Gå til innhold

Feil i oppstart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg anskaffet Mandrake 10.0.

Det såg veldig greitt ut, så jeg hadde lyst til å prøve.

Installasjonen gikk helt fint, men også nå klikker oppstarten.

Jeg har prøvd med alle mulige oppstartsinnstillinger i installasjonen, både med Grub og LILO.

Kommer ikke fram til valg av OS engang.

Med LILO kommer det fram "L 99 99 99 99 99 99" (osv veldig langt nedover), og alt stopper.

Med Grub kommer det bare fram "GRUB", heller ikke der skjer det noe mer.

Hva kan være feil, og hva må gjøres?

Lenke til kommentar

Den klassiske defensive måten å installere bootloaderen på ved dual-boot med Windows, er å legge den på Linux-rotpartisjonen, og så la Windows- loaderen sparke den i gang. Det kan være litt ekstra jobb, men har pleid å være helt sikkert. Du må dd'e over boot-image og redigere boot.ini - se den store FAQ-tråden. Gjenoppretting av Windows MBR er en klassiker her...

 

Hvis du ikke vil installere Mandrake på nytt, må du prøve å boote fra CD'en - det skal være en rescue-opsjon, og jeg håper den fins og funker. Vel inne i Mandrake må du installere Grub (el LILO) på rotpartisjonen, det tryggeste vil være å få lagt inn pakka som lager bootfloppy - det er ikke lenger noe standardvalg - og sjekke at alt går bra med booting og kjøring av installasjonen. Så setter du opp booting som forklart i FAQ'en.

 

Hvis det er mer kluss, ville jeg sjekka CD-leser/media/hardware, f.eks ved å prøvekjøre Linux fra Mandrakes Live-CD eller Knoppix 3.4 eller noe annet levandes. Du har jo forsåvidt kjørt Linux under installasjonene, men i en svært begrensa versjon. Lykke til!

Lenke til kommentar

Ser ut til å kunne hjelpe bra FAQ-tråden ja, men såvidt jeg husker, så er det bare ett sted i installasjonen jeg får lagd oppstartsdiskett. Og det er der jeg skal velge i hvor oppstareren skal installeres, i rootpartisjonen osv, eller diskett.

Først velge diskett, så restarte installasjonen, og velge rootpartisjonen etterpå?

Har ikke peiling på om dette blir det samme.

 

 

Forresten, senere kommer det hvor jeg skal installere LILO/Grub.

Skal jeg da velge /dev/hda, /dev/hda6 (hvor Linux ligger) eller /dev/fd0?

 

 

Får ikke fikset den bootsect.lnx greia.

Når jeg skriver "mount -t msdos /dev/fd0 /mnt" og trykker enter kommer det bare fram noe om at msdos ikke støttes eller no.

"cp /bootsect.lnx /mnt" og "umount /mnt" går det, men når jeg setter inn disketten i Windows, er den tom.

Endret av AFireInside
Lenke til kommentar

Jah, nå fant jeg ihvertfall ut at det ikke var noe spesielt galt med installasjonen.

RedHat 9.0 var det første jeg prøvde, det gikk fint den gang.

Prøvde igjen nå, som jeg gjorde det sist, men, samme problem som med Mandrake.

Da er det vel kanskje XP'en det er noe galt med?

Har forøvrig 2 Windows partisjoner nå (NTFS), og 2 Linux (Ext3 og Swap), første gangen hadde jeg bare 1 NTFS.

Vet ikke om det har noe å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke MÅ ha NTFS på Windows-partisjon 2 og ikke MÅ ha filer >4 GB der, hadde du trolig gjort ting enklere for deg sjøl ved å konvertere Win#2 til fat32. Da skulle du kunne legge alle fellesfiler der, f.eks bootsect-fila. (Før den kopieres videre, den bør ligge i samme katalog som boot.ini.). (Har foreløpig ikke testa sambruk med Linux/XP sjøl, men det har funka greit i alle andre Windows-varianter). Aner ikke om dette med to NTFS-partisjoner kan bidra til problemene dine, men det skulle ikke forundre meg om MS har lagt inn noe ruske-funksjonalitet for å gjøre samlivet med andre OS vanskeligere. Andre rapporterer iallfall også om problemer med XP.

 

Mounte diskett: Du skal bruke mount -t vfat /dev/fd0 /mnt/floppy -o umask=0. (Eller hva device og mount-pkt heter hos deg, umask=0 er mest som sikkerhetsforanstaltning.) Bootsect-fila di har trolig blitt kopiert til mount-punktet, må slettes derfra. Istedenfor diskett kan du bruke hvasomhelst som kan mountes i begge OS, f.eks USB-penn.

 

Du bør velge /dev/hda6 for installasjon av bootloaderen, og så dd'e derfra til diskett. I Mandrake 10 må du visst installere ei egen pakke for å lage oppstartsdiskett - jeg har aldri fått egen oppstartsdiskett som valg når bootloaderen installeres på HD. Har ikke testa om gamle Linux-triks for å lage bootdiskett fortsatt funker.

Lenke til kommentar

Jeg MÅ ikke ha NTFS på partisjon 2, men når jeg prøvde med FAT32 klikket hele driten og Windows ville ikke starte.

Mount-pkt har jeg ikke peiling på hva er, ikke dd'e heller.

Siden pakken ikke ligger i installasjonen så er jeg altfor noob til å klare å installere den på en annen måte.

Tror jeg driter i Linux til jeg får kvitta meg med dette helvetes Fujitsu Siemens-vraket av en PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...