Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MSN Messenger, sperre porter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

he he... underlig problemstilling. Har ingen ide om hvorfor du vil gjøre det. Avinstaller programmet elns. Det du kan gjøre for å nekte programmet tilgang til internett er å kjøre en software-firewall og så legge restriksjoner på det på det nivået.. Forklar heller litt nærmere hva du vil oppnå og hvorfor, så er det lettere å svare.

 

Dash: om du stenger de vanlige portene du har nevnt så benytter messenger 80 så vidt jeg vet...

Endret av hart
Lenke til kommentar

hart: ikke så underlig hvis han er admin på ett eller annet sted der man ikke liker at folk bruker msn...

 

endre: i zonealarm er det bare å tillate eller ikke trafikk til/fra programmet...i.e. trykke ja når du får spørsmål om du vil tillate programmet å koble seg til internet.

 

når det gjelder ADSL Routeren er det som regel ett eller annet WEB interface man kan legge til porter som skal være åpne i....og eventuellt rute dem til spesifikke maskiner på ditt nettverk...

 

konfigurasjon av rutere varierer ganske mye etter modell...

Lenke til kommentar

Skal sperre MSN på mitt private nett her hjemme. Skal bare prøve ut noen ting.

 

Ruteren er en BELKIN, husker ikke model.

 

Sperret portene som ble skrevet her tidligere, men MSN virket forsatt.

 

Et annet spøresmål. Hvilke porter skal jeg sperre for å stopp all trafikk fra en maskin ut mot internett.

 

Og finnes det noe program til å bestemme hvor mye av båndbredden hver enkel maskin skal ha?

Lenke til kommentar

Om du setter opp en dedikert maskin med flere nettverkskort (feks en linuxboks) til å route internettoppkoblingen din så løser du alle problemene bare du kommer over kneika med linux.

 

I windows så finnes det et program som heter netlimiter, men det koster penger, fungerer lokalt på hver maskin og eksistensen av det får mange P2P-kåte forumfolk til å se rødt.. :cool:

 

Det som skjer med MSN messenger er at den bruker port 80 som reserve tror jeg når du stenger de ovenfornevnte portene. Over denne porten går også all HTTP trafikk, så den vil du ikke stenge.

Lenke til kommentar
endre: i zonealarm er det bare å tillate eller ikke trafikk til/fra programmet...i.e. trykke ja når du får spørsmål om du vil tillate programmet å koble seg til internet.

 

når det gjelder ADSL Routeren er det som regel ett eller annet WEB interface man kan legge til porter som skal være åpne i....og eventuellt rute dem til spesifikke maskiner på ditt nettverk...

 

konfigurasjon av rutere varierer ganske mye etter modell...

Fått med meg det med Zone-Alarm blokking og sånt, men trodde det finnes et program/funksjon i Windows som kunne åpne og lukke spesifikke porter (men har nå insett at jeg må gjøre dette i ruteren, som for såvidt er ganske greit).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...