Gå til innhold

Mulig og få en windows disk i linux ?


Anbefalte innlegg

Heisann !

 

Lurte litt på om det er mulig og få brukt en NTFS Disk i linux. Har en disk hvor jeg har alle tinge mine på, og nå som jeg bruker linux får jeg ikke tak i de. Bortsett fra når jeg booter windows da, men er det mulig og få den til å funke i linux uten og formater eller lignene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux støtter lesing av ntfs-partisjoner fullt ut,men i enkelte distroer (f.eks Fedora) må det installares en separat pakke. I andre distroer (f.eks Slackware, Suse ++) funker det ut av boksen.

 

Skriving til ntfs er verre, fordi Microsoft som vanlig er kjipe på å gi ut noen som helst spesifikasjoner til sine "standarder". Utviklingen av ntfs-støtte til Linux blir derfor mye prøving og feiling. Bruker du 2.6-kjernen kan du skrive, men det er veldig begrenset og lite nyttig i praksis (kan ikke opprette/slette filer, bare endre filer sålenge størrelsen er inntakt).

 

Det finnes forøvrig et program som heter captive-ntfs som tilbyr stabil lese og skrivetilgang til ntfs, men det er fryktelig treigt, spesielt skriving. Du får følelsen av at du sitter med en 286, men det kan altså brukes til nød :(

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Den må mountes på samme måte som alle andre partisjoner i linux.

 

F.eks:

 

mount -t ntfs /dev/hda1 /win ( <-- katalogen må opprettes først )

 

(bytt ut hda1 med riktig partisjon. Sjekk med "cfdisk" eller "fdisk -l" hvis du er usikker)

 

Legg evt inn i /etc/fstab for å automatisk mounte hver gang du booter, men man rebooter vel aldri linux ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...