Gå til innhold

Defekt Bios chip på bærbar IBM.


Anbefalte innlegg

Den bærbare maskinen streiket for et par dager siden, en IBM t20, p3, 700mhz. Den er jo ikke det største tapet, men blir mye brukt på fototur med digitalt utstyr.

 

Feilmeldingen er: ERROR 175 bad crc1, srop POST task. På ibms nettsider står det at error 175 er en "system board" feil. Er dette hovedkortet?

 

Jeg ringte IBM, og de sa at det var bios chippen som var ødelagt. De sa at hele hovedkortet må skiftes. Siden dette er en gammel datamaskin ønsker jeg ikke å betale dyrt for å få den reparert.

 

Så derfor:

 

1. Er det noen som har en løsning på problemet? Noen som har et hovedkort til t20 liggende?

 

2. Går det an å reparere bios chippen? Eller skifte den? Ibm ville ikke selge meg noen deler. :(

 

3. Hvor er bios chippen på dette bildet? (fra e-bay) fc_1.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å se biosen fra det bildet der. (litt for dårlig oppløsning)

 

Men det skal være fullt mulig å erstatte bios-chip'en. Mulig du må lodde den løs men likevel.. Søk på "IBM T20 replacement bios chip" på google så finner du sikkert en plass å bestille fra.

 

PS. Dårlig service av IBM å ikke kunne selge deg en ny. (Antar PC'n din er over 2 år gammel så du ikke får brukt reklamasjonen uten krangling med leverandøren)

Lenke til kommentar

En bios chip ser sånn ca slik ut: bios.jpg

 

Ikke ALLE er laget slik, men den sitter som regel i en slags sokkel så det blir mulig å løsne den.. Med mindre IBM har vært såpass "lure" at de har lodda den fast da (lure i den stand at dersom noe går galt, "MÅ" den til IBM-Verkstedet for å få årna det.)

 

Det er mest sannsynlig et flatt, rundt batteri i nærheten også.

 

 

(Utseendet kan variere. Du kan jo ta et kjapt søk på google for å se om du finner noe som ligner ;)

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...