Gå til innhold

Kondensatorer ødelagt ?


xcomiii

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt store oppstartsproblemer et par dager, sjekket jeg HK. Det ser ut som om 7 kondensatorer har begynt å lekke, ser ut som de ruster på toppen. Regner med at de er ødelagt, er det bare å bytte de og lodde på nye?

 

Det merkelige er at når jeg skrudde ned hastigheten på CPU, så fungerer den. Justerte ned fra 933 Mhz til 840 og har et MSI D694 Pro HK.

 

For et par måneders tid, hadde jeg og samme problemet. Løsningen her var å ta ut CPU nr 2 (dual HK). Kan det tenkes at problemet den gang og skyldes ødelagte kondensatorer?

 

Og til slutt, hvor får man kjøpt sånne ting? :p

 

Ser forresten ut som om 300 GB er gått rett i dass og, etter at maskinen begynte kødde.. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke bare Msi som har hatt dette problemet.

 

Hadde et Abit kort engang som hadde akkurat det samme at kondesatorene begynte å lekke, sikkert flere produsenter som har hatt dette problemet også.

 

Hovedkort av nyere dato 1-2 år tror jeg har brukt kondensatorer av bedre kvalitet så man slipper dette problemet.

Lenke til kommentar
Er ikke bare Msi som har hatt dette problemet.

 

Hadde et Abit kort engang som hadde akkurat det samme at kondesatorene begynte å lekke, sikkert flere produsenter som har hatt dette problemet også.

 

Hovedkort av nyere dato 1-2 år tror jeg har brukt kondensatorer av bedre kvalitet så man slipper dette problemet.

Det stemmer sikkert det du sier, men i de tilfellene ble det bekreftet av produsenten og man rettet på problemet med å produsere nye friske kort og bytte ut kortet til de som var rammet av problemet.

 

MSI lager i følge artikkelen dårlige kort selv om de er klar over problemet. Og det er svært klanderverdig etter mitt syn.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

hmmm, du har nokk vert litt uheldig her, men det er ofte at det er gode grunner til at kondensatorer blåser (forresten, har kondingene fått "løfta på hattn"......)

kondensatorer (elektrolytter) i forbindelse med prossesoren er beregnet på å glatte bort eventuelle rippel i speningen (ugjevnheter), og kan blåse grunnet f.eks mye rippel fra strømforsyningen, varm spenningsregulator på hk, høg omgivelsestemp, eller rett og slett for høg spenning (spesielt i peak)..... jobber daglig med elektronikk, og ville nok ikke turt å prøve skifte di kondisan... tenk etter, du har nok et 6 eller 8 lags printkort, og skal du lodde på d må du koke tinn inn slik at du fyller loddehullet perfekt,,,, ikke bruk tinn med fluss i i hvertfall

 

anyway,, synd,, fint hk :no:

 

tips : stor strømforsyning og kjøleribbe på spenningsregulator på hk!!! :!:

Lenke til kommentar

xcomiii:

 

Prøv å få byttet kortet snarest. Hvis du vil gamble med lodding så gjør du det på eget ansvar.

 

Har du kvitteringer og mulighet til å klage, ville jeg prøvd dette først. Fører dette ingen vei, så er eneste muligheten å bytte kortet.

 

Det er ikke bra hverken for helsa eller PCen å sitte med tanken på at hovedkortet kan ta knekken på andre komponenter. Og det kan da umulig være fristende å sette inn et 6800Ultra eller X800-kort på det hovedkortet der?

 

Dessuten må du regne med at det er flere svake komponenter på hovedkortet nå enn da det var nytt. På grunn av kondensatorenes endring av egenskaper.

 

Disken din på 300GB har røket også sa du? Det peker jo i samme retning men det er jo ikke 100% sikkert at hovedkortet er skyld i dette men... :whistle:

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding:)

 

Merkelig at det skjulle skje med mitt etter bare 2-3 år. Har alltid hatt ekstra vifter og en kvalitets strømforsyning. Og i tillegg har jeg alltid hatt UPS (Line-Interactive), slik at spenningen burde være stabil nok... Men men, jeg får heller kjøpe meg en så og si ny maskin, bare synd jeg må vente til september, da jeg må ha dual opteron, og det er jo ikke så veldig billig.... :cry:

Lenke til kommentar

Sykt at de kan montere på så dårlige kondensatorer på hovedkort, skulle vært tvinget til å bruke høykvalitets komponenter på PC hardware. Har hatt 2 hovedkort med sprengte kondensatorer på, et fra Epox (8rda+) og et fra AOpen (ak47pro A eller noe sånnt tror jeg det var)

Lenke til kommentar
Sykt at de kan montere på så dårlige kondensatorer på hovedkort, skulle vært tvinget til å bruke høykvalitets komponenter på PC hardware. Har hatt 2 hovedkort med sprengte kondensatorer på, et fra Epox (8rda+) og et fra AOpen (ak47pro A eller noe sånnt tror jeg det var)

Mulig at det har gått bra under testing av de nye kortene kanskje... og så har de tatt den konklusjon at B-komponenter er bra nok. Dette gjelder nok de fleste produsenter vil jeg tro under en testfase. Det senker prisene og man blir konkurransedyktige.

 

Men hovedsaken er at de retter feilen på fremtidige kort og at de som er rammet av det får nytt kort som fungerer.

 

Men å produsere kort man VET ikke holder mål, er utenfor min forståelse hvertfall. De burde hatt milliard-bøter for sånn kullsvart virksomhet.

 

Dette gjelder garantert ikke alle kort de produserer men man kan saktens bli skeptisk til en sånn produsent når man leser artikkelens innhold.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...