Gå til innhold

Hvordan få XP og win98 til å kommunisere


Anbefalte innlegg

Vel, har kjøpt ny PC med XP-pro, trenger nå å få koblet denne mot den gamle PCen som kjører Win98.

 

Begge maskinene har nettverkskort og jeg har en krysset kabel, men jeg finner !"#!"# ikke noen av maskinene.

 

Har delt ut begge diskene med full tilgang, og fremdeles finner !"#¤"!#¤#"dommen ingenting.

 

Noen som har gode forslag.?

 

(har også en adsl router som kanskje kan hjelpe?)

 

:dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei jeg får ikke kontakt mellom de to maskinene i det hele tatt.

 

Har sjekket kabelen ved å koble en W2K maskin og XP maskina og det funket.

 

Begge nettverkskortene funker så jeg er litt i villrede her.

 

I tillegg så er ikke dette min sterke side :blush:

 

Så jeg er litt "noob" på akkurat dette.

 

Problemet kan være at XP ikke setter opp samme "arbeidsgruppe" som 98, men hvordan får jeg fikset det?

Lenke til kommentar
2k og 9x sammen FUNKER BARE IKKE. Linux er tingen når det gjelder nettverk :thumbup:

kjører det her hjemme med printerdeling, internettdeling etc.

 

Bare kjør den wizarden som ligger på xpcdn på begge maskiner, det er nok det enkleste. Og pass på at subnettmask er det samme på begge maskiner hvis du bruker fast ip

 

eks, der x'en byttes ut med ett tall mellom 0-255

192.168.0.x

255.255.255.0

Lenke til kommentar

får fett både å kjøre Windows 2000 sammen med Windows 98 i nettverk. og Windows XP og Windows 98 i nettverk. ikke noe problem.

 

b21a: har du prøvd å vært på egenskaper for nettverkskortet ditt?

Min Datamaskin->Control Panel->Nettverk->velg den internetoppkoblingen du har, høyreklikk og velg egenskaper. der kan det hende at du finner noe om arbeidsgruppen din.

ellers gå hit på Windows 98 maskina:

høyreklikk på min Datamaskin->Egenskaper->Nettverksidentifikasjon eller noe i den duren.

 

prøv noe av dette du.

Lenke til kommentar

Som en annen her sier, så mangler nok maskinene IP-adresser. Sett IP på dem, og deretter kan du se om de får kontakt.

start -> kjør -> cmd -> ping 192.168.0.xxx

 

Hvis du da får kontakt, kan du gå til start -> kjør og skrive '\\ip-adresse' (uten "'"). Det skal i teorien fungere. Iallefall om alt er skikkelig satt opp..

Ellers kan det også nevnes at Windows sin filedelingsprotokoll er treig. Du får mye høyere hastighet ved å benytte deg av FTP eller lignende protokoll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...