Arve28 Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Ønsker å ta backup av bildene mine. Har bildene på 2 forskjellige Harddisker, men vil legge de på CD eller DVD i tillegg. CD-R plater sies at de blir dårlige og kanskje uleselige i løpet av 6 måneder. Hvordan er det med DVD+R eller DVD-R?
OC-Freak Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Kommer MYE ann på merke/produsent. Har sett princo DVD plater som har blitt uleseligge etter mindre enn ett år..... Men kvalitetsplater (Maxell, ricoh, Taiyo Yuden osv) skal holde i minst 30 år etter mine kilder - men man finner neppe ut dette får man fysisk prøver Kommer mye ann på lagring og behandling (lys og fukt er ikke bra, mørkt og passe temperert - ikke fuktig er best). Samme gjelder CD-R også - bra plater (Taiyo Yuden f.eks) holder lenge, mens billigplater/gjennomsnittsplater nok ikke holder så lenge. Det er enda en faktor - brenneren, en del brennere brenner plater med et høyt feilnivå i utgangspunktet - og da sier det seg selv at etter hvert som feilnivået forverrer seg over tid vil ikke disse holde så lenge som plater som har et lavt feilnivå i begynnelsen.
d0berman1 Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Kjør en Plextor brenner og bruk Verbatim plater så skulle du være sikret i lange tider enten du bruker cd eller dvd...
OC-Freak Skrevet 27. juli 2004 Skrevet 27. juli 2004 Kjør en Plextor brenner og bruk Verbatim plater så skulle du være sikret i lange tider enten du bruker cd eller dvd... Det finnes bedre brennere og bedre plater enn Plextor og Verbatim - hvis man tenker på feilnivå på platene og levetid De beste brennerene jeg har hatt med tanke på feilnivå rett etter brenning er (sortert med beste først): 1: Philips og BenQ brennere - så lenge du bruker DVD+R formatet. 2: NEC ND-2500A /ND-2510A - med unntak av enkelte platetyper. 3: NU DDW-082 - så lenge du bruker DVD+R formatet. Så kommer pioneer/plextoor - tett fulgt av Lite-On/Sony - et stykke etter her kommer resten (BTC, MSI osv osv). Beste plater etter mine erfaringer: 1: UTEN tvil: Taiyo Yuden 2: Maxell 3: Ricoh 4: Daxon 5: Sony 6: Mitsubishi 7: Prodisc så kommer ritek, BeAll, CMC MAGNETICS, osv osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå