Gå til innhold

xwindow i debian


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oj sann, det hadde eg vist :whistle:

Men eg har klarte å komme heilt inni xwindow nå, men i gnom mode. Kan være noe har skjedd under installasjonen fordi eg får en error etterpå som sier at den ikke klarte å installere alle pakkene (xwindow system og desktop invironment).

Men når eg kan gå tilbake til tasksel er ingen av dei der, så eg tenkte alt var i orden :dontgetit:

Musen virker som den skal. Den virker. Er noe annet som er problemet...

 

Edit: Eg bruker KDM display mode, er den best? Bruker den minst av systemet? (eller en annen, xdm - gdm)

og er Desktop invironment en nødvendig pakke for å bruke xwindow?

Endret av Wulong
Lenke til kommentar

Gnome og KDE er to relativt tunge/omfattende desktop environmenter og tilbyr egenskaper ala windows. GDM og KDM styrer innlogging og de forskjellige xsesjonene (er ikke helt sikker på deres eksakte funksjoner, men for den jevne brukeren er det innloggingsskjermen) GDM er gnomes og KDM KDE's. De kan brukes om hverandre.

 

Det finnes enklere lettere alternativer til gnome og kde som f.eks. fluxbox.

Lenke til kommentar
oj sann, det hadde eg vist  :whistle:

Men eg har klarte å komme heilt inni xwindow nå, men i gnom mode. Kan være noe har skjedd under installasjonen fordi eg får en error etterpå som sier at den ikke klarte å installere alle pakkene (xwindow system og desktop invironment).

Men når eg kan gå tilbake til tasksel er ingen av dei der, så eg tenkte alt var i orden  :dontgetit:

Musen virker som den skal. Den virker. Er noe annet som er problemet...

 

Edit: Eg bruker KDM display mode, er den best? Bruker den minst av systemet? (eller en annen, xdm - gdm)

og er Desktop invironment en nødvendig pakke for å bruke xwindow?

Det er mulig at du har misset noen pakker; Prøv med apt.get install gnome, eller apt-get install kde.

 

"Edit: Eg bruker KDM display mode, er den best? Bruker den minst av systemet? (eller en annen, xdm - gdm)

og er Desktop invironment en nødvendig pakke for å bruke xwindow?"

jeg antar at du mener (grafiske) login managers som kdm,gdm og xdm. Hva som er "best" er vel smak og behag. Hvis du har bestemt deg for å bruke KDE kan det være en fordel å ikke bruke gdm fordi den "tilhører" GNOME og er avhengig av gnome-biblioteker. Da kan det være kjekt å bruke KDE sin egen login manager, kdm, for at alt skal være best mulig integrert med KDE. Førstnevnte er ikke et gydig argument for de fleste da mange gode programmer er avhengige av gnome-bibliotekene. Da koker det hele ned til at gdm har større anerkjennelse i "communityet" og du vil finne MANGE "themes" til gdm. Er det ikke fristende med en snacksy login-skjerm som får dine windows-venner til å måpe av misunnelse? ;) .

 

Selv har jeg installert både GNOME og KDE fordi det ikke er så altfor mye plass å spare på å utelate den ene. Dette til tross for at jeg har slått meg til ro med KDE (GNOME frister veldig :yes: ), og det er kun root-kontoen som har GNOME som default (fordi dette er default i Debian).

 

Et desktop-enviroment er ikke "nødvendig" for å starte x-serveren, men en vindushåndterer er et "must have" (med mindre du er keen på 3-fargers pikselgrafikk uten mulighet til å flytte vinduer...). GNOME og KDE er skrivebordsmiljø - de er både vindushåndterer i tillegg til at det med dem følger med et vell av verktøy (valget er ditt). Det være seg alt fra brennerprogram, spill, browser (epiphany for GNOME, konqueror for KDE), filbrowser ala "min datamaskin/utorskeren i windows", passordhåndterere, IM-programmer, mail-klienter osv.). Alt i alt er GNOME og KDE svære og feite, og lite forenelige med at "Linux trenger så lite ressurser" (= hvis brukeren gidder å sette seg inn i ting)

 

Alternativet er å bare installere en vindushåndterer for deretter å installere de programmene du savner. Det første du lengter etter er sannsynligvis en filbrowser - et eller annet til å kunne bla gjennom katalogtreet. Her kan du gjerne bruke konqueror eller epiphany (eller firefox/mozilla hvis du digger "ftp-looken"...), eller så kan du gå "hardcore" og gjøre som linuxguruene med meterlangt skjegg og shorts: Bruke konsollet; "ls og cd er de eneste verktøyene jeg trenger, mc (midnight commander) hvis jeg er lat"

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende Forklaring :D

Eg trenger ikke noe extra greier, fordi dette skal være på serveren min som bare står å surrer, trenger bare xwindow å winehq. Det som bruker minst av systemet er det eg er ute etter, derfor eg lurte på om det er noen stor forsjell mellom kdm, gdm og xdm?

Lenke til kommentar
Takk for utfyllende Forklaring :D

Eg trenger ikke noe extra greier, fordi dette skal være på serveren min som bare står å surrer, trenger bare xwindow å winehq. Det som bruker minst av systemet er det eg er ute etter, derfor eg lurte på om det er noen stor forsjell mellom kdm, gdm og xdm?

Hvis alt skal være så "lett" som mulig burde du gå for en vindushåndterer som f.eks fluxbox. Her får du BARE med vindushåndterere, altså ingen filbehandler eller no'. Ikke engang mulighet til å sette bakgrunn følger med (det er ikke vindushåndtereren sin oppgave). Fordelen er at fluxbox tar omtrent 1 sekund å starte...

 

Ytelsesmessig spiller valg av innlogginshpndterer ingen rolle. Det er en prosess init sparker igang hver gang noen logger seg ut på terminalen (og jeg regner med at du ikke kjører flere x servere parallellt....). Velg etter smak og behag!

 

Og hva mener du med winehq?

Lenke til kommentar
Det finnes enklere lettere alternativer til gnome og kde som f.eks. fluxbox.

Fluxbox er ikke egentlig et «alternativ» til KDE eller GNOME i den forstand, ettersom det bare er en vindusbehandler. Et alternativt skrivebordsmiljø for den som vil ha noe lettere (vektsmessig), er XFCE4. Den er pen å se på, lett å bruke, og starter uendelig mye raskere enn KDE og GNOME.

Lenke til kommentar
wine er en WIndows emulator www.winehq.com.

Kossen skaffer eg dette " fluxbox" ? Ka som må til? Skal eg fortestte å bruke KDM ? (samma for meg)

Fortsett å bruk kdm du, siden det ikke "plager" deg. Hovedsaken er at det fungerer :-)

 

Vet om WINE, men ble litt usikker når du skrev winehq :-D Avhengig av hvilke programmer du ønsker å kjøre i WINE er det viktig at du får inn støtte for 3d og lyd. I tillegg anbefaler jeg deg å installere winesetuptk.

 

Fluxbox kan du kompilere fra kildekode, men siden du bruker Debian er det greit å ikke rote til systemet unødvendig mye.

 

Installer pakkene med:

# Hvis du ikke har gjort dette tidliger må du oppdatere apt sin database. Må også gjøres ved

# endringer i /etc/apt/sources.list

apt-get update

 

#installerer også winesetuptk - er skrevet i et skriptspråk og trenger noen ekstra "libraries"

apt-get install winesetuptk fluxbox

 

# Hvis du ønsker et GUI til apt-get er det ikke dumt å installere synaptic. Husk at synaptic er

# avhengig av gnome-biblioteker (vet ikke navnet på de vindusgreiene...).

apt-get install synaptic

 

Fluxbox bruker gradienter som standard bakgrunn. Ønsker du likevel bakgrunn finnes det flere verktøy som fikser dette. Jeg installerte blackbox for å få tak i dette verktøyet (husker ikke navnet i farta, da jeg ikke bruker flux på denne maskinen)

Lenke til kommentar

Eg tenkte fluxbox var noe eget greie, men saken er at det er bare et annet "skrivebord" opplegg, at eg MÅ ha xwindow system og så legge inn fluxbox? så eg slipper loggin og masse andre undøvendige greier?

 

Edit: Bare slenger inn noe her, apt-get var den første kommandoen eg lærte :)

 

Bakgrunn å sånt har ikke noe å si, som sagt: Server, skal kun starte programmene og gå min vei...

Endret av Wulong
Lenke til kommentar
Eg tenkte fluxbox var noe eget greie, men saken er at det er bare et annet "skrivebord" opplegg, at eg MÅ ha xwindow system og så legge inn fluxbox? så eg slipper loggin og masse andre undøvendige greier?

 

Edit: Bare slenger inn noe her, apt-get var den første kommandoen eg lærte :)

 

Bakgrunn å sånt har ikke noe å si, som sagt: Server, skal kun starte programmene og gå min vei...

Å "slippe" login er dårlig mentalitet. Husk at oppetiden, om det står på OS'et, kan gå over flere år uten at det begynner å hikke. Men det er fullt mulig å få kdm til å logge inn en bruker som standard. Men dette spiller ikke så stor rolle, da de programmene du er avhengig (fildeling, filserver etc.) "serveres" gjennom "daemons" som init-prosessen starter avhengig av hvilken runlevel du er i.

Lenke til kommentar

Har installert alt på nytt :thumbup:

Så gjort som du har skreve, slik at den starta rett oppi fluxbox på under 1 sekund :D *kjempe glad*

 

får fremdeles en error, men det er fordi det er 2 input devices til musa (må være, testa med bare 1)

 

(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice

No such device.

(EE) Generic Mouse: cannot open input device

(EE) PreInit failed for input device "Generic Mouse"

(II) XINPUT: Adding extended input device "Configured Mouse" (type: MOUSE)

 

 

Men til tross for erroren virker alt som det skal *mega glad*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...