Gå til innhold

Ny PC fryser!


aCa

Anbefalte innlegg

Akkurat satt sammen en ny Pc bestående av

AMD 64 3000+

Epox 8KDA+

3x Corsair Value 3200

PoV Geforce 6800GT

Antec Sonate kabinett med 380W PSU

NEC DVD brenner

 

Problemet er at PC'en fryser sporadisk. Skjer ikke vledig ofte, men skjer innemellom. Virker ikke som noen av komponentene går varme. Kan det være for liten PSU til grafikkortet? Jeg har ikke peiling, driver å prøver å leter etter akkurat hva som forusaker frysingen med det har både skjedd under 3D tester og i windows under oversføring av filer på nettverket mitt. Vet ikke hva det skyldes... men som sagt det virker ikke som noen av komponentene er for varme. Jeg har også kjørt en memory test uten noe problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du flasha bios? Lasta ned de siste driverne til chipset/skjermkort osv? Strøm har du i massevis. Antec lager bra strømforsyninger

Har ikke funnet noe ny bios på epox sine hjemmesider.

 

Detonator driverene til gfx kortet som følger med er Version 61.21. De jeg har funnet på nettet har ikke fungert. De passer ikke til 6800GT ser det ut til, bare eldre modeller.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv, med amd64. AMD har visst innrømmet at dem har en feil i minnekontrolleren eller noe. Løsningen hos meg var å skru opp volten på minne med 0.1V. Dette løste alt. Maskina er stabil som aldri før. Hjelper ikke det, prøv 0.2V økning. Om du ikke vil øke spenninga på minnet, kan du redusere hastigheten på Minne fra 400MHz(200) til 333MHz(166), dette skal visst også hjelpe.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
guru3d... vil det si at det ikke er offisielle drivere? :)

 

Jeg får eventuelt se om jeg tør å røre på volten til minne brikkene, men jeg har ikke lyst å skru ned på hastigheten på dem :)

Linken viser til ForceWare 61.72 Windows 2000/XP WHQL,

altså godkjent av microsoft.

Har samme skjermkort som deg, og de driverne fungerer som de skal. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd de nye grafikkort driverene nå, men pcen fryser fortsatt. Jeg tar nå å prøver på 0,1 høyere volt på minnet så får vi se hvordan det går. Har aldri gjort det før, men det kan stemme det er 2,6V jeg skal skru den opp på ikke sant?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg tar ut den tredje minnebrikken så fungerer maskinen glimrende... men LITT kjedelig at jeg ikke får brukt all minnet jeg har kjøpt da. Tror dere det er hovedkortet, minne eller prosessoren som skaper problemer? Jeg mener kan jeg håpe på bios oppdatering på hovedkortet som fikser dette eller må jeg ma ta det som en "lost case" og leve videre med mine to minnebrikker...

 

Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Litt offtopic: Ja, varme har vert et problem hos meg to ganger. Klassisk at ledninga kjem borti vifta og stopper den. Så tar det litt tid, alt etter ka cpu, så begynner det e å lukte varm pc (på den eine då).

 

Trur min palomino har overskridd 100 grader, mens xp-m-en kom opp i 90 eller noke sånt med massiv overklokking og ingen vifte. Under at eg ikkje har ødelagt noke enda :p

 

Men for å vere seriøs, sjekk alle hovudkomponenter for varme: Skjermkort, cpu, chipset, ram osv. Det Kan vere kjølefeil eller noke i den duren, og det er alltid like kjedelig å oversjå sånt.

Endret av brukernamn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...