Gå til innhold

Disken bråker plutselig


Anbefalte innlegg

Hjelp!

 

Jeg har to stk. Samsung SP S-ATA-disker i pcen min. Den ene er på 80 gig, brukes til OS + programmer, den andre er på 160 gig, brukes til games + warez.

 

Problemet er at den ene disken plutselig i går begynte å bråke. Den høres akkurat ut som sånne gamle disker (les: knatring) når den jobber, noe den aldri har gjort før, og når den idler så kommer det en svak knatring (kun hørbar om jeg bøyer meg ned).

 

Det er vanskelig å høre hvilken av diskene det er, men jeg tror det er den på 80 gb.

Jeg installerte vannkjøling i går, hvilket innebar at pcen måtte bæres et par ganger fram og tilbake mellom her og stua, men det skulle den jo tåle...

 

Jo, og begge diskene kjører med vifte på seg, blir aldri varmere enn 25 grader.

 

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Kan det være noe med at motoren må smøres? Har bare hatt diskene i 3-4 mnd, så det rimer ikke helt, men...

 

EDIT: glemte å skrive at jeg i går, etter at vannkjølinga var installert, satte opp FSBen med 5, noe som resulterte i en klokk på ca. 80 mhz...

Når jeg så prøvde å boote kom det "Hard disk boot failure, insert systemdisk and continue" eller noe i den duren. Så resatte jeg CMOSen, og alt funka bra igjen. Bortsett fra den knatringa... :( (det var da den kom)

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kjørt defragmentering på begge partisjonene på disken. Den bråker fortsatt, vanskelig å si hvorvidt det er mindre bråk enn før. Noen som har andre forslag. Jeg synes at pcen virker tregere enn før, men det kan jo bare være at jeg er litt mer vàr for uregelmessigheter enn ellers...

 

Glemte å nevne at også Linux ligger på disken...

Lenke til kommentar

litt dum ide kanskje men... prøv diskene dine i en annen maskin ?

det sies at en økning av MHZen på det området er litt farlig og kan påføre skade..

MAO det kan være hovedkortets evne til å styre harddisken kjapt nok eller styringen til harddisken (den har noen chipper den og) som kan ha tatt skade..

I.o.m. at du har lekt med vannkjøling og skal du ikke se vekk i fra "fuktighet" på avveie under installasjon.

 

dersom du har dunket maskinen skal en ikke se vekk fra at du har ristet lesehodene litt eller at noe annet har skjedd i støtet..

 

Harddiskene tåler litt i en myk emballasje..

når den er festet i maskinen din forplantes støt direkte til bevegelige deler inni HDen

Lenke til kommentar

Prøv eval versjonen av active smart .

 

Her vil du lese ut SMART statusene fra hard drivene dine .

Smart kan visst nok forutsi med opptil 70% sikkerhet alle

eventuelle problemer/feil med disken.

 

S.M.A.R.T = Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology

 

 

Men jeg mener fremdeles at knatring er kun lyden av lesehodene

som beveger seg .

Når systemet IDLER benytter win-xp idle prosses tråden til å

utføre maintnance (som prefetching , reorganisering av filer etc i filsystemet,

dette gjøres hver 3-4 dag ).Kan være dette du har opplevd .

 

Edit: Link til Active Smart

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...