Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke konakt med anna maskin


Anbefalte innlegg

Har probleme med mitt lille hjemmenettverk. I en periode så kunne jeg finne den ene maskin på den andre, men den kunne ikke finne den første. men nå har det snudd seg motsatt etter at jeg innstalerte XP på nytt på den ene.
Jeg klarer å finne begge maskinene når jeg søker, men kommer opp at jeg ikke har tilgang til den ene.
Prøvd alt fra å bytte IP i hyt å pine til å bytte nettverkskort. Har ikke hub, så har kryssa kabel.
Noen som har hatt lignende problem?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettop gjort. Finner fortsatt begge ved å søke, men nå kan jeg ikke gå inn på noen av dem. På denne maskinen jeg sitter på nå, kan jeg gå inn på mine nettverkssteder og gå inn på en snarvei derifra. Da kommer jeg meg inn på den andre maskinen.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Sett den ene maskinen opp slik at den gir ut ip adresse til maskin nummer to.

Det gjør du ved å gi den ip adressen 198.162.0.1. Sett subnet mask til

255.255.255.0. La default gateway være blank.

 

Sett maskin nummer to til å motta IP adresse automatisk.

 

Maskin 1 må startes først slik at den er klar til å gi ut ip addresse til maskin 2 når denne startes. ( Du kan eventuelt på maskin 2 bruke DOS vindu og gi kommando: "ipconfig /release" og "ipconfig /renew" , (ikke skriv inn hermetegnene)).

 

Om du ikke får dette til kan du legge til NetBEUI i nettverks protokollene. Da skal maskinene "se" hverandre uten IP adresser. På et lite nettverk er NetBEUI raskere enn TCP/IP siden det er mindre overhead.

 

Good Luck.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...