Gå til innhold

Hvilket kamera til bra pris?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå begynt å interessere meg for fotografering og vil begynne og prøve det selv!

Jeg er jo helt amatør og vet nesten ingen ting, men er det noen som vet om et bra kamera til en rimelig pris? blir også glad for evt. tips osv.

På forhånd takk!

 

Mr. MadCow :innocent:

Endret av Mr.MadCow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt meg Sony DSC-W1 som er et av markedets beste i den prisklassen. 5.1 Megapixler, 2.5 tommer LCD skjerm og en rekke andre funksjoner for hobby fotografer som ikke har for mye penger å 'sløse' bort.

 

Jeg kjøpte det på itbutikken.no for 3400,-

Lenke til kommentar

Vil foreslå du anskaffer deg et manuelt analogt speilrefleks, da lærer du deg

handverket bak fotografering, noe som er viktig for å kunne ta teknisk gode

bilder. En speilrefleks fåes billig brukt, men få tak i et som kan kjøres helt

manuelt.

 

Når du har lært deg hvordan fotografering fungere kan du gå over til et skikkelig

digital kamera e.l. Disse billigkameraene er ikkje i nærheten ac vanlig film i

kvalitet heller.

Lenke til kommentar

Hei!

Nå er jeg litt usikker på hva du egentlig ønsker å begynne med, film eller digitalfotografering? Er det et bra filmbasert kamera du er ute etter så er mulighetene mange. Nikon, Canon, Minolta og Pentax har svært så gunstige ”startpakker” som du kan bygge videre på. Dessuten har mange fotobutikker rundt om mye bruktutstyr liggende og som selges svært rimelig. Se også annonsene i for eksempel svenske foto. Hva som er et bra kamera kommer an på så mye, men det er viktig at du velger et system hvor du har muligheten til å bygge videre på. Dyre brukte kameramodeller med masse utstyr som selges rimelig - er som oftest kjøpt og brukt av ”proffer” – m.a.o. de er ”hardt” kjørt så du må kalkulere inn en total overhaling hvis du går for et slikt kjøp.

Har du PC og ønsker å digitalisere bildene dine må du i tillegg ha en god filmscanner -

Minoltas Scan Dual IV koster ca. kr.3600,- M.m du velger å fotografere med negativ film (mye dyrere enn dias) kan du klare deg med en ”flatbedscanner” for scanning av bilder, men til negativene er de fortsatt tilnærmet ubrukelig sammenlignet med en filmscanner.

I tillegg må du ha et bilderedigeringsprogram, det finnes riktig nok noen gratis du kan laste ned fra nettet, men jeg vil ikke anbefale noe mindre enn Adobe Photoshop Elements II, og det koster rundt 1000 lappen. Som du ser, det baller fort på seg, snart er du oppe i den prisen du må betale for en Canon Eos 300D eller en Nikon D70. Hvordan det er med Nikon vet jeg ikke, men Adobe Elements II følger visst med Canon pakken- (samt en del andre). Men det finnes en del mye rimeligere kompakter med elektronisk søkere, jeg vil anbefale det slik at du har kontroll med lukker, blender, komp, iso, hvitbalanse osv. dette er viktig når du skal lære faget fra grunn av.

Til slutt, du lærer ikke noe mer fotografering ved å kjøpe et filmbasert kamera, dette er en myte det har gått inflasjon i. Et digitalkamera fungerer i prinsippet på akkurat samme måte, resultatet blir et bilde som du kan lagre på pc-en og printe ut. Med et digital kamera kan du se resultatet med en gang, tar du flere eksponeringer av samme motiv med forskjellige innstillinger, kan du studere noe som heter EXIF, her ligger alle data lagret for hvert bilde du tok, lysmålingssystem, lukkertid, blender, iso osv. så kan du sammenligne bildene og se hvilke innstillinger som ga best resultat. Med film, negativ eller dias, så må du vente, kanskje opp til en uke før du ser resultatet, og hadde du ikke med notisbok og noterte innstillingene for hver eksponering, ja så har du glemt det for lengst og ikke lært noe, du sitter bare med en bunke over eller undereksponerte bilder og lurer på hva søren du gjorde galt.

 

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...