Gå til innhold

Svindler på bruktmarkedet! Du også lurt?


Anbefalte innlegg

Kunne ikke finne at noen hadde skrevet om det, så jeg må bare få det ut.

 

For ca en måned siden så vare det mange annonser på bruktmarkedet fra ett konkursbo som ville selge unna en del datautstyr. Selv valgte jeg å kjøpe en 20Gb 2,5" disk til 350kr. Jeg satt inn penger på konto slik "Lars" (som han klate seg, men tydligvis ikke het) ville. Deretter skulle han sende den pr post.

 

Ingen disk er kommet, og mannen svarer ikke på e-post. Jeg har ringt banken som kontonr tilhører, men får ikke ut noe navn av de. Det eneste de sa var at det var veldig mange som hadde ringt angående akkurat samme sak. Det er m.a.o mange som har blitt lurt! :mad:

 

Han hadde opplyst en adresse i en epost og denne klarte jeg å få henne i banken til å bekrefte, så den er riktig. Ringte opplysningen og fikk ett nummer til han som bor der, men han svarer jo aldri på telefoner. Rart :p

 

Så lurer jeg på om det er flere som har blitt lurt, og om hvordan man evt kan få tilbake pengene sine. Er ikke lagd av penger så det er forsatt surt, selv om det kun er 350kr.

 

(jeg har en del info om han, men vet ikke om det er i strid med retningslinjene å legge slikt ut)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjipt å høre...

 

hadde et lignende problem når det gjaldt musikkutstyr jeg sendte til en kar, heldigvis var det oppkrav og han hentet det aldri. Men han hadde vært borti endel ting før det.

 

En viktig ting er aldri å betale noe på forskudd til folk som selger brukte ting via nett.

 

Men uansett, ta på deg skoa, snør sammen regnfrakken/jakken/skjorta, og gå ned på politistasjonen og anmeld saken.

Enkelt og greit.

 

Hvis alle de andre også gjør det, så har han noen deilige måneder i vente. :!: :yes:

Lenke til kommentar
Kjipt å høre...

 

hadde et lignende problem når det gjaldt musikkutstyr jeg sendte til en kar, heldigvis var det oppkrav og han hentet det aldri. Men han hadde vært borti endel ting før det.

 

En viktig ting er aldri å betale noe på forskudd til folk som selger brukte ting via nett.

 

Men uansett, ta på deg skoa, snør sammen regnfrakken/jakken/skjorta, og gå ned på politistasjonen og anmeld saken.

Enkelt og greit.

 

Hvis alle de andre også gjør det, så har han noen deilige måneder i vente. :!: :yes:

Ja det er den beste løsningen :yes::yes:

Lenke til kommentar

Vi fraråder alle brukerne av bruktmarkedet å betale varer på forskudd. Det er dessverre mange uærlige sjeler som poster annonser i bruktmarkedet, og vi får ofte tilbakemeldinger fra lesere som har blitt lurt etter at de har betalt på forskudd.

 

For det første er det viktig å skaffe seg så mye opplysninger om selgeren som mulig før man bestemmer seg for å handle. Fullstendig navn og adresse og gjerne også telefonnummer (som du ringer vedkommende på) er nyttig dersom det skulle vise seg at det blir noe tull i ettertid.

 

Videre er postoppkrav et fornuftig alternativ til forskuddsbetaling. Det koster noen få kroner ekstra, men er en billig forsikring for både kjøper og selger. En siste utvei kan være at man betaler halvparten av pengene før man får varen, og siste halvpart når varen er mottatt. Dette minsker risikoen for kjøper en del.

 

Alle som blir svindlet i bruktmarkedet bør anmelde forholdet til politiet. Dersom en person får flere saker på seg, eller det dreier seg om betydelig pengebeløp ser Politiet alvorlig på slike saker.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Jeg har også blitt lurt!

 

Det er riktig nok lenge siden og trolig en helt annen svindler, men jeg kan forklare kort: Det var 2 år siden og vedkommende kalte seg "Frank". Vi avtalte bytte av noe eldre hardware, til en verdi av ca 1000-1500kr. For å spare kostnader valgte vi å ikke bruke oppkrav, kun vanlig porto. Jeg sendte noen gamle SCSI-disker ++ og fikk ingen pakke tilbake. Jeg kontaktet fyren ørten ganger mper mail de neste 2 månedene, og fikk svar om at "snart". Til slutt fikk jeg nok, og ville ha diskene sendt tilbake. Jeg fikk svaret "snart" som vanlig. Ingenting skjedde og ingenting tydet på at noe kom til å skje heller. Han sjekket tydeligvis mailen skjeldnere og skjeldnere til det til slutt ikke var noe svar å få.

 

Jeg hadde allerede før bytteavtalen sjekket opp mobilnummer, adresse, navnet osv og følte meg ganske sikker. Det viste seg nemlig at han var umulig å få tak i. Brev ble sendt i retur fra adressen, mobilen ble ikke besvart osv. Fyren var som sunket i jorden med hardwaren min.

 

Siden den gang har jeg aldri solgt eller kjøpt noe via bruktmarkedet uten personlig møte og overlevering av penger (cash) samtidig med at varen blir testet ut og funnet i orden. Jeg har godtatt forskuddsbetaling til meg selv noen ganger, men foretrekker å gjøre det sikkert for begge parter i stedet for bare sikkert for meg. Jeg vil derfor oppfordre til å handle lokalt. Jo flere vi er som bruker bruktmarkedet aktivt jo flere lokale salg kan vi få. Oppkrav liker jeg ikke fordi pakken kan bli liggende uavhentet og da sitter jeg med regningen. Evt. mottager kan motta og betale ut en pakke med søppel i stedet for den avtalte varen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ville bare si at oppkrav ikke er noe mer sikkert enn forskuddsbetaling.

Hvis selgeren er uærlig, kan han bare sende deg en stein eller noe annet lureri. Det er i slike tilfeller karaktersystemet til QXL/Ebay er så genialt, mange plusskarakterer pleier å bety at selger er til å stole på. (Ingen regel uten unntak, da...)

 

Ha en god dag!!

 

Lasse

Lenke til kommentar

Postoppkrav suger og det er helt klart folk med lite erfaring fra kjøp og salg som anbefaler dette. Personlig selger jeg aldri noe uten forskuddsbetaling etter jeg et par ganger har opplevd at kjøper ikke har hentet det jeg har sendt. Da er det jeg som selger som må betale returporto!! Videre garanterer postoppkrav deg som kjøper kun at du får en eske, ikke hva innholdet er. Du kan ikke åpne pakken på postkontoret før du betaler. Postoppkrav er i bunn og grunn et unødvendig fordyrende produkt.

Innfør karaktersystem på bruktmarkedet her også!

Lenke til kommentar

Tror ikke det hjelper og melde han til politiet..de gjør sikkert ik en skid med det anywhy!

 

Jeg ville tatt turen innom han og hørt på en pen måte når i ******* du fikk disken din.. Ta med deg en stor venn eller noe så skal han nok hoste opp disken :thumbup:

 

PS: Meldt det til politiet i samme slengen, det kan jo hende de orker og gjøre noe =)

Lenke til kommentar

Kjipt at du har blitt lurt, men du er helt sikkert ikke alene.

 

Det eneste som hjelper er, et par store kamerater med vært sitt balltre og noen knuste kneskåler.:cry:

 

Da får du sikkert pengene dine! :innocent:

 

/cyrus

Endret av Cyrus
Lenke til kommentar
Tror ikke det hjelper og melde han til politiet..de gjør sikkert ik en skid med det anywhy!

 

PS: Meldt det til politiet i samme slengen, det kan jo hende de orker og gjøre noe =)

Ja, meld det til politiet. Ikke fordi du kan forvente at de gjør så mye, men det hjelper dem å få oversikt over utbredelsen av slik svindel og dermed prioritere ressurser til avdekking av svindel. De tar også opp sakene med værstingene. (De med flest og størst saker mot seg) Siden banken har uttalt seg slik den gjorde kan du regne med at denne "Lars" er en av storsvindlerene og dermed får politiet på døra snart. Men politiet gjør ingenting om de ikke får inn et visst antall anmeldelser i saken, så det er bare å anmelde i vei.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig synd at du har blitt lurt på denne måten.

Og at det finnes så mange uærlige sjeler på bruktmarkedet.

Derfor er det veldig viktig at Hardware.no får beskjed med en gang om det er misstanke til en uærlig sjel som driver rundt bruktmarkedet.

Så han kan bli stoppet så ingen andre kommer borti den personen.

Lykke til videre og håper du får tak i den personen som narret deg.

Endret av vammaveien
Lenke til kommentar
Det eneste som hjelper er, et par store kamerater med vært sitt balltre og noen knuste kneskåler.:cry:

Ja, veeeldig smart å utsette seg selv for en mer alvorlig anmeldelse.

Pøhhhh - tar gjerne en anmeldelse på det jeg - hvis jeg samtidig har tilfresstillelsen av å vite at den andres kneskåler "ikke har det så bra"........... :mad:

Lenke til kommentar

Ja, det er skikkelig surt hele greia. Nå er liksom ikke 350kr så mye å ta på vei for, selv om det glatt kunne gitt mye andre gleder for samme summen.

 

Saken vandrer mot prinsipp, så jeg kunne tenkt meg å få ut agresjon, om ikke annet enn verbalt, på han. Jeg tenkte også på å bare møte opp på døra, men jeg bor i tromsø og han i andebu (hvor nå det måtte være). Skal være sørpå en plass i allefall.

 

Ringte politiet forresten, og de sa at jeg heller burde ta saken gjennom forliksrådet. Noen som har erfaring med det? Han jeg prata med hos politiet ville legge på raskest mulig, så jeg fikk ikke hvite hva jeg bør/ ikke bør gjøre. Tenker jeg tar med en tur ned på kammeret i ettermiddag.

 

liker ikke dette jeg :no:

Lenke til kommentar
Pøhhhh - tar gjerne en anmeldelse på det jeg - hvis jeg samtidig har tilfresstillelsen av å vite at den andres kneskåler "ikke har det så bra

 

Vold løser ingen ting,det eneste som da skjer at du får en anmeldelse på deg

og vold får du nesten mere straff for en mord.

 

Tru meg der,jobber som dørvakt i helgene og har gjort det i over 8 år.

Jeg har ikke engang lov til å knytte nevene før jeg føler meg i livstruet situasjon og den andre prøver å slå etter meg.

Så vold ser politiet veldig strengt på.

Det eneste gutten kan gjøre faktisk nå er å enten gå til politiet og forklare saken

Så vil den andre personen bli innkalt til møte og det trur jeg den snylteren vil synes er veldig flaut for 350kr.....

Så det er den eneste og den rette avgjørelsen å gjøre synes jeg.

 

Leirpytt, så du var raskere å skrive enn meg ;)

Bare dra ned til politiet og si at du skal anmelde en svindler, de kan ikke nekte at du legger inn en anmeldelse.

så forklarer du at mange andre har satt inn penger på den konton som du har sjekket for det har du jo fått vite fra hun som jobbet i banken.

Endret av vammaveien
Lenke til kommentar
Pøhhhh - tar gjerne en anmeldelse på det jeg - hvis jeg samtidig har tilfresstillelsen av å vite at den andres kneskåler "ikke har det så bra

 

Vold løser ingen ting,det eneste som da skjer at du får en anmeldelse på deg

og vold får du nesten mere straff for en mord.

 

Tru meg der,jobber som dørvakt i helgene og har gjort det i over 8 år.

Jeg har ikke engang lov til å knytte nevene før jeg føler meg i livstruet situasjon og den andre prøver å slå etter meg.

This I know - har selv jobbet 5 år som dørvakt i Oslo for ca 10 år tilbake, men uansett......tilfredsstillelsen av at andremanns kneskåler "ikke har det så bra" oppveier en anmeldelse - men det er nå mitt syn............:-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...