Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil med kjølevifte


Anbefalte innlegg

:hmm:

Har et problem med radiatorvifta.

Den slår ikke inn når temperaturen stiger(bilen bakker).

Har funnet ut at det mulig kan være en jordfeil.

Saken er at jord kommer til termobryteren på radiatoren...(svart ledning), som ved en viss temperatur skal føre jord videre til et relè via en oransje ledning.

Dette relè skal da igjen slå inn og føre jord videre til viftemotor.

Problemet er at jeg måler jord i begge ledningene(svart og orange) når jeg har koblet fra kontakten(med oransje og svart ledning) fra termobrytern og koblet fra relèet. Da skal det ikke ligge jord i oransje...

Det ligger konstant spennign frem til viftemotor hele tiden..

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått deg riktig:

 

Du har pluss frem til viftemotor, dermed skal du ha pluss inn på rele'et (klemme 30), med jord på andre siden(klemme 87). Du skal ha pluss inn på rele'et (klemme 85), pluss ut fra rele'et (klemme 86) på orange ledning og inn på temp.bryteren, og jord på svart ledning på temp.bryteren. Dette gjelder når vifta ikke går. Når vifta går, skal du ha minus på klemme 30, 87 og 86, og pluss på klemme 85. Det kan være at klemme 30-87 og 85-86 er omvendt av hva jeg sa.

Håper att dette kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Går viftemotoren hele tiden?

 

Hvis du får jord i den oransje ledninga, er det vel termobryteren som er brent i "kontakt" posisjon.

 

Hvis du rykker ut den oransje ledninga og vifta stopper, bekreftes teorien min.

...Hvis ikke, er nok relèet brent.

 

Edit; velkommen til forumet.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Overtok bilen i fjor.

Da sa han som jeg kjøpte bilen av at de hadde skiftet dynamo...og etter det hadde vifta sluttet og funke kan jeg huske han sa.

Har testet releet, og det funker.

Til kontakten til termobryteren(som jeg kan koble fra) mener jeg jord kommer gjennom en svart ledning..fra gods

Som igjen går videre gjennom oransje ledning til et relè.

Men så er spørsmålet skal det være jord i både oransje og svart. (måler jord i begge)

Grunnen til at det er termobryter er at den skal føre jord videre gjennom oransje etter en viss temp. mener jeg...Men det er jord i begge etter jeg har koblet av kontakten på termobryteren OG relèet.

Har også hørt at det går ann og legge en bit ledning og "korslutte" mellom svart og oransje, da skal det bli kontakt og releet skal slå inn vifta.

 

På releet står det 1,2,3,4,5

3 = rød(+)

4 = brun

1 = gul (skal føre jord videre?)

2 = oransje

5 = midten (skal føre + videre?)

 

Rellet er oppbygd slik:

3----4

5

1----2

 

3 ligger på nr. 4 i "død posisjon"

Når releet slår inn kobles 3 til nr. 5.

Da skal det bli forbindelse i 1 og 2.

Altså jorden går videre når releet slår inn..

 

Er dette riktig..?

 

 

 

Bilen jeg har er forresten en Renault 19 TXE 90mod.

Endret av carlsberg
Lenke til kommentar

Termobryterens jobb ligger i navnet, den skal gi strøm videre til vifta når kjølevannet når en gitt temp.

 

Gir termobryteren strøm videre uansett temp, er den ødelagt.

...Uansett om det er + eller -.

 

Men får du jording når du har løsnet ledninga fra termobryteren, ligger problemet i releet eller vifta.

Lenke til kommentar

Har muligens funnet problemet...

Det har være byttet dynamo til en uorginal til min bil.

Fant en kontakt med gul og hvit ledning som etter koblingsskjema skal være på dynamo. Gul på (+) til tenningabryter og hvit skal videre til styreenheten. Når jeg vrir om tenninga er det spenning i gul.

DENNE er altså ikke på!

Har sjekket og denne kontakten går ikke inn på denne dynamoen.

Ergo jeg må muligens ha en orginal dynamo...tror jeg.

Siden den går på styreenheten kan det kanskje også forklares siden jeg mangler i tillegg oljetrykk,oljelampe og diverse ting på kjørecomp. (som gjennomsnittsfart, forbruk osv).

 

Her er et bilde som kan hjelpe

 

 

Noen formeninger?

Er jo kanskje innlysende at det er noe galt der...siden den kontakten ikke er på.

:hmm:

 

_________________________________________________________________

Ikke post så store bilder, legg ut linken til det.

Brukere med f.eks. ISDN bruker laaaang tid på å laste ned slike bildestørrelser.

 

-Moderator-

Endret av Opus
Lenke til kommentar

yeps, det er sant det du sier!

 

Det skal være +12 likespenning ut av de punktene på dynamoen. Men, orginaldynamo er dødsdyrt.. ta heller og "stjel" +12volt fra noe annet i systemet, sparer deg for en masse penger..! Men, kommer ann på bilen seff...ser du har en kjørekomputer der..den liker ikke "selvmekk" når d kommer til elektrisk :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har målt dynamo. Ene i gods og andre på plussen på dynamo

Der diode-testet jeg + på dynamo og da piper måleinstrumentet(fluken).

Skal det være kontakt mellom gods og pluss på dynamo? Mener dette er feil...Målte plussen på varsellampa fra dynamo og målte jord i den også. Hva kan være galt? Bilen går som den skal og lader som den skal. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...