Gå til innhold

Flere lydavspillinger samtidig.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm...trodde det var det jeg gjorde men.

Litt consoleoutput:

ALSA lib pcm_hw.c:1155:(snd_pcm_hw_open) open /dev/snd/pcmC0D0p failed: Device or resource busy

 

** WARNING **: alsa_setup(): Failed to open pcm device (default): Device or resource busy

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Jeg hadde det problemet før, men så satte jeg opp i /etc/asound.conf å bruke dmix, så nå kan jeg bruke nesten alle lydprogrammer samtidig selv om de ikke støtter arts.

Jeg bruker lydkortet jeg har onboard på hovedkortet mitt, altså nforce-sound, men configen er relativt lett å forandre på, bruker omtrent samme på laptopen med noen små endringer.

Min /etc/asound.conf er som følger:

#####################################
### .asoundrc for nforce2 apu

pcm.nforce-hw {
type hw
card 0
}

pcm.!default {
type plug
slave.pcm "nforce"
}

pcm.nforce {
type dmix
ipc_key 1234
slave {
pcm "hw:0,0"
period_time 0
period_size 1024
buffer_size 4096
}
}
#bindings { ==> with this options, doesn't work simultaneous sounds  <===
#0 0
#1 1
#}
#}

ctl.nforce-hw {
type hw
card 0
}
#####################################

Lenke til kommentar

Vel, den var ikke der som standard til meg heller, men etter noe googling og lesing på alsa sida, linuxquestions og diverse mailing lists så fant jeg ut det.

Bare opprett den fila med det innholdet jeg pasta og se om det funker, navnene er uavhengig av hardware, men gjerne bytt dem til noen mer passende. ;)

Lenke til kommentar

Dette er et av de mer irriterende "linux-problemene". Svært få lydkort-produsenter gir ut nok informasjon om hardwaren sin til at det er mulig å implementere støtte for hardware-mixing i driverne. Her er for så vidt en liste der alle kortene merket med (4) støtter hw-mixing, mellom annet soundblaster live-kortene.

 

Uten hardware mixing kan man ty til en software mixer. Dmix er som sagt et godt forslag til software mixer, ellers liker noen å bruke jack, som det visst nok skal være mulig å oppnå samme effekt med som dmix i kombinasjon med alsa, om man konfigurerer det riktig.

 

Dmix oppfører seg ikke likt på alle hardware-oppsett, så litt eksperimentering må som regel til. I noen uheldige tilfeller kan du oppleve dårlig lyd, eller ytelsestap, som forhåpentligvis kan tweakes bort. Det første du kan prøve er å opprette filen /etc/asound.conf og skrive inn dette:

pcm.mixer {
 type dmix
 ipc_key 1024
 slave {
   pcm "hw:0,0"
   period_time 0
   period_size 1024
   buffer_size 8192
   rate 44100
 }
}

pcm.!default {
 type plug
 slave.pcm "mixer"
}

Dette er et generelt eksempel som burde fungere i de aller fleste tilfeller. Om du får problemer kan du justere rate og buffer_size. Jeg mener at dmix må konvertere all lyd til den angitte raten, derfor kan det være lurt å velge den mest brukte raten. Noen har hatt hell med å sette rate til 48000. Jeg tror ikke oss-emulering er kompatibel med dmix, så du bør sette programmene dine til å bruke alsa som output.

 

Jack har jeg ikke prøvd selv, men du finner sikkert dokumentasjon om du leter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...