Gå til innhold

Flere lydavspillinger samtidig.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det problemet før, men så satte jeg opp i /etc/asound.conf å bruke dmix, så nå kan jeg bruke nesten alle lydprogrammer samtidig selv om de ikke støtter arts.

Jeg bruker lydkortet jeg har onboard på hovedkortet mitt, altså nforce-sound, men configen er relativt lett å forandre på, bruker omtrent samme på laptopen med noen små endringer.

Min /etc/asound.conf er som følger:

#####################################
### .asoundrc for nforce2 apu

pcm.nforce-hw {
type hw
card 0
}

pcm.!default {
type plug
slave.pcm "nforce"
}

pcm.nforce {
type dmix
ipc_key 1234
slave {
pcm "hw:0,0"
period_time 0
period_size 1024
buffer_size 4096
}
}
#bindings { ==> with this options, doesn't work simultaneous sounds  <===
#0 0
#1 1
#}
#}

ctl.nforce-hw {
type hw
card 0
}
#####################################

Dette er et av de mer irriterende "linux-problemene". Svært få lydkort-produsenter gir ut nok informasjon om hardwaren sin til at det er mulig å implementere støtte for hardware-mixing i driverne. Her er for så vidt en liste der alle kortene merket med (4) støtter hw-mixing, mellom annet soundblaster live-kortene.

Uten hardware mixing kan man ty til en software mixer. Dmix er som sagt et godt forslag til software mixer, ellers liker noen å bruke jack, som det visst nok skal være mulig å oppnå samme effekt med som dmix i kombinasjon med alsa, om man konfigurerer det riktig.

Dmix oppfører seg ikke likt på alle hardware-oppsett, så litt eksperimentering må som regel til. I noen uheldige tilfeller kan du oppleve dårlig lyd, eller ytelsestap, som forhåpentligvis kan tweakes bort. Det første du kan prøve er å opprette filen /etc/asound.conf og skrive inn dette:

pcm.mixer {
 type dmix
 ipc_key 1024
 slave {
   pcm "hw:0,0"
   period_time 0
   period_size 1024
   buffer_size 8192
   rate 44100
 }
}

pcm.!default {
 type plug
 slave.pcm "mixer"
}

Dette er et generelt eksempel som burde fungere i de aller fleste tilfeller. Om du får problemer kan du justere rate og buffer_size. Jeg mener at dmix må konvertere all lyd til den angitte raten, derfor kan det være lurt å velge den mest brukte raten. Noen har hatt hell med å sette rate til 48000. Jeg tror ikke oss-emulering er kompatibel med dmix, så du bør sette programmene dine til å bruke alsa som output.

Jack har jeg ikke prøvd selv, men du finner sikkert dokumentasjon om du leter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...