Gå til innhold

Stillhet er gull.


Anbefalte innlegg

For meg er stillhet gull. :w00t:

Mange veier fører frem, men jeg har tenkt og kombinere det enkle med det praktiske.Planen er som følger....

 

1. Jeg har et vanlig midi kabinett .

2. Dette kabinettet vil jeg sette inni en lydisolert treboks som jeg skal lage .

 

 

Problemstilling:

 

Dette er ikke bent fram enkelt og få skikkelig lydisolert pga følgende grunner:

 

1.Prosessor skjermkort og strømforsyning er alle lufkjølte med vifter , ventilasjon er nødvendig.

 

2. Hvis boksen er helt tett må jeg isåfall ha kjøleribber invendig , og da blir det vel kondens?

 

3. Kassa må uansett ha hull til tastatur kabel skjermkabel og powerkabel .

 

4. Hvaslags matriale isolerer best? Eventuelt kan en ha 2 lag me glava imellom ovs.

 

5.Hvis ventilasjon blir nødvendig må en da ha et hull som suger inn luft og et som suger ut?.

 

 

Hvorfor vil jeg løse det slik?

 

Det og ha et stillegående kabinett er bra ..men det vil altid være litt støy en skulle tro at en anti støy boks vil fjerne litt mer støy.

 

Videre planlegging:

Etter planlegginga er i boks , vil dette bli en worklog som skal få bilder. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stillhet er gull. :yes:

Har tenkt på mye av det samme selv, og her er min mening ang temaene:

 

1.Prosessor skjermkort og strømforsyning er alle lufkjølte med vifter , ventilasjon er nødvendig.

Ellers vil det nok bli jævlig varmt inne i kassa ja.

 

2. Hvis boksen er helt tett må jeg isåfall ha kjøleribber invendig , og da blir det vel kondens?
Jeg trodde det forekom mest under større temperatursvingninger/forskjeller?

 

3. Kassa må uansett ha hull til tastatur kabel skjermkabel og powerkabel .
Neida. Bare monter utvendige kontakter i trekassa som har en innvendig kabel koplet til hovedkortet. ;)

 

4. Hvaslags matriale isolerer best? Eventuelt kan en ha 2 lag me glava imellom ovs.
En kombinasjon av asfaltmatter, lyddempingsmatter og profilert skum(sånn som likner på eggekartong), lagvis i nevnte rekkefølge. Dette vil nok absorbere mye støy.

 

5.Hvis ventilasjon blir nødvendig må en da ha et hull som suger inn luft og et som suger ut?.

Ja. F.eks et par 120mm virbrasjonsdempede vifter på lavt turtall.
Lenke til kommentar
men vil støyen egentlig bli redusert? trenger jo ventilerings hull og da er vel vitsen vekke?

Lösningen heter ljudfällor, precis som ljuddämparen på bilar.

En slingrande luftkanal med ljuddämpande väggar. Mitt projekt har en ljudfälla på undersidan för inkommande luft och en på baksidan för utblåset.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Du må nok nesten ha en vifte som suger inn og en som blåser ut ja. Men som Olle P sier, så er løsningen å lage en lydfelle, eller lyddemper om du vil. Kan ikke si jeg er 100% ekspert på dette, men sånn jeg har forstått det er poenget at lyden som kommer fra viftene først må gjennom et kammer, der lyden treffer innvendige deler, slik at lyden reflekteres fram og tilbake helt til lyden er så godt som borte. Son en lydpotte på en bil. Andre kan helt sikkert forklare dette bedre enn meg, men jeg er rimelig sikker på at dette er sånn du må gjøre det

Lenke til kommentar

Liker den lydpotte ideen din

 

men når jeg skal lage en vifte kanal hvor tykk og lang bør den være og bør den være lagd av tre?

 

har tenkt og ha en 120 mm papst vifte i starten av luftkanalen.

 

hvordan skal en plasere vifta slik at den trekker inn luft eller ut må den vendes alt ettersom?

 

ei lydpotte på bil har først en tynn åpning så et stort rom og så en tynn ende er det dette du mener ?

Lenke til kommentar

Ja, selv om det viktige er delene inni lydpotten. der blir nemlig lyden reflektert sånn at den utligner seg selv. To nøyaktig motsatte lydbølger vil utligne hverandre sånn at det ikke blir noe lyd, og det er dette som delvis skjer inni en lydpotte. hvordan du skal konstruere noe sånnt har jeg ikke så mye peiling på, men jeg så en side der det var noen veldig bra tegninger om akkurat dette, så hvis du søker litt rundt på google kan du sikkert finne ut mer. Angående valg av materiale vil jeg tro at mykere tresorter (som balsa f.eks.) absorberer lyd bedre enn harde andre hardere tresorter. dette bør du vel kanskje prøve ut/snakke med noen som har prøvd dette ut.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

jeg tenkte litt på dette for noen dager siden. og kom fram til at om jeg hadde lagd en boks i tre som var totalt vannavkjølt med en radiator utanfor. man vil trenge minimal luftsirkulasjon. så om du vannavkjøler cpu,nb,gpu,psu,ram,hd og skjermkort ram. senke pumpe og hd i vann/meget godt oppheng og bra system med asfaltmatter. da vil man bli kvitt alle store lydkilder og ha en lydløs maskin

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...