Gå til innhold

Nytt hovedkort, cpu og ram

Broseen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bruke under 3000 kr på dette. Kan dere hjelpe meg med forslag. Jeg har lite peil på hva som er kompatibelt ol. :blush:

Fra før har jeg bestemt meg for Radeon 9600 skjermkort. Jeg har også Mist Silent Twin kjøler, og det hadde vært kjekt å kunne bruke denne. Men dersom ytelsen blir vesentlig bedre med en annen type cpu, så kan jeg nok spandere på meg en ny kjøler også.

Og ja, jeg ikke glad i støy. Kjekt om vifta på hovedkortet behersker seg. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

AMD Athlon XP 3000+ 2.167MHz /333MHz

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2,5

På ca 2800-2900,- et sted.

Skrevet

Psdata har sitt lagersalg og komplett sitt demo--->hovedkort, hvor du kan finne hovedkort til en billig penge.

Har selv kjøpt et Aopen nForce2 ultra400 for 163 kr hos psdata som så helt nytt ut pluss 4 andre som-nye-kort for en slikk og ingenting. :yes:

Skrevet (endret)

Har ikke kjøpt 9600 ennå nei, hadde jo vært kjekt å få litt mer for pengene. Er det HK bra saker altså? Og vet noen om vifta på skjermkortet bråker mye? Liker ikke bråk, var derfor jeg ville kjøpt 9600 uten vifte.

Endret av Broseen
Skrevet
Fra demosalget til komplett kan du fiske opp dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118398&view=detailed

Har du ikke et 9600 kort enda, har komplett et demobrukt til en fin pris her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124011&cks=PRL

Da trenger du jo etterpå bare en AMD prosessor til socket A og minne.

Flott oppsett du kom med der. Støtter det, og en Athlon XP2800+ prosessor, som du klokker til 3200, og du har en knallcpu.

Forøvrig det beste overklokkingskortet du får til Socket A, etter min mening. Hadde en 2500+ på 2,53ghz.. Stabilt, på luftkjøling.

Men skal du ikke klokke, kjøper du et Asus A7N8X Deluxe v2.0. Er vel det mest stabile kortet du får til Socket A. Også dette kan helt fint dra en 2500/2600/2700/2800+ til en 3200 :)

Så valget er opp til deg. Ville kjøpt en billigere prosessor og heller klokket litt..

Er enkelt.

Ang minne så er jo Corsair Value S 3200 minne et godt valg, men det er jo TwinMos og..

Skrevet

Har ikke surra så mye med overklokking egentlig. Ønsker jo å bruke Mist Silent Twin kjøleren min også. Den er vel ikke spes godt egnet til overklokking, og det begrenser vel hvor kraftig prossessor jeg kan ha også?

Skrevet

Minne:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

- Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

For kr: 825,00

Hovedkort:

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

- nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN

For kr: 825,00

Cpu

AMD Athlon XP-M 2400+ ( 266 MHz ), L2 512 kB

For kr: 789,00

Minne og HK hos netshop: 1650,-

Cpu hos Itbutikken: 789,-

Totalt: 2439,-

+frakt

Cpuen klokker du opp til en xp3200 (eller mer)

Da har du en stille cpu til kontorarbeid(uklokket) eller en racer(klokket) til en billig penge

Skrevet

Som sagt så klokker jeg ikke spes mye.

TwinMOS PC3200 er blitt nevnt mye her på forumet, så blir nok det minnet hvertfall.

Vil gjerne ha flere forslag til HK og CPU.

Skrevet

Vel som hk har vi jo det vi har anbefalt tidligere videre følger resten.

CPU: AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM Siden du ikke ønsker å overklokke så mye er nok dette et bedre valg enn en lavere cpu som klokkes, fordelen er jo at man beholder garantien. (Trenger du ny kjøler kan du jo kjøpe Boxed versjonen som er ferdig med kjøler)

Minne: Ja her ser det ut som om du allerede har bestemt deg.

Skrevet

Ja det var det da. Jeg vet ikke hvor kraftig prosessor jeg kan ha med Misten. Isåfall går jeg muligens litt ned på prosessoren om jeg kan bruke den kjøleren.

Skrevet

Er den ja, har de to som stod på da jeg kjøpte den. :) Da kan jeg gå ned litt på prossessoren da. Det begynner å ta form her. :w00t:

Er disse Athlon 64 prossessorene noe å ta en titt på?

Skrevet
Er den ja, har de to som stod på da jeg kjøpte den. :) Da kan jeg gå ned litt på prossessoren da. Det begynner å ta form her. :w00t:

Er disse Athlon 64 prossessorene noe å ta en titt på?

64 bits prossesorene er nok verd en kikk, men systemet vil nok bli noe dyrere da i og med at disse trenger egne hk, med enten socket 754 (billig), 939 (dyrt) (+noen få til 940). Så hvis du skal ha amd 64 er nok en 754 det beste å gå for siden en 939 cpu koster fra 4000 og oppover.

Forslag til s754 oppsett:

HK: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301393&cks=PRL

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300207&cks=PRL

PS: (kan jo være at kjøleren din ikke passer disse socketene, så da kan det jo være nødvendig med ny kjøler også.)

Skrevet
Vil dette gi vesentlig bedre ytelse? Kan jeg bruke lik ram som til det andre?

Ytelsen vil nok bli bedre med en 64bits prosessor, samtidig er nok dette også mer fremtidsrettet i og med at windows 64bit også kommer ut snart.

Sannsynligvis kan du bruke det samme minnet som på 32bits systemet, med akkurat på dette temaet er det mange diskusjoner på forumet så det er jo bare å søke litt rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...