Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telio og bruk av analog modem


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har ADSL. Likevel bruker eg av og til eit analogt modem til nokon data (ikkje internet) / fax operasjoner.

 

Vurderer å skaffe med Telio som telefonilevrandør. Nokon som veit om det vil fungere å bruke analoge modem på linja som ein får av Telio? Eg antar at dei bruker ein form for komprimering på linja. Vil eg kunne oppnå like bra hastighet som på ei vanleg analog linje? Kan ein bruke fax? (kan ein bruke analog-modem, så kan ein sikkert det, men eg spør likevel :cool: )

 

Edit: Dette spørsmålet kan misforståes. Eg meiner sjølvsagd ikkje at linja som Telio skal levere blir levert over ei analog oppringd forbindelse til frisurf og liknande!

 

Mvh.

Endret av Green
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analog modem.......går ut fra at du da mener du bruker telefonlinja til å sende fax.

 

Telio leverer ikke egen linje, du bruker bare ADSL linja, på samme måte som når du surfer på nettet. Les på Telio.no så finner du ut hvordan det hele fungerer.

 

Kan nok ikke bruke det analoge modemet på ADSL forbindelsen :)

Lenke til kommentar
Analog modem.......går ut fra at du da mener du bruker telefonlinja til å sende fax.

 

Telio leverer ikke egen linje, du bruker bare ADSL linja, på samme måte som når du surfer på nettet. Les på Telio.no så finner du ut hvordan det hele fungerer.

 

Kan nok ikke bruke det analoge modemet på ADSL forbindelsen :)

Hei!

 

Eg kløna litt med formuleringa mi! Skjønna at det kan misforstås. At eg må ha ei ADSL linje (og då altså med eit ADSL-modem! :) ) eller anna breiband-forbindelse skjønner eg.

 

Det eg meinte var. Kan eg bruke BBS og liknande på den kvaliteten som er på "lyden" av linja, eller er dette så komprimert at det vil ikkje fungere med noko som helst "datalyder".

 

Huff, så klønete å forklare. Håper du skjønner kva eg meiner. Eg ønsker å bruke Telio "linja" til meir enn å prate!

Endret av Green
Lenke til kommentar
Hei!

 

Eg har ADSL. Likevel bruker eg av og til eit analogt modem til nokon data (ikkje internet) / fax operasjoner.

Faks går bra, oppringt samband ala internett skal visstnok ikke gå bra i det heletatt i føle dem som har prøvd, selv har jeg bare testet den med faks.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Eg har ADSL. Likevel bruker eg av og til eit analogt modem til nokon data (ikkje internet) / fax operasjoner.

Faks går bra, oppringt samband ala internett skal visstnok ikke gå bra i det heletatt i føle dem som har prøvd, selv har jeg bare testet den med faks.

Hei!

 

Ja, eg har lurt litt på dette. FAX har vel ein slags hastihet 19 Kbit i sek. eller er det 9 Kbit? Dei som har prøvd modem mot internet og liknande, er det hastigheten som streiker, eller virker det generelt ikkje? Altså klarer dei f.eks. berre å få 22 Kbit i hastighet? Veit du noko om det?

Lenke til kommentar
Ja, eg har lurt litt på dette. FAX har vel ein slags hastihet 19 Kbit i sek. eller er det 9 Kbit? Dei som har prøvd modem mot internet og liknande, er det hastigheten som streiker, eller virker det generelt ikkje? Altså klarer dei f.eks. berre å få 22 Kbit i hastighet? Veit du noko om det?

Det skal visstnok ikke greie og handshake og du får aldri koblet opp, men går du ned i hastighet så funker det sikkert.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det så trenger du en adapter med fax utgang (TeleVoIP selger en slik). Er ikke sikker på om Telio sine adaptere har fax utgang.

Faks er jo bare en analog telefon så man trenger ingen adapter.

Jeg bare refererer til hva som står på sidene til TeleVoIP. Der står det at man trenger en fax utgang for å kunne bruke fax.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det så trenger du en adapter med fax utgang (TeleVoIP selger en slik). Er ikke sikker på om Telio sine adaptere har fax utgang.

Faks er jo bare en analog telefon så man trenger ingen adapter.

OK. Men er det ikkje snålt at fax virker men ikkje data? Er det ikkje samme type signal då?

 

Du nemde istad at det kanskje ville virke om ein satte ned hastigheten, men er ikkje dette noko modemet gjer automatisk. Oppkoblinga blir vel "det beste den får til", eller?

Lenke til kommentar
Du nemde istad at det kanskje ville virke om ein satte ned hastigheten, men er ikkje dette noko modemet gjer automatisk. Oppkoblinga blir vel "det beste den får til", eller?

9600 e.l tror jeg neppe regnes som fallback på moderne modemer og man nå nok tvinge det dit med AT-kommandoer.

Mulig at faks ikke krever 100% korrekt overføring på lik linje som data og dermed er toleransen mye større.

Lenke til kommentar
Du nemde istad at det kanskje ville virke om ein satte ned hastigheten, men er ikkje dette noko modemet gjer automatisk. Oppkoblinga blir vel "det beste den får til", eller?

9600 e.l tror jeg neppe regnes som fallback på moderne modemer og man nå nok tvinge det dit med AT-kommandoer.

Mulig at faks ikke krever 100% korrekt overføring på lik linje som data og dermed er toleransen mye større.

OK.

 

Takker for alle svar. Då venter eg nok kanskje med Telio til kvaliteten evt. har blitt litt betre!

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Då venter eg nok kanskje med Telio til kvaliteten evt. har blitt litt betre!

Tror ikke dette har med kvaliteten og gjøre men mer med måten IP-telefoni fungerer på, jeg tviler på at analogt oppringt samband er noe som har blitt lagt vekt på når man utviklet disse protokollene og systemene.

Lenke til kommentar
Tipper at Telenors IP-telefon satsing vil levere bedre lydkvalitet. De har litt mer penger til utvikling og testing. Ja, jeg vet at jeg banner i kjerka :)

Si det, TN er ikke noen stor tilhenger av denne teknologien og med den griskheten som de pleier og operer med så blir det neppe særlig gunstig priset.

Og hvis IP-telefonen ikke er billig så er den helt uinreresant for 90% av brukerne, så langt er det vel ikke noe som slår oppetid og lydkvaliteten på f.eks en ISDN-linje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...