Gå til innhold

vekt på bærbar - irriterende?


Anbefalte innlegg

hei sitter her med en hagegnom av en venn som sitter og ser på laptop til ntnu til høsten ( ja han skal sitte foran skjermen i 5 år).

 

 

han sier at 2,8 kilo er "null pes" og at man ikke merker det, men mener at man merker MYE forskjell på en laptop på ..si.. 1,2 kilo og en på 2,8.

er det noen som har reele erfaringer med denne problemstillingen?

 

setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt en PowerBook G4 15" en god stund. Denne ble for ikke lenge siden pensjonert og byttet i en IBM X40 _utelukkende_ på grunn av vekt.

 

Bruker du ryggsekk av bra kvalitet med god polstring og anatomisk korrekt oppbygging er nok ikke 2.8kg mye, men i en liten, lett veske eller ryggsekk er det alt for mye. (Husk også at PSU ofte skal være med, samt en del kabling, mus, etc.)

 

Ettersom du nevner maskiner ned i 1.2kg, så skal du også huske at de fleste av disse har ekstra små PSUer.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Min LapTop veier 1.8 og det synes jeg er helt greit, men er lei av å bære rundt på den når jeg har hatt den med meg en lang dag. Brukte en som veide 2.5 kg før og synes det var ennå litt værre. De dagene da jeg må ha med meg mye utstyr uansett så merker jeg strengt talt ikke om laptopen veier 1.8 eller 2.5..

 

Det er vel litt forskjellig fra person til person hva du synes er pes å ha med. Jeg hadde i alle fall ikke kjøpt en laptop på mer enn 2.8 kg. En dame jeg kjenner klagde over vekten på sin laptop på ca 2kg.

 

Når det er sagt så er det ikke alltid like praktisk med de aller letteste laptopene der du må ha med deg feks CD-ROM "løst" etc. Jeg har en sånn nå og det passer fint til meg 85% av tiden. Vekt henger jo av og til sammen med hvor lenge batteriet kan drive laptopen også. Min 1.8 kg LapTop holder snaue 3 timer og det er irriterende lite. (ekstrabatterier og ekstern lader koster en del) Ønsker meg 8 timer minst, så den holder en arbeidsdag, i alle fall 4-5 timer som er oppnåelig.

 

En annen litt artig ting er at enkelte kjøper ultralett utstyr for så å putte det ned i en diger, dyr og fin veske av lær eller no som veier omtrent like mye som 2-3 vesker av et mer spartansk materiale. Kjøpte man da ultralett pc bare for å ha en kul maskin?

Lenke til kommentar

Det er klart at det er dumt å bruke en stor, tung veske på en liten og nett PC, men fordelen med en liten og nett PC er at man kan ha flere vesker, alt etter hva man skal ha med seg.

 

Jeg bruker en LowePRO CompuTrekker ryggsekk når jeg skal ha med meg en del ved siden av PCen, og en enkel neopren folder hvis jeg bare skal ha med PCn.

 

Med en PC på 2.8kg ville man uansett måtte drasse på 2.8kg, mens du med en PC på 1.2kg klarer deg med tilsvarende.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Men det mange glemmer å tenke på, er at man gjerne drasser med seg litt ekstra stash til disse maskinene. Selv har jeg med lader, mus, musematte, ekstra disk-drive, en del papirer og litt annet småtteri jeg glemmer å ta ut.

 

Alt dette veier en del, og kommer i tillegg til vekta på selve PCen og vekta på veska... Så selv om laptopen min veier 2,2kg, så må jeg bære på mye mye mer.

 

Da jeg kjøpte denne PCen, var jeg også veldig opptatt av vekt. Men nå, etter en del erfaring, har jeg innsett at jeg stort sett bare har båret den fram og tilbake til skolen. Og for en normalt svak nerd som jeg er, er forskjellen mellom 4 og 5 kilo rimelig liten ... når jeg i tillegg har en halvfull skolesekk med meg også.

Lenke til kommentar

Mye bedre med en liten (under 2 kg) hvis man skal ha den med på skolen. Ser masse folk som ikke tar den med seg fordi det blir for mye å drasse med seg sammen med alle bøkene og det blir til at man må drasse med seg sekken over alt.

 

PS. Grendal som i Axel?

Lenke til kommentar
Mye bedre med en liten (under 2 kg) hvis man skal ha den med på skolen. Ser masse folk som ikke tar den med seg fordi det blir for mye å drasse med seg sammen med alle bøkene og det blir til at man må drasse med seg sekken over alt.

 

PS. Grendal som i Axel?

axel som i grendal :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Min veier 2.8 og det er "null pes". Bærer den i en veske hver dag og jeg merker ikke noe til den. Sant nok har jeg ingen bøker med meg, men de fleste har vel skap på skolen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...