Gå til innhold

skjermkort med støtte for widescreen tv-out


Anbefalte innlegg

Har nyere skjermkort støtte for widescreen TV-out? Jeg har en htpc med et gammelt skjermkort, men det gir kun 4:3 bilde på TV'n, noe jeg selvsagt ikke ønsker. Noen som har tips om hva slags skjermkort man må ha? NB! kun til 2D applikasjoner/film, det er ikke nødvendig med gode 3D-funksjonaliteter. Jeg ser det finnes tv-kort for plasmaskjermer, men de ser ut til å være laget spesielt for én type skjerm, evt. støtter kun én produsents skjermer. Dessuten har vel plasma en annen oppløsning enn crt- tv?

Endret av gunlovin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

PAL og NTSC systemet er 4:3 og det er komplett umulig å sende ut dette signalet som 16:9 vi en TV utgang. Hvis du har komponent utganger å bruker et HDTV signal så vil det være 16:9 men da trenger du en Pioneer Plasma eller projektor for å takle dette.

 

Du kan oppnå anamorfisk 4:3 med å velge strekking i DVD spilleren, men fortsatt vil det være 4:3.

Lenke til kommentar
Alternativt mener jeg at Powerstrip skal kunne klare noe slik. At man da lager en profil for skjerm #2 (TV-en) som har 720xblabla pixler.

Virker powerstrip med ati-kort?

 

Htpc'n er kun et prøveprosjekt jeg har satt opp med en gammel pc (PIII866mhz, 512MB SD-RAM, ATI rage pro, etc) foreløpig, og har ikke kostet på den noe ennå. Har prøvd MythTV og kjører nå myHTPC. HDTV er litt fjernt fra virkeligheten her i Norden ennå, så kommer nok ikke til å investere i utstyr til dette nå.

 

Men jeg skal prøve showshifter, og se hvordan det fungerer.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...