med ny motorolje og gjerne heilsyntetisk olje.

Dersom eg ikkje hugsar heilt feil så går oljen gjennom dei hydrauliske lyfterene. Og er det det du har så er det å ha lite olje ikkje bra.

Fekk ventilbank på bilen min her om dagen og der var det ny olje som måtte til.

 

P.s Skift olje og filter først. Hjelper ikkje det så prøv å få ventilløfterene justert. Er du heldig så kjenner du nokon som kan gjere det til deg. Ikkje så komlisert men tar litt tid.

 

Ei stund sidan eg kunne dette, så rett meg om eg tar feil.

 

Edit: Som Opus sier så Går det ikkje ann å justere løfterene dersom dei er hydrauliske. Beklager om skribleria mine kunne missforståast så mykje. :blush:

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

På mr2n min så kommer det oxo en sånn tikking. ser du har en corolla 1.6 det er nesten samme motor. (mr2 motoren har smidd veiv og 52 grader ventilvinkel mens corollan har vanlig veiv og 26 grader ventilvinkel. Mr2n har oxo en høyere turtall sperre. 8000RPM) Tikkinga som er der kommer fra innsprøytnings systemet. Tror det er styringa til T-VIS`n (Toyota Variable Induction System) tror motoren din har T-VIS. Har iaffal hørt at den skal være der på motoren min

Endret av Bose
Lenke til kommentar
Kompresjonsmåler finner du på de fleste bilrekvisitabutikkene. Bare å skru i tennplugghullet og file på starteren og lese av resultatet, så enkelt.

Litt off topic

 

Fungerer en kompresjonsmåler på mopeder og? (les 2 taktere)

Ble bare litt usikker, fikk lyst til å sjekke min, har misstanke om lite komp.

Klirrer så mye, trur det er stempelringene som er slitt hos meg..

Lenke til kommentar
Fungerer en kompresjonsmåler på mopeder og? (les 2 taktere)

Ble bare litt usikker, fikk lyst til å sjekke min, har misstanke om lite komp.

Klirrer så mye, trur det er stempelringene som er slitt hos meg..

OT: Ja, hvis det er samme dimensjon på gjengene som på bil-plugger.

 

Edit: Typo

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...