Gå til innhold

Musikk database på mp3 spiller


Anbefalte innlegg

Har en iPod, som jeg forøvrig er MEGET fornøyd med. Men det er en ting som jeg har begynt å irritere meg utrolig over. Jeg bruker windows media player til å spille av musikk på maskinen min. WMP har en slags "og" funksjon i musikk databasen sin. Dvs at hvis jeg har lagt inn klovner i kamp kan jeg fylle inn sjanger Hip Hop; Norsk. Mao blir den sortert under Norsk og under Hip Hop, eller om jeg har en sang sunget av Robbie Williams og Nicole Kidman fylller jeg inn Robbie Williams; Nicole Kidman. Dere skjønner sikkert hva jeg mener....

 

Uansett, iPoden snakker tydligvis ikke samme språk og jeg tror ikke det går ann å sortere en sang flere steder i biblioteket. Den vil oprette en egen sjanger som heter Hip Hop/Norsk og en egen artist som heter Robbie Williams/Nicole Kidman. Dette er bare helt sykt irriterende!æ

 

Noen som vet om en måte å få iPoden til å skjønne hva jeg mener med ; eller vet om en annen mp3 spiller som skjønner dette. Har tittet litt på Creative sin video spiller som kommer i slutten av sommeren, denne ser det ut som bruker en slags WMP som OS og den snakker da sikkert samme språk...?

 

Ble litt mye og litt rotete, men la gå.

 

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk iTunes, nesten en forbrytelse å bruke noe annet når du har iPod ;)

Har prøvd det et par ganger, men det er liksom "for enkelt". Litt vanskelig å forklare. Det skal liksom være så enkelt og greit. Man bare plugger i og vips, så uploader den sangene du har liggende, men det blir så enkelt at man mister muligheten til å stille instillinger slik man vil ha dem. Jeg har f.eks ikke plass til all musikken min på iPoden, men iTunes starter å laste over alle til jeg får en feilmelding når iPoden er full. Føler på en måte at jeg ikke har kontroll over programmet. Er vel sikkert bare en tilvenningssak da...

 

Uansett, går det ann å sortere sanger flere steder gjennom iTunes???

 

Jeg bruker et program som heter ephPod nå for å overføre musikken. Synes det er veldig bra og kjapt. Men som i post starteren har jeg litt trøbbel med sorteringen av sangene....

 

Chris

Lenke til kommentar
Med id3 v2.0 tagger kan du legge in sjanger. Prøv feks tagscanner.

Takk for svar, men det er ikke det som er problemet. Jeg klarer å legge en sjanger til en sang. Det jeg sliter med er å få iPod til å lese og forstå at en sang er lagret under to sjangre...

Lenke til kommentar

iTunes starter å laste over alle til jeg får en feilmelding når iPoden er full. Føler på en måte at jeg ikke har kontroll over programmet.

 

Når iPoden kobles til, og iTunes starter, skal du få spørsmål om du ønsker at iTunes skal oppdatere iPoden automatisk. Dette velger du vekk. Dermed er det en smal sak å flytte sanger over til iPoden ved hjelp av "dra og slipp". Du kan selvfølgelig også slette låter fra iPoden via iTunes.

 

Du kan oppnå bedre kontroll over iTunes ved å endre litt på settings, under Edit->Preferences->Advanced. Ta vekk haken på "Keep iTunes folder organized".

 

Vet ikke helt om dette var noe til hjelp, men..

Lenke til kommentar

At en sang skal kunne ligge under flere sjangere virker for meg ganske merkelig. En sang er i en sjanger, ikke to.

 

Om du vil ha sanger fra to sjangere samlet så gjør du en "smart playlist" i iTunes. Hold nede "shift" og trykk på knappen nederst til venstre i iTunes.

Still inn at playlisten skal matche "genre" containng "norsk" og "genre" containng "hiphop".

 

Nå vil denne playlisten auto-oppdateres hele tiden sånn at alle sanger du har med sjanger som inneholder "norsk" eller "hiphop" vil ligge i denne playlisten. Playlisten overføres fra iTunes til iPod og funker akkurat på samme måte der.

 

Det er merkelig hvordan folk tror at iTunes er for simpelt når det egentlig er de selv som ikke har vett på å utforske noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...