Gå til innhold

Doom3 eller HL2 : hva tror du blir best?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sinnsykt Off-topic, men men...måtte bare fortelle Åsmund at jeg ikke gjør det før post count's skyld!

Dessuten, hva teller nå en post? ;)

Fortelle meg? :dontgetit:

HAHA! sorry! jeg var vel trøtt! :p

Mente selvfølgelig Gullegutt! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg føler meg temmelig sikker på at HL2 blir en ufokusert, og potensielt traurig opplevelse. Det jeg har sett av gameplayvideoer tyder på et veldig hardscriptet spill der spilleren blir gjetet fremover av omstendighetene rundt seg, og mer eller mindre tvunget til å bruke kjøretøyer og annet som man ikke har den minste forutsetning for å vite noe om hvor godt styrer eller annet, noe som er en svært dårlig designbeslutning.

Half Life 2 kommer til å ha en like intressant story slik som orginalen var, kanskje også bedre fordi nå er teknologien bedre, slik at de kan fortelle historene slik som de ønsker. Half Life 2 er IKKE hardscriptet. Hvor har du det i fra? E3 2003 filmene var delvis scriptet ja, det var for å vise hvordan de ville AI'en skulle oppføre seg i sluttproduktet. Men igjen, hva er så farlig om et spill er scriptet? Det er ikke til å unngå i visse tilfeller.

Du blir ikke tvunget til å bruke kjøretøyene, du kan like gjerne gå veien dit du skal om du gidder det. Verdene i Half Life 2 blir mye større enn de i orginalen og det ville vært kjedelig om du skulle ha gått hele veien. Den siste setningen skjønte jeg svært lite av, da den er dårlig formulert..

Et spill skal til enhver tid være intuitivt. Half-Life 2 ser dessuten ut til å ha litt for mye set-pieces til at spillverdenen føles helt naturlig. De kan unnskylde det så mye de vil, faktum er at desperate forsøk på å vise frem AIen og fysikkmotoren kun vil bidra til å få spillet til å føles konstruert og tvungent.

Hva har intuetivt med det å gjøre? Det er et fps spill, det er den genren som er mest kjent. Du har en mus og tastatur, ferdig med det... Objektene i Half Life 2 er interaktive slik som i den virkelige verden, alt kan manipuleres. Dette gjør at gameplayet blir bredt. Klart spillet er konstruet og tvunget, dette er ikke et spill ala Far Cry og Stalker. Dersom en historie skal fortelles rett er det ganske viktig å få spilleren med på de rette tingene slik at spilleren ikke misser noe viktig.

. Og en ting dere ikke ser ut til å ha tatt hensyn til: Half-Life 2 skulle gis ut i september i fjor. Det var skråsikkert at det skulle gis ut i fjor. Nå er det her, folkens!

Så kom det ikke. Hvorfor ikke det? Hacker-angrepet? Det skjedde *ETTER* at spillet angivelig skulle være ferdig. Kanskje spillet var ferdig? Kanskje det simpelthen var dårlig, og de trengte et år til på å lage et skikkelig spill og ikke bare en omfattende fysikkdemo med god responsevne? Jeg har mine mistanker om akkurat dette.

Spillet kom ikke fordi det ikke var ferdig. Valve har forklarte dette mange ganger. De har sagt at de tok en for agressiv dato. De ville ikke inrømme at de var langt unna å bli ferdig før en uke før 30 september i fjor. Og to uker senere fant de ut at kildekoden og deler av spillet hadde blitt stjålet. Dette resulterte i at moralen i Valve ble hardt påvirket. Det tok lang tid før de satte seg ned for å fortsette utviklingen. Etter det har Valve jobbet uten lanseringsdato. I ettertid har de lagt til mye i spillet og de har nesten fordoblet spilltiden i spillet i forhold til det de hadde i september. Det samme skjedde med orginalen også. Half Life ble også utsatt nærmere 1år.

Doom III har jeg litt mer tro på. Det har ikke blitt lovet å bli utgitt noengang, det har blitt jobbet jevnt og trutt på, og det ser ut til å bli en fremragende singleplayer-opplevelse. Javel, så er det scriptet. Hva så, egentlig? Det gjør ingen forskjell. Half-Life 2 er også i stor grad scriptet. Tror dere at fiender dukker opp der de gjør på grunn av den fremragende AIen? Nei, det er på grunn av scriptingen. Så ikke beskyld Doom III for å være "scriptet". Det er ikke mer scriptet enn noe annet spill der ute.

Først så var du imot scripting, men i Doom 3 er det helt greit!?! Jaha...

Men kommer dere ærlig talt til å stoppe opp og pirke borti alle tingene dere finner?

JA! Uten tvil. Dette er mange måter å legge opp taktikker på. Du kan bruke objektene til din egen fordel, samt som skjold og våpen. Det er bare snakk om å bruke hodet.

HL2s fysikkmotor er i spill til enhver tid, riktig, og det er lagt opp til å leke med den. Er det god spilldesign?

Ja. Det er ikke lagt opp til at du skal leke med den. Det er lagt opp slik at du har anledning til å bruke den, ikke at du må bruke den. Valget er ditt. Dette har også forsåvidt lite med spilldesign å gjøre.

Såvidt jeg vet er Source lisensiert ut til Troika for Vampire, mens Doom III er lisensiert til Raven for Quake 4, og en tittel til som jeg for anledningen ikke husker navnet på.

Hva har det med saken å gjøre? Hvilke selskaper som har lisensiert motoren har ikke noe om hvor bra et spill basert på den motoren er.

Skrevet (endret)
Half Life 2 er IKKE hardscriptet.

Ikkje? Det er tross alt snakk om oppfølgaren til det spelet som verkeleg brakte scripting på banen i fps.

E3 2003 filmene var delvis scriptet ja, det var for å vise hvordan de ville AI'en skulle oppføre seg i sluttproduktet.

Såvidt eg huskar blei det fortalt under E3 2003 at ingenting var scripta, alt var AI, men når ein spelbar versjon av HL2 alphaen kom ut, viste det seg at "alt" var scripta. Så at alt er AI og ingenting er scripting trur eg berre er tomt snakk.

Endret av fenris1911
Skrevet (endret)

TCi: Det var ingenting dårlig formulert med det innlegget. Kanskje et par setninger med litt for mange ledd, men ingenting uleselig. Blame it on the boogie, og det faktum at jeg har sittet på jobb i snart 9 timer.

Dersom den eneste unnskyldningen HL2 har for å bruke kjøretøyer er at verdenene er for STORE, så er det kanskje en idé å gjøre dem så små at jeg slipper å kjøre rundt i jeeper og båter som neppe fungerer særlig mye bedre enn de temmelig råtne sakene tilgjengelige i FarCry.

Du motsier deg selv. Først er HL2 IKKE HARDSCRIPTET, og deretter er det ikke så farlig om det er scriptet eller ikke? Og er du så naiv at du tror hele HL2 er emergent gameplay som resultat av den glimrende AIen? Nawp ... gresset kan ikke være grønnere på begge sider samtidig.

Det er ikke intuitivt å få introdusert et nytt kontrollsett hver gang du setter deg inn i en bil, båt, fly, whatever. Spilleren har ingen forutsetning for å forstå hvordan håndteringen av disse kjøretøyene faktisk virker, noe som gjør at spilleren, uansett hvor flink han eller hun er, kan risikere å dø bare fordi spillet har tatt en fullstendig uventet vending og dermed drept det intuitive i en FPS.

Spillet er ikke hardscriptet, men likevel er det konstruert og tvungent? Og det er ikke så åpent som STALKER eller FarCry, men likevel trenger det kjøretøyer for å være spillbart? Du motsier deg selv. Igjen. Bredt gameplay? Hva med ufokusert? Historiens beste spill er de som finner en enkel, god og ikke minst intuitiv idé, og holder seg til den hele veien. Hva er det som er intuitivt med å kanskje kunne løfte på noe dersom det ikke er statisk geometri? Jeg kan skyte i filler en treplanke, men jeg kan ikke skyte istykker en trevegg som består av flere planker. Whoops.

Half-Life var ferdig tidlig i 1998. Spillet var totalt pregløst, og bare en samling tøffe aliens på baner som var, akk, så lineære. Spillet ble utsatt. Et års arbeid til, og en enkel, men genial, revolusjon senere var Half-Life den første temmelig sømløse FPSen på markedet. Å skylde på kodetyveriet for HL2s utsettelse blir å utelukke altfor mye av det store bildet. Hvordan vet vi at ikke spillet ganske enkelt var en stor, feit tech-demo uten egentlig underholdningsverdi helt til QA fikk jekket ned dev-teamets egoer littegrann? Som sagt: Vi har enda ikke sett skikkelige gameplayvideoer fra spillet. Vi har fått demoet scriptede scener der det skjer masse rart, og spilleren er satt imot stor motstand vedkommende egentlig ikke har noen stor sjanse til å ta ut selv (Strideren) eller som kun blir mulig å ta via Deus Ex Machina (RPGen som ligger så fint under den ene bilen mens Gordon blir angrepet fra luften).

Jeg har aldri vært imot scripting. Jeg bare påpekte at andre her maste over at Doom III var "scriptet", mens de overså det faktum at Half-Life 2 var gjennomscriptet det også. Folk bruker tekniske termer her som de egentlig ikke har noe belegg for å uttale seg om. Half-Life 2 er scriptet, men Valve påstår at alt sammen er AI. Det er misledende informasjon; det er nesten like mye løgn som når Sony sier at PSPene de viste frem på E3 var fungerende prototyper.

Fysikkmotoren har lite med spilldesignet å gjøre? Det er vi uenige om, men det kan godt være du har rett. Ingen av oss har prøvd spillet enda, tross alt. Jeg har bare en litt mild skepsis til spill som baserer altfor mye av leveldesignen og opplevelsen på noe så omfattende og lite fokusert som en fysikkmotor.

Informasjonen om hvilke spill som lisensierer hvilke motorer var først og fremst lagt til for å oppklare litt for de som maste om hvilken motor som ville være mest populær om to år. Svaret er at ingen vet det fordi det bare er tre annonserte spill som benytter seg av spillmotorene vi snakker om.

Fenris: Du kom meg litt i forkjøpet, men sannheten kan ikke gjentas for mange ganger :)

Endret av SHDR
Skrevet

jeg holder en knapp på HL2

jeg MISTENKER at Doom3 er mer techdemo enn HL2, men for all del, D3 kan overraske (meg).

Dette sier jeg fordi jeg har fått inntrykk av at carmack er mer interessert i teknologien enn story..

Skrevet

SHDR:

Grunnen til at de introduserte biler i Half Life 2 er fordi fansen ville ha det og fordi de ønsket å ha det i orginalen, men motoren var ikke god nok til dette. At du kan kjøre bilder i et spill du egentlig ikke trenger det gjør det litt mindre kjedelig i lengden. Hehe.. det er ikke et nytt kontrollsett hver gang du setter deg inn i et kjøretøy. Kontrollene er de samme uansett hvilket kjøretøy du setter deg i. Enklere kan det ikke gjøres.

Jeg motsa ikke meg selv da jeg snakket om scriptingen i Half Life 2. Jeg skrev at HL2 ikke er hardscriptet. Og etter det at hva som er galt med at et spill har scripting, og med det så mente jeg ikke at HL2 er bare scriptet. Som sagt tidligere demoen fra E3 2003 viste bare hva Valve ville at AI'en skulle bli som sluttprodukt med å sette opp til scripting i noen scener.

Angående tyveriet. Valve har inrømmet at det ikke var tyveriet som førte til utsettelsen.

At våpen ligger lett tilgjengelig i demoen som er blitt vist har da en meget logisk forklaring. Det er for å vise våpnene i spillet i visse deler av spillet, slik at den som spiller ikke behøver å lete i 5min etter et annet våpen. Valve viser det fansen ønsker å se.

Doom 3 er ganske scriptet ja, men det gjør ikke noe for min del. Det viktigste er at det hele er bra lagt opp, men mye scripting kan ødelege gleden med å spille det om igjen. Men scripting er et nødvendig verktøy for å fortelle en story.

Men som nevnt så har Half Life 2 en større fallgruve enn det Doom 3 har. Half Life var/er et av de aller beste fps spillet. AI'en i spillet slår faktisk gangske mange spill som er lansert etter Half Life, til og med spill som er lansert i år. At Valve klarer enda en gang å lage en verdig oppfølger til et av de beste fps spillene gjennom tidene gjenstår å få se. Men etter min mening så ser det ut som om de allerede har klart det.

Skrevet

Det er bare vente å se egentlig , det er sikkert mange som kommer til å like Doom III bedre enn Half-Life 2 å visa versa ! Jeg for min del tror jeg begge kommer til å bli kjempe bra! Så da for min del skal jeg bare løpe til butikkene å ha begge spilla :dribble:

Skrevet

Mener de har helt klart det igjen (Valve) med Half-Life 2 . Motoren har ikke bare en enkel fysikk som i Far Cry eller samme grafikk..det er noe unikt med det. Når du ser ett svært monster som er 50 meter høyt knuse seg gjennom bygninger for å ta deg..da står du med tunga ut . Grafikken er noe helt enormt med osså... hvis dere har sett enkelte screenshots så lurer du på om det er ett ekte fotografi eller ingame . HL2 har satset mye på realisme og det har de faen meg fått til.

Prøvde buggy bilen i HL2 Leaken og det føltes herlig rett og slett...gruss og sand spruter opp når du kjører og lydene er heeerlig. Gled dere !

Skrevet
Det er ikke spesifikasjonene i en motor som gjør den bra. Det er de som programmerer sin oppgave å utnytte den så godt som mulig. I dagens sammenheng har ikke antall polygoner i spill noe å si. De aller siste motorer bruker bump mapping teknologien til å få lavoppløsningsmodeller til å se bedre ut. Dette er hva Doom 3 motoren gjør. Tror ikke Source gjør dette, iallefall ikke lest noe om det.

Jeg syns Half Life 2 er det mest realistiske spillet av det jeg har sett av filmer. Doom 3 ser bare ikke "ekte" ut. Ja det ser bra ut, men modellene og teksturene er så plastikk aktig ut. Begge spill kommer til å få gode anmeldelser, men jeg tror at Half Life 2 er hakket bedre.

bump mapping, dot3 bump mapping og normal mapping. Mange navn på (basically) samme greia. Kjært barn er det i allefall.

[lekmannsterminologi]

Det det hele går ut på er at en polygon (flatene en 3dmodell består av.) har

normaler. (En normal er, som vi kanskje husker fra geometrien på ungdomsskolen, en linje som går RETT opp fra grunnflaten. 90 grader.) Det som normalmapping gjør, er å forandre disse normalene med normaldata som ligger i en tekstur.(Et såkalte normal map.) slik at når bildet blir rendret, former lyset som treffer polygonen seg etter normal mapet, og skaper en illusjon av dybde i geometrien. Men det hele er bare en illusjon, og det er det som gjør hele greia så genialt lite ressurskrevende. For antall polygoner i et spill nåtildags HAR ENORMT MASSE å si. [/lekmannsterminologi]

Forøvrig så liter half-life 2 like tungt på normalmapping som doom3 gjør. Å si noe annet vil være galskap eller ignoranse. Bare ta en titt på tech-videoen, den er breddfull av gode eksempler.

Her er tilogmed en video som forklarer åssen det fungerer i source:

http://www.halflifefusion.com/download.php?e=47&r=BYID

Jeg tror også at DooM3 ser plastikk-aktig ut på grunn av et bevisst designvalg. Men om noen skulle finne på å bruke DooM3-motoren til å lage et spill med realistiske omgivelser og figurer, hadde dette vært en helt kurant sak.

Ein annan måte er å sjå på "tekniske spesifikasjonar" i begge motorane, men eg tippar det er ingen her som har meir greie på det enn wannabe amatør trur-ein-forstår-seg-på-synsing.

Hvilket grunnlag har du for å komme med en sånn påstand, fenris1911? For alt du vet så er det folk som har arbeidet med dette i årevis i dette forumet.

Skrevet

Så netopp Half-life 2 filmen fra E3. også så jeg DOOM3 (det var Xbox opptak). Uannsett Half-life 2 så bare helt syyyyyykt ut. Men doom3 så rett og slett dårlig ut, det kan være fordi Xbox versionen ikke er så bra som pc versionen. Det kommer til å bli en tøff kamp, men jeg tror det kommer til å gå mest av Half-Life 2.

Skrevet

:yes: All hyllest :yes: til Tci som orker det jeg ikke orker..å svare på all drittslengingen og i min mening, "synsingen" om hl2 fra SHDR. For f**n mann, du har ikke prøvd spillet. Det går ikke an å synse så mye og dra det så langt som du gjør uten å ha prøvd det.

For å være ærlig så ristet jeg så mye på skallen på den første posten din at jeg ikke GIDDER litt engang å svare. Så da er det bra at folk som Tci gidder! (jobbet hele dagen, derfor jeg ikke orker) ;)

Føler enkelte folk uttaler seg litt for mye om hvordan spill ER og ikke hva de TROR de er..skal ikke peke finger..

Skrevet
:yes: All hyllest :yes: til Tci som orker det jeg ikke orker..å svare på all drittslengingen og i min mening, "synsingen" om hl2 fra SHDR. For f**n mann, du har ikke prøvd spillet. Det går ikke an å synse så mye og dra det så langt som du gjør uten å ha prøvd det.

For å være ærlig så ristet jeg så mye på skallen på den første posten din at jeg ikke GIDDER litt engang å svare. Så da er det bra at folk som Tci gidder! (jobbet hele dagen, derfor jeg ikke orker) ;)

Føler enkelte folk uttaler seg litt for mye om hvordan spill ER og ikke hva de TROR de er..skal ikke peke finger..

Hehe. Takk for den. Det er ikke alltid jeg orker å svare på sånt selv, men det får være grenser...

Skrevet
:yes: All hyllest :yes:  til Tci som orker det jeg ikke orker..å svare på all drittslengingen  og i min mening, "synsingen" om hl2 fra SHDR. For f**n mann, du har ikke prøvd spillet. Det går ikke an å synse så mye og dra det så langt som du gjør uten å ha prøvd det.

For å være ærlig så ristet jeg så mye på skallen på den første posten din at jeg ikke GIDDER litt engang å svare. Så da er det bra at folk som Tci gidder! (jobbet hele dagen, derfor jeg ikke orker)  ;)

Hehe. Takk for den. Det er ikke alltid jeg orker å svare på sånt selv, men det får være grenser...

Nei det va liksom det. Jeg måtte riste hardt på hodet når jeg leste alt det han kom med. EN ting skal være sikkert: Jeg gleder meg stort til begge titler! Uansett hvilken tittel jeg kanskje tror kan bli mest vellykket så kommer jeg til å sitte mye inne i høst pga begge to. :yes::D:whistle:

men takk igjen hehe :thumbup:

Skrevet

litt vanskelig å si når det gjelder ID,har ikke spillt et veldig godt spill av ID ennå,bare grafik....

satser på valve jeg,kommer til å ha MANGE mods,mange MP muligheter osv,er ikke veldig opptat av single player.

Skrevet
Ser egentlig ikke helt hvordan man kan sammenligne Half-Life 2 med Doom 3. For min del ligger Doom 3 slik i min rank:

1. Half-Life 2

2. Stalker

3. Brothers in Arms

4. Swat 4

5. Doom 3

Slik er min liste:

1. Brothers in Arms

2. Det nye Transport Tycoon

3. Doom 3

4. Half-Life 2

Skrevet

HL2 og Doom3 blir begge bra, men HL2 er nok veldig sårbart fordi det har blitt hypet så til de grader. Under fjorårets E3 sa Valve at ingenting var scriptet, men med leaked HL2 så vi at alt var scriptet, at Valve kommer å sier etterpå at det bare var laget for å vise hvordan AIen ville reagere blir for tynt, det blir som å si at man kunne ha vunnet i lotto bare man hadde et par fler rette nummer. Valve har sagt og gjort mye rart helt siden CS kom under deres vinge, og jeg kan ikke si at min tillitt til Valve er så veldig høy. Jeg må få lov til å være skeptisk, så jeg

håper alle respekterer det og ikke flamer :b

Dette blir jo slik det var med CS og Q3 når dette var de to "store spillene" for noen år siden. De som ville ha "realisme" spilte CS og de som ville ha fart og hva annet man fikk valgte Q3.

At en ting er scripted eller ikke spiller forsåvidt ingen rolle, jeg kommer nok ikke til å spille gjennom noen av spillene flere ganger i singleplayer. En gang er nok og etter det er det multiplayer som gjelder. Doom 3 er spillet jeg garantert vil spille gjennom først, fordi jeg tror dette er et spill som vil gi mer tilbake enn det HL2 vil. Med det mener jeg at Doom 3 vil skremme meg MYE mer på grunn av musikken, lydene, grafikken og selve stemningen. HL2 blir mer plankekjøring ute i lyset og man vet hva som kommer i større grad enn i Doom 3. (Dette kan sikkert ha noe å gjøre med at vi har sett 50000 gameplay videoer fra HL2 allerede).

Men vi får se, det kan jo hende jeg hater Doom3 og elsker HL2 eller omvendt =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...