Gå til innhold

Stjelt mobil, hva skal jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Jeg ble spurt av en mann om en byttehandel. Jeg skulle få hans mobil og han skulle få min mobil. Vi ble enige om å sende helt samtidig. Etter jeg hadde sendt mobilen og sendt sendingsnummeret mitt til han, så sa han plutselig at han hadde fått et bedre tilbud på mobilen hans, så han skulle ikke ha min lengre. Han sa han skulle sende den i retur, men da mobilen kom på postkontoret hans, så tok han og hentet den! Dette er da 1 måned siden. Den siste mailen jeg fikk fra han var at han skulle sende den tilbake så fort den kom til han for 1 måned siden. Jeg har sendt mange mailer til han og jeg har prøvd å ringe han, men jeg får ikke noe svar. Jeg kan ikke dra hjem til han, fordi han bor laaaaaangt unna der jeg bor. Mobilen som han fikk av meg, var verdt ca 2500kr og jeg har veldig lyst til å ha den igjen. Hva bør jeg gjøre?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du anmelder karen for tyveri eller melder telefonen som stjålet kan politiet sperre telefonen via IMEI-nummeret. Da fungerer den ikke uansett SIM-kort.

Blir vel ikke så veldig interessant å holde tilbake telefonen da, skulle jeg tro.

Hvordan skal de få tak i Imei-nummeret da? Jeg har det ikke...

Lenke til kommentar

Nifst hva politiet kan finne ut om de først setter igang.

De kan finne IMEI-nummeret utfra ditt SIM-kort/telefonnummer som tidligere satt i telefonen, de kan finne ut hvilket SIM-kort som evt. sitter i nå, hvor telefonen befinner seg feks.

For de av oss litt småparanoide er det bare én rimelig sikker løsning;

Veksle mynt (i små kvanta ad gangen) og begynne å bruke telefonkiosk (men husk at feks de på OsloS blir videoovervåket). ;)

IMEI-nummeret ble også registrert der/da du kjøpte telefonen.

Mulig du får opplyst det om du kontakter forhandler.

Lenke til kommentar

Da min gode, gamle N6110 ble stjålet, så tok jeg umiddelbart kontakt med Telenor for sperring av nummeret og jeg spurte også om sperring av IMEI (jeg regner med du IKKE sendte telefonen med SIM-kort, men dette har relevans likevel). Telenor fortalte meg da at IMEI-nummeret mitt ble logget hos de hver gang jeg jeg ringte, ble oppringt eller sendte SMS, så det var ikke noe problem at jeg ikke hadde IMEI-nummeret for hånd. Etter noen dager fikk jeg tilsendt et skjema jeg måtte fylle ut for at Telenor skulle kunne sperre IMEI-nummeret. Telefonen ville da bli helt ubrukelig for han eller hun som rappet telefonen min. Dette er en sannhet med en viss modifikasjon ettersom det er mulig for folk med riktig utstyr/kunnskap å forandre IMEI-nummeret. Men dette er noe folk flest ikke kan - håper og tror jeg ;)

 

Ellers kan du ikke gjøre særlig annet enn å anmelde dette til politiet. Ta en tur ned til ditt lokale politikammer og fyll ut en anmeldelse av forholdet. Du kan jo alltids sende en mail til tyven om at du anmelder ham innen X antall dager med mindre du hører fra ham snarest - kanskje han blir skremt nok til at han ordner opp uten at du må gå til anmeldelse.

 

Regner med du nå vet bedre enn å stole på fremmede på den måten :)

Endret av Nichlas
Lenke til kommentar

Politiet mente at jeg ikke kunne anmelde noen sak, fordi det var et privatforhold. Tror ikke du har noen sak hos politiet, hos forliksrådet derimot.

 

Saken min stilte seg litt annerledes, ved at jeg forhåndsbetalte for aldri å motta tlf. Men man kan si at du forhåndsbetalte en tlf fra han andre uten å få noen tlf.

 

Politikontoret her sånn hadde ikke noe med det å gjøre mente dem!

Lenke til kommentar
Takk for svar! Jeg tror jeg sender han en mail og sier at jeg anmelder han om 1 uke hvis han ikke sender tilbake mobilen.

Som sagt sa mitt politikontor at dette var noe de ikke kom til å involvere seg i, siden det er en sak mellom to privatpersoner. Det måtte heller sendes til forliksrådet. Skjønte ikke helt logikken i det, men det var i alle fall det de sa. Siden jeg hadde forhåndsbetalt, du har jo også sendt telefonen din til ham uten å få noe tilbake. Håper de vil ta i mot din anmeldelse, så jeg kan bruke dette mot mitt politikammer.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en del gjennom privatpersoner, både nye og brukte produkter.

 

Før jeg evt. forskuddsbetaler, sjekker jeg alltid personens navn i skattelistene. Da kan jeg se alderen på personen og hvor mye han/hun tjente de siste årene. I tillegg sjekker jeg mobilnummeret på nummersøk for å se om navnet han/hun ga meg faktisk stemmer med navnet som er registrert på nummeret.

 

Om alt dette er ok, er ikke forskuddsbetaling noen risiko å ta. For da vet jeg hvem personen er, og kan bare prøve å svindle meg.

 

Dessverre finnes det mange tapere der ute, så alltid: Vær nøye med bankoverføringer.

Lenke til kommentar

Jesus kristus som folk er frekke. Jeg tror jeg hadde eksplodert om det hadde skjedd meg. Jeg hadde tatt med meg en god (og stor) kamerat og et balltre, og tatt turen ned til han. Du har jo navn og adresse.

 

Aldri forskuddsbetal eller bytt uten ordentlig kontrakt der du putter i ALL informasjon ang. kjøp/salg, og begge parter sier seg enig i det.

 

 

Dersom noe skjer som ikke er etter planen, gjør noe med EN gang!! Ikke vent en hel måned :no:

Og heller ikke vent en uke med anmeldelse. Mobilen din er solgt for leeeenge siden. Dessuten fortjener han det svært.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg samla sammen alt jeg har av "bevis" for handelen, samt. kvittering på at han hentet ut pakken. (han må skrive under for å få ut pakken). Sendt han en regning (ordentlig faktura), pålydene verdien av mobil, og betalingsfrist 2 uker. Betaler han ikke, ville jeg sendt det til inkasso.

 

Problemet er om inkasso er interessert i å ta saken. (Er heldigvis ikke helt inni inkassosystemet)

 

Dersom inkasso faktiskt tar saken din, vil du mest sannsynlig få pengene dine, i tillegg til at han får en merknad på sin økonomiske vandel. (f.eks. teleoperatører kredittsjekker han, vil merknaden ha noe å si.)

 

 

Kanskje jeg er totalt på jordet, men det får så være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...