Gå til innhold

Sette opp lokal apache-server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eller så kan du bruke webserv som gjør samme nytten.

 

Du installerer webserv til feks: c:\webserv

 

for å se om php funker og apache kjører legger du php filer i

htdocs folderen under webserv.

 

feks skriv en fil som innehholder

 

<?

echo phpinfo()

?>

 

åpner du denne i nettleseren din (som såklart er opera ;) ) vil du se forhåpentligvis en lang side med mye info om php installasjonen

 

i denne pakka får du også mysql og ferdigkonfigurert phpmyadmin.

(du må fikse hvem som skal ha adgang osv. til mysql da, men det er ingen uovervinnelig oppgave).

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Eller du kan fortsette å gjøre det på den skikkelige måten, måten du allerede har begynt på og lære noe i samme slengen.

 

Dersom du har satt opp Apache på localhost så bør den allerede fungere som en lokal server. Du må putte filene du vil "servere" i Document Root (en mappe på din maskin). Hva/hvor Document Root er på ditt system finner du i filen httpd.conf. (som også er veldig godt kommentert). Denne filen bør ligge et sted i apache mappa.

 

Hvis du vil kjøre php scripts så trenger du PHP. Dokumentasjonen for innstallasjon på windows er ganske god på www.php.net. Du må b.la gjøre noen endringer i httpd.conf for å få apache til å kjøre PHP. Men dette kommer veldig godt frem av dokumentasjonen.

 

Om du spør Google så blir du sikkert servert en hel haug med veldig utdypende tutorials for dette.

 

 

Er du uvillig til å legge en time med arbeid ned i dette så er tidligere nevnte XAMPP et bra alternativ. Det er i allefall et sted å begynne.

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar
Dersom du har satt opp Apache på localhost så bør den allerede fungere som en lokal server.

Om jeg har gjort det vet jeg ikke :blush: , har bare kjørt installasjonsfilen

og kikket litt...

Den ba om et domene da jeg installerte, men jeg skal jo kun bruke den lokalt,

så jeg skrev bare inn noe...

Har det noe å si?

 

Skal laste ned PHP snart, men tar litt tid med ISDN så jeg venter litt..

Lenke til kommentar
Tror ikke det skal ha så mye å si.. Husker ikke helt. Er i allefall ikke værre enn at du kan gå inn i httpd.conf filen å endre det.

 

Du kan jo prøve å skrive http://localhost/ i nettleseren din og se hva som skjer. Du skal få en standard side for Apache installasjonen din. Om du får den så virker Apache.

Ja!

Det virket!

Og hvis jeg nå legger inn php på maskinen og endrer litt i den httpd.comf fila,

kan jeg altså få opp php-filer i browseren, uten at jeg har lagt de ut på en webserver?

(Dårlig forklart, men skjønner sikkert hva njeg mener)

 

Men en annen ting, kan jeg sette denne opp slik at jeg kan bruke den som en filserver på et nettverk?

Lenke til kommentar
Tror ikke det skal ha så mye å si.. Husker ikke helt. Er i allefall ikke værre enn at du kan gå inn i httpd.conf filen å endre det.

 

Du kan jo prøve å skrive http://localhost/ i nettleseren din og se hva som skjer. Du skal få en standard side for Apache installasjonen din. Om du får den så virker Apache.

Ja!

Det virket!

Og hvis jeg nå legger inn php på maskinen og endrer litt i den httpd.comf fila,

kan jeg altså få opp php-filer i browseren, uten at jeg har lagt de ut på en webserver?

(Dårlig forklart, men skjønner sikkert hva njeg mener)

 

Men en annen ting, kan jeg sette denne opp slik at jeg kan bruke den som en filserver på et nettverk?

Jepp. Du skal kunne kjøre PHP filer på lokalmaskinen. Du må fremdeles kjøre PHP filene gjennom webserveren, i dette tilfellet Apache. Du vil ikke kunne åpne en PHP fil fra harddisken og kunne "kjøre" den, slik du kan med en HTML fil. Du må fremdeles åpne browseren og skrive inn http:// adresse. Men du slipper å laste scriptene dine opp til en ekstern webserver hele tiden. Du trenger bare lagre og kjøre ;)

 

Husker ikke helt akkurat hva som må endres, men følg bruksanvisning på php.net så går det bra.

 

Ja, du skal kunne bruke maskinen som en filserver på et nettverk. Alt du trenger gjøre er å dele hele Document Root katalogen eller en Underkatalog i Document Root.

 

Høyreklikk på mappe -> Deling -> Del denne mappen på nettverket.

Jeg antar et du er bittelitt kjent med Microsoft Nettverk. Det er i allefall så lett at det ikke burde være noe stort problem dersom du ikke er det ;)

 

Legg merke til at dersom du sitter på en annen PC enn der webserveren er satt opp så må du bruke webserveren's IP i stedet for localhost. F.eks slik: http://192.168.1.11/

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar
Ja, du skal kunne bruke maskinen som en filserver på et nettverk. Alt du trenger gjøre er å dele hele Document Root katalogen eller en Underkatalog i Document Root.

Ja, det vet hvordan jeg gjør det,

men det jeg tenkte på var å bruke den på samme måte

som et webhotell blir brukt, ved å logge på ftp://x.x.x.x

Men når jeg tenker meg om går det jo like greit å bare bruke windows-nettverk..

 

Men skal laste ned php nå og prøve !

Endret av <BøNilzen>
Lenke til kommentar

Hvis du vil koble til den via FTP så må du først laste ned en FTP server og sette den opp. Det finnes vel en mengde enkle gratis FTP-Servere som er bra nok om man ikke er så opptatt av sikkerhet. Men dersom den bare skal brukes på lokalnettverk er Microsoft-Nettverk klart den enkleste og mest behaglige måten.

 

Hvis du begynner å dille med FTP så kan du jo like godt bruke webhotellet ditt.

Lenke til kommentar

Jo, nå har jeg lagt inn PHP, og det funket fint!!

Takker så mye for hjelp.

 

Men så et spørsmål angåendes PHP;

Hvordan kan jeg lese inn fra en txt fil?

Eller eventuelt en måte å bytte ut noe i en txt-fil på...

Si at jeg har en fil det står f.eks.

 

ABC;1;

BCA;2;

 

Så ønsker jeg å øke ABC med 1, altså endre 1'eren til 2.

Er det mulig å bare bytte den ut?

Eller så må jeg ha en kommando som leser det inn,

og så skrive det til filen igjen med fputs();

Lenke til kommentar

korrekt, og feil.

 

fopen(det som skal åpnes, modus);

ex. fopen('fil.txt', r); //du kan bare lese fra fila, ikke skrive

modus :

r'	Open for reading only; place the file pointer at the beginning of the file.  
'r+'	Open for reading and writing; place the file pointer at the beginning of the file.  
'w'	Open for writing only; place the file pointer at the beginning of the file and truncate the file to zero length. If the file does not exist, attempt to create it.  
'w+'	Open for reading and writing; place the file pointer at the beginning of the file and truncate the file to zero length. If the file does not exist, attempt to create it.  
'a'	Open for writing only; place the file pointer at the end of the file. If the file does not exist, attempt to create it.  
'a+'	Open for reading and writing; place the file pointer at the end of the file. If the file does not exist, attempt to create it.  
'x'	Create and open for writing only; place the file pointer at the beginning of the file. If the file already exists, the fopen() call will fail by returning FALSE and generating an error of level E_WARNING. If the file does not exist, attempt to create it. This is equivalent to specifying O_EXCL|O_CREAT flags for the underlying open(2) system call. This option is supported in PHP 4.3.2 and later, and only works for local files.  
'x+'	Create and open for reading and writing; place the file pointer at the beginning of the file. If the file already exists, the fopen() call will fail by returning FALSE and generating an error of level E_WARNING. If the file does not exist, attempt to create it. This is equivalent to specifying O_EXCL|O_CREAT flags for the underlying open(2) system call. This option is supported in PHP 4.3.2 and later, and only works for local files.

Lenke til kommentar

Ja...

Da har jeg et problem her..

Har en fil som bland annet inneholder en "variabel" som heter pt.

Slik står den skrevet: pt1

Det vil da si at denne inneholder verdien 1.

Så ønsker jeg å øke den med 1.

Da bruker jeg da følgende;

<?php
function remove_from_file($filename,$string_r,$string_nr,$check)
  {
      //Open the file
      $handle=fopen($filename,"r") or die("Error opening file");
      //read it
      $content=fread($handle,filesize($filename));
      fclose($handle);
      //remove what we want to remove
      $newcontent=str_replace($string_r,$string_nr,$content);
      //delete the old file
      unlink($filename) or die("Error deleting old file");
      //create it
      $handle=fopen($filename,"a") or die("Error creating file");
      //write in it
      fwrite($handle,$newcontent) or die("Could not write to new file");
      fclose($handle);
      //do we want to reopen the file to check if content has been written?
      if($check)
      {
 if($content==$newcontent)
 	return false;
 else
 	return true;	
      }
  }

for($x=0;$x=$x;$x=$x+1)
{

$oldpt = "pt".($x);
$newpt = "pt".($x+1);

$yes = remove_from_file("overview.txt",$oldpt,$newpt,true);
if($yes)
{
 exit;
}
}

?>

Sikker en rar måte å gjøre på, men den funker ihvertfall,

men ikke lenger enn til pt sin verdi oversstiger 10.

Da begynner den å øke til 20,30,40, og når den kommer til 100,200,300

osv.

Hva er galt?

 

Edit:

fikk det til nå.

når den ble øket til ti så leste den kun til 1'eren, og nyttet den ut med 2.

at jeg ikke tenkte på det...

 

men et annet spørsmål..

hvordan søke til en fil som ligger i en mappe høyere opp...

feks jeg sitter i localhost/php/ og ønsker å søke en fil som ligger i localhost/pics.

prøvde med cd../pics men det gikk ikke.

 

og et annet spørsmål som egentlig ikke har noe med php å gjøre..

hvordan lage et textarea?

som <input type="text">

prøvde <input type="textarea"> men det gikk ikke.

Endret av <BøNilzen>
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...