Gå til innhold

PC til ca 12000,-


Anbefalte innlegg

Nå er det duket for ny PC, men jeg er innmari i tvil om hva jeg skal velge.

Kan noen hjelpe?

 

En som hjelper meg litt med data skulle lage et oppsett som var bra i forhold til pris/ytelse. Det så slik ut:

 

Corsair TWINX512-3200 DDR-DIMM 512MB Kit w/two matched CMX256-3200 DIMMs

 

Western Digital Caviar 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Chenbro Gaming Box Black/Orange 350W ATX12V SPI PSU, with PFC, PC61166

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

 

Samsung 19" CRT Syncmaster 957P TCO99 Skjerm

 

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 256MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Full-Retail

 

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

 

Logitech OEM Cordless Desktop Opt. Black Trådløst tastatur/mus, USB&PS/2,Bulk

 

Microsoft Windows XP Home Edition Programvare Norsk OEM

 

Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid

 

Prisen på dette er 11699,- inkl mva og levert hjem. Ser det ok ut?

 

Hvis jeg skulle tenke ut noen oppgraderinger ville det vært Logitech MX510 mus, 1024MB (2x512MB) av samme type RAM og enten Radeon 9800PRO eller Radeon X800PRO.

 

Jeg lurer også på om CPU'en er bra. Jeg har lest og hørt mye både bra og dårlig om den. Er en AMD i samme prisklasse bedre?

Hvis jeg bytter ut CPU må jeg jo også bytte HK, noe jeg ikke vil siden dette HK'et ser veldig bra ut.

 

Angående skjermkort er det enten 9800PRO eller X800PRO. Bør jeg kjøpe 9800PRO nå og heller oppgradere til X800PRO når jeg får mer penger eller bør jeg slå til med X800PRO med en gang? Er også GeForce 6800 noe jeg bør vurdere?

 

1024MB RAM regner jeg med er bra nok. Hvis dere har noen kommentarer til den typen RAM så bare kom med de ;)

 

Logitech MX510 er jeg forelsket i, så den er grei :love:

Endret av Peprepupp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde valgt en NW CPU framfor en Prescott. Selv om Prescott har dobbelt så mye cache som NW, går mye av vinninga opp i spinninga for å si det sånn. Dessuten blir den mye varmere, og det er ikke (så vidt jeg vet) mange programmer som støtter de nye SSE3 instruksjonene.

 

Jeg hadde lagt på noen hundrelapper for å få Radeon 9800 Pro, da det kortet har en mye pris/ytelse enn det skjermkortet du linket til. Selv om det er 256Mb minne på det 9600 kortet, så er et 9800 Pro med 128Mb minne bedre.

 

Dersom du skal handle på komplett.no:

CPU

Skjermkort

Lenke til kommentar

Glemte visst de med tastatur. Keytronic KT2001 Pro er knall tror jeg... Men tastatur er ikke det viktigste. Merker man stor forskjell på 512kb cache og 1024? Jeg er ingen heftig overklokker så jeg tror ikke jeg skal overklokku cpu'en. Hvis jeg har kabinettvifte og god CPUvifte så går det vel fint med Prescott?

Lenke til kommentar
Hvis jeg har kabinettvifte og god CPUvifte så går det vel fint med Prescott?

Jo da, det skulle gå fint det. Men jeg ser ikke noe poeng i å bruke masse penger på kjøling til Prescott, når du like fint kan bruke en tilsvarende NW CPU med standard vifte. De er jo ganske lik i pris, og da det ikke er noe ytelsesfordel med Prescott er ikke det verdt det!

Lenke til kommentar

Hei

 

1. Jeg ville valgt en AMD 64 CPU

2. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta en IDE/ATA hardisk og IKKE s-ata det er masse styr å få den instalert, velg en IDE disk fra maxtor så får du ATA 133.(Jeg har hatt masse problemer med min western digital 200gb serial ata disk)

 

3. Corsair XMS ram det er den ultimate spille rammen! ( har en kammerat som har samme systemet som meg men 1024 mb value ram, jeg har 512mb xms han får 5000 poeng i 3d mark, jeg får 4700, før hadde jeg billig ram twinmos og fikk 4300) jeg kan ikke vente til jeg får 1024 da skul jeg le!!

 

4. skjermkortet er bra, men du kan sikkert få et bedre for ikke så mye mer, men husk saphire fra ATI og Gainward eller ASUS fra NVIDIA dette er de merkene som er anbefalte og mest stabile. har en annen kammerat som har 9800 pro powercolor og vifta hans sitter fast, jeg har også lest om flere andre som har samme problemet, gpu'en blir svidd og man ender med å måtte kjøpe nytt.

 

det var noen tips i allefall!

lykke til med ny pc

 

MVH

 

Strike8

Lenke til kommentar

Mitt forslag (som jeg pers. mener danker ut din venn sitt ;))

Medion 19" CRT MD-1998PB TCO-99 Skjerm, Silver

 

- Miljøgebyr 50 pr stk kommer i tillegg.

Varenr.: 124424

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 1395 1395

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Varenr.: 122682

Lagerstatus: 100+ stk på lager 910 910

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

 

Varenr.: 300323

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1294.99 1294.99

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

 

Varenr.: 122903

Lagerstatus: 1 stk på lager 1650.01 1650.01

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Thermaltake TR2 M6 (K8) Opteron/Athlon64 A4006D Socket 745/940 AMD 3400+ 21dbA

 

Varenr.: 121157

Lagerstatus: 500+ stk på lager 175 175

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

 

Varenr.: 122901

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager) 1795 1795

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Keytronic Tastatur KT2001 PRO PS2 (Norsk Versjon) Retail

 

Varenr.: 118888

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 191.1 191.1

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern

 

Varenr.: 100727

Lagerstatus: 2000+ stk på lager 135 135

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Logitech MX510 Optical Mouse USB & PS-2, Retail

 

Varenr.: 124147

Lagerstatus: 100+ stk på lager 395 395

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

 

Varenr.: 122609

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 639 639

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

 

Varenr.: 113518

Lagerstatus: 100+ stk på lager 829 1658

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Chenbro Gaming Box Black/Orange 350W ATX12V SPI PSU, with PFC, PC61166

 

Varenr.: 120090

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 905.44 905.44

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Totalt: kr. 11.194,- @ www.komplett.no

 

Legg merke til at det er 2 x 512MB

Endret av pain
Lenke til kommentar
4. Skjermkortet er bra, men du kan sikkert få et bedre for ikke så mye mer, men husk saphire fra ATI og Gainward eller ASUS fra NVIDIA dette er de merkene som er anbefalte og mest stabile. har en annen kamerat som har 9800 pro powercolor og vifta hans sitter fast, jeg har også lest om flere andre som har samme problemet, gpu'en blir svidd og man ender med å måtte kjøpe nytt.

Dette var fQrste versjon av kortene fra PowerColor, de hadde en elendig vifte. NA er kortene 100% identiske, ogsA viften

 

 

 

Beklager forresten 3 poster pA rad, EDIT er no drit ;)

 

Og for A plage deg enda mer strike, sA er det ikke sA stor forskjell pA RAM, sA lenge du ikke skal overklokke. enig med deg hvis han skal OC, men hvis ikke, mener jeg at TwinMOS PC3200 2 x 512MB skal holde, dette har jeg og fungerer VELDIG fint. Med et budsjett pA 12k vil jeg heller anbefale A legge mer vekt pA CPU-kraft osv isteden for overklokkings RAM/unOdvendig dyr RAM.

Endret av pain
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha Twinmos RAM. BASTA. CDbrenner tar jeg fra gamledataen. Trenger ikke noen store greier der.

 

Har noen gode argumenter for om jeg burde velge AMD eller P4? Jeg vet at mange mener AMD er best til spilling, men er det noen som vet om noe mer?

 

Lurer også litt på det med 9800PRO i forhold til X800PRO. Noen som vet noe?

 

Er kanskje litt uklar men klokke er 00.55.

 

Takk for svar :thumbup:

Endret av Peprepupp
Lenke til kommentar
Jeg skal ikke ha Twinmos RAM. BASTA.  CDbrenner tar jeg fra gamledataen. Trenger ikke noen store greier der.

 

Har noen gode argumenter for om jeg burde velge AMD eller P4? Jeg vet at mange mener AMD er best til spilling, men er det noen som vet om noe mer?

 

Er kanskje litt uklar men klokke er 00.55.

 

Takk for svar :thumbup:

AMD64 er:

 

* Mer fremtidsrettet (64bit) (selv om socket 754 ikke er fullt sA fremtidsrettet)

* Bedre til spilling

* KjQligere (?, skal ikke love noe her...)

* Billigere

 

EDIT: Da fjerner du DVD-brenneren jeg satt opp...

Endret av pain
Lenke til kommentar
Innen den tiden det kommer ferdige versjoner av XP til 64-bit (Longhorn) tror jeg P4 har kommet med en 64-bits prosessor, men du sier noe...

 

Skal snakke litt mer med datafyren i morgen (i dag blir det visst). Tusen takk for at jeg får hjelp!!

Men 64bit nA er jo uansett ingen ulempe :p

Vis han mitt forslag - dvd-brenneren, og si: "JA, KA DU TRUR?"

Hehe ;)

Da tar jeg kvelden her i Kroatia, snakkes imorra da vettu, snakk med han datafyren da :yes:

 

EDIT: Forferdelig skriveleif

Endret av pain
Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje satset på AMD 64 fremfor Prescott.

 

Så er jeg en liten sån GFX freak så ville klart ha satset på X800 PRO fremfor 9800 pro ;)

 

Angående Tastatur/mus, jeg vet ikke hva som er målet med pc'en, men jeg ser for at det er gaming den skal brukes til. I så fall ville jeg ikke ha et trådløst tastatur :p

Lenke til kommentar

Datafyren er på ferie til onsdag eller torsdag.

Eneste jeg er i tvil om nå er prosessor og hovedkort. Er veldig usikker på om jeg skal velge P4 eller AMD64. Liker hovedkortet han foreslo, men egentlig har jeg lyst på AMD64. Selvfølgelig er det jo prosessor som er viktigst, så vi får se hva det blir til.

 

Sier fra på torsdag eller onsdag hva som skjer, kanskje tidligere og. Hvis noen vet om noe viktig så er det bare å si i fra. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...